וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: סוכן בריטי אחראי לדוח על מידע רגיש שיש לרוסיה על טראמפ

12.1.2017 / 7:40

כריסטופר סטיל בן ה-52 הוא סוכן לשעבר שעל פי הדיווחים עומד מאחורי המסמכים שקובעים שמוסקבה מחזיקה בפרטים מביכים על הנשיא הנבחר. ה-FBI חוקר את אמינות המידע, בעוד סטיל "ירד למחתרת". ראש קהילת המודיעין: "לא הסתמכנו על המסמך בגיבוש מסקנותינו"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

כריסטופר סטיל, חבר לשעבר בסוכנות הביון הבריטית, הוא האחראי למסמכים הקובעים כי רוסיה מחזיקה מידע רגיש על נשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ - כך דווח הלילה (חמישי) ב-BBC. אמש כינס טראמפ מסיבת עיתונאים בנושא והכחיש את הדיווחים.

לאחר היוודע שמו, החלו דיווחים שונים בבריטניה לפיהם סטיל "ירד למחתרת" מחשש לשלומו. סטיל בן ה-52, מייסד הארגון Orbis, נמלט מביתו לאחר ששמו דלף לעיתונות כמי שעומד מאחורי המסמך המדובר. לפי מקורות המקורבים לו, הוא הביע חשש מתגוב, נקם מצד רוסיה.

לקריאה נוספת:
ממלכתי ונשיאותי? טראמפ חשף בפני העולם שכלום לא השתנה מבחינתו
טראמפ על הדלפת הדוח על רוסיה: "איפה אנחנו חיים, בגרמניה הנאצית?"
רוסיה מכחישה כי יש לה מידע רגיש על טראמפ: "שטויות מוחלטות"

דונלד טראמפ הנשיא הנבחר של ארה"ב במסיבת עיתונאים בארה"ב, 11 בינואר 2017. רויטרס
"ערימת זבל". טראמפ/רויטרס

בתוך כך, ראש קהילת המודיעין האמריקנית, ג'יימס קלאפר, התייחס הלילה לדיווחים על החומר הרגיש, וטען כי אינו סבור שהדלפה זו הגיעה מתוך המודיעין האמריקני. "חשוב לי להדגיש כי המסמך אינו של קהילת המודיעין האמריקנית, ואיני מאמין שההדלפה הגיעה מקהילת המודיעין", כתב בהצהרה שפרסם. "קהילת המודיעין לא הביעה את דעתה לגבי אמינות המסמך, ולא נשענו עליו בשום דרך כדי לגבש את מסקנותינו".

"עם זאת", הוא הוסיף, "חלק מהמחויבות שלנו היא להבטיח כי לקובעי המדיניות מוצגת התמונה המלאה האפשרית בכל נושא המשפיע על הביטחון הלאומי". הוא לא הבהיר במפורש אם המודיעין הציג את המידע לטראמפ ולאובמה כפי שדווח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
הממונה על המודיעין בממשל האמריקני, ג'יימס קלאפר, בדיון בוועדת המודיעין של בית הנבחרים, 2 בפבואר 2012. Cliff Owen, AP
"מחויבים להבטיח כי לקובעי המדיניות מוצגת התמונה המלאה". קלאפר/AP, Cliff Owen

קלאפר יצא בהצהרתו גם נגד ההדלפות לתקשורת על תוכן התדרוך המודיעיני שקיבל הנשיא הנבחר, ובהצהרתו כתב כי הוא דיבר הלילה עם טראמפ, והבטיח לו כי "קהילת המודיעין נכונה לשרת את הממשל". דבריו של קלאפר מגיעים על רקע הפרסום ברשת NBC מהשבוע שעבר, ולפיו דוח המודיעין האמריקני קובע כי רוסיה התערבה בבחירות. הפרסום ראה אור עוד בטרם קיבל טראמפ את התדרוך המודיעיני בעניין.

עוד כתב קלאפר בהצהרתו: "הבעתי את צערי העמוק מההדלפות לעיתונות, ושנינו הסכמנו שהן מזיקות ביותר לביטחון הלאומי". את דבריו סיכם קלאפר בכך ש"הנשיא הנבחר אשרר את הערכתו לכל הגברים והנשים המשרתים בקהילת המודיעין".

היחסים בין הנשיא הנבחר ובין קהילת המודיעין האמריקנית נפתחו ברגל שמאל על רקע ההערכות לפיהן רוסיה התערבה בבחירות. תחילה טרמאפ סירב לקבל את ההערכות האלה וביקר את שירותי המודיעין, אם כי במסיבת עיתונאים אמש במנהטן אמר כי הוא מאמין שרוסיה עומדת מאחורי הפריצות למחשבי המפלגה הדמוקרטית.

סגן נשיא ארה"ב הנבחר מייק פאנס דונאלד טראמפ ג'וניור ואיוונקה טראמפ במסיבת עיתונאים בניו יורק, 11 בינואר 2017. רויטרס
"איפה אנחנו חיים, בגרמניה הנאצית?". טראמפ/רויטרס

אמש גם דחה טראמפ את הטענות על קיומו של המסמך הקובע כי בידי רוסיה חומר רגיש, שעל פי דיווחים כולל עדות לכך שבילה עם נערות ליווי בעת שהותו במדינה. "אני מודה לרוב גופי התקשורת, שראו את הדיווחים שפורסמו ויצאו נגד החדשות המזויפות האלה", אמר טראמפ והוסיף: "זה לא היה צריך להיכתב מעולם, אנשים חולים המציאו את הזבל הזה".

את טראמפ הציג במסיבת העיתונאים הראשונה מאז נאום הניצחון בנובמבר, שון ספייסר, הדובר המיועד של הבית הלבן. ספייסר תקף בחריפות את אתר "באזפיד", על פרסום המסמכים שאמינותם מוטלת בספק: "אפילו עורך 'באזפיד' בעצמו הודה שיש די סיבות לפקפק באמינות הדיווח. לא מדובר בדיווח מודיעיני, אלא בניסיון פתטי לצבור כניסות".

"'באזפיד' היא ערימת זבל כושלת ו-CNN יוצאים מגדרם כדי לנפח את זה. זו בושה", המשיך טראמפ בהתייחס לכך שענקית החדשות האמריקנית דיווחה על איסוף המידע בידי רוסיה. עוד קודם לכן יצא טראמפ נגד הדיווחים בטוויטר שלו כאשר כתב כי "סוכנויות המודיעין לא היו צריך לאפשר לחדשות המזויפות 'לדלוף' לציבור". לדבריו, "זהו מהלך אחרון נגדי. איפה אנחנו חיים, בגרמניה הנאצית?".

הדיווח על קיומו של המסמך עם החומר הרגיש לכאורה פורסם לראשונה ברשת CNN, אך לא נחשף מה נאמר בו. רק אתר "באזפיד" דיווח כי המידע כולל תיעוד מביך של טראמפ בעת ששהה במלון "ריץ קרלטון" במוסקבה עם נערות ליווי. ה-FBI חוקר את אמינות ודיוק המידע שנאסף על ידי סטיל, שמבוסס בעיקר על גורמים רוסיים. ברוסיה בינתיים, הכחישו את הדיווחים כי הם מחזיקים במידע שכזה.

(עדכון ראשון: 2:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully