וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפך של בה"ד 1: כך מתכנן צה"ל להעלות את רמת הקצינים לעתיד

12.1.2017 / 12:21

עבודת המטה לבחינת השינויים בבית הספר לקצינים החלה עוד לפני הפיגוע בירושלים, שבעקבותיו נשמעה ביקורת על התנהלות הצוערים. בין היתר, נשקלת האפשרות של קורסים מחוץ לבה"ד 1, והשלמה נפרדת למערך הגנת הגבולות, שתביא להפסקת שילוב לוחמות בהשלמת החי"ר

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ורד לידני

(בווידאו: עדותה של הקצינה מבה"ד 1 שירתה במחבל בירושלים, השבוע)

בזרוע היבשה החלה לאחרונה עבודת מטה, באישור הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט, שמטרתה לבחון ארגון מחדש בבית הספר לקצינים, בה"ד 1. התהליך צפוי לצאת לפועל בחודשים הקרובים. קצין בכיר במטה הכללי הסביר כי עבודת המטה נועדה בראש ובראשונה לבחון את צמצום היקף הצוערים בבה"ד 1, במטרה להעלות את איכות מסיימי קורס הקצינים.

הוא הבהיר כי בנוסף לכך, ייבחנו שינויים נוספים בבית הספר לקצינים, ובשלב זה עוד לא ברור אם תהיה זו מתיחת פנים בלבד או שינוי דרמטי באופן פעילותו. גורמים רשמיים בצה"ל הבהירו כי הרמטכ"ל אישר את עבודת המטה זמן רב לפני פיגוע הדריסה בירושלים בשבוע שעבר, שעורר ביקורת על התנהלות הצוערים.

"בשנים האחרונות מתבצע תהליך בכל הצבא לקצר את ההכשרות ולייעל אותן", הסביר קצין בזרוע היבשה. לדבריו, "התהליכים הללו לא תמיד מייצרים תוצאות טובות יותר. המטרה של צה"ל היא להכשיר קצינים איכותיים ביותר בעלי מוטיבציה גבוהה". לפי שעה, נראה כי מגמת "נחשון", המוגדרת כבסיסית ביותר בבה"ד, תזכה למרבית השינויים בתהליך.

עוד בוואלה! NEWS:
קצינים בחיל הים נגד מהלך שעלול לקצץ בשכרם: "יפגע במוטיבציית הלוחמים"
"יצאה לקורס - ולא חזרה": מאות בהלוויית סגן שיר חג'אג' שנרצחה בפיגוע
המספרים נחשפים: כמה עלה טקס הגעת מטוסי האדיר לישראל?

טקס סיום קורס קצינים אחוד מחזור 45. דובר צה"ל
"התהליכים הללו לא תמיד מייצרים תוצאות טובות יותר". סיום קורס קצינים, חודש יוני/דובר צה"ל

לפני כמה חודשים אישר הרמטכ"ל תכנית פיילוט ייחודית לחיל האוויר, ובמהלכה יתנהל קורס קצינים מתחילתו ועד סופו בחיל באופן בלעדי, מחוץ לבה"ד 1. כבר עתה שוקלים בצה"ל מועמדויות של חילות נוספים לתכניות דומות. זאת, על מנת לתמוך בשיפור איכות הצוערים בבית הספר לקצינים על חשבון מספרם.

נושא נוסף העומד לבחינה הוא ייחודו של מסלול קציני החי"ר, שנחשב לחשוב ביותר עבור צה"ל. עם התפתחות מערך הגנת הגבולות, שכולל את הגדודים המעורבים קרקל, אריות הירדן וברדלס, כמו גם גדוד חדש שנמצא בשלבי תכנון והקמה וטרם נבחר לו שם, שוקלים בזרוע היבשה לערוך השלמת קצונה ייחודית למערך כולו, בנפרד ממסלול החי"ר הקלאסי. כך המצב כיום במערכים כמו חיל השריון או התותחנים, שמסיימים את מגמת "להב" בבה"ד 1 ועוברים את ההשלמה בחילות עצמם, ולא בבית הספר לקצינים.

פתיחת מסלול נפרד למערך הגנת הגבולות תביא למעשה להפסקת השילוב של חיילות, המגיעות מגדודים מעורבים כמו קרקל, בהשלמת "גפן" היוקרתית לקציני חי"ר. בשנת 2009 השתלבו לראשונה שלוש צוערות במגמת "להב" בבה"ד ובהשלמת "גפן", בתהליך שהוגדר מוצלח מאוד ופרץ את הדרך עבור קצינות רבות נוספות. הבולטת מבין הצוערות הראשונות היא אור בן יהודה, שעוטרה בצל"ש אלוף פיקוד דרום על אומץ לבה והדוגמה האישית שהציגה במהלך היתקלות עם מחבלים על גבול מצרים בשנת 2014, שבמהלכה גם נפצעה.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט בטקס סיום קורס קצינים אחוד מחזור  44, בה"ד 1. פברואר 2016. דובר צה"ל
נכון לשנות סדרי עולם. איזנקוט/דובר צה"ל

מפקד הבה"ד בשנים 2010-2009, תת-אלוף יהודה פוקס, מתח לקראת סיום תפקידו ביקורת על תהליך ההכשרה במאמר נרחב שפרסם. פוקס קרא לייחס מחשבה לרמה המקצועית של מפקדי המחלקות, תוך הפרדה בין צוערי חיל הרגלים לשאר החילות. כבר בתקופתו של תא"ל פוקס כמפקד בה"ד 1 התנהלו בלשכתו דיונים נוקבים בנוגע ליחס בין מפקדי הצוות לכמות הצוערים, ולהשפעה שיש לכך על איכות ההכשרה.

מחליפו בתפקיד תא"ל ערן ניר, שהיה מפקד בה"ד 1 עד שנת 2013, עסק לעומק במוטיבציה בצה"ל להגיע לשערי בית הספר, היקף איוש התקנים והיקף המועמדים בעלי נתונים גבוהים. כלומר, נבחן אם צה"ל מתפשר על איכות הצוערים כדי למלא את השורות. מנתוני זרוע היבשה עולה כי שנת 2013 הוגדרה כשנת שיא, עם הרשמה של 150% מהתקנים בקורס הקצינים, 84% מהם בעלי נתונים המוגדרים גבוהים. גורמים בזרוע היבשה הגדירו את השנה הזו כשנת מפנה לאחר מלחמת לבנון השנייה והירידה החדה במוטיבציה להגיע לבה"ד 1 בעקבותיה.

טקס סיום קורס קצינים אחוד מחזור 44, בה"ד 1. פברואר 2016. דובר צה"ל
צה"ל בחן האם הוא מתפשר על איכות צועריו כדי למלא את השורות. סיום קורס קצינים/דובר צה"ל

בשנים האחרונות, חטיבות החי"ר הפנימו את הפערים מבחינת המוטיבציה והאיכות של הצוערים, והציבו רף גבוה בהכנות לקורס קצינים ובסיום הקורס. בולטת בתחום היא חטיבת גבעתי שקבעה ציון גבוה, שמתחתיו לא ישובו הצוערים לשרת כמפקדי מחלקות בחטיבה הסגולה, במטרה לפתח קצונה איכותית.

תא"ל אבי גיל, מפקד הבה"ד עד לשנת 2015, התעמק במהלך כהונתו בתחומים כמו משך ההרצאות, התכנים בבית הספר, שיטות הדרכה מותאמות לדור הצעיר ואיכות הפיקוד, ושם דגש מיוחד על ההשלמה לקציני החי"ר ותנאי הקבלה אליה. המפקד הנוכחי של בה"ד 1, אלוף-משנה יניב אללוף, מתמודד עם סוגיות דומות, אך נראה כי כעת הרמטכ"ל איזנקוט נכון לשנות סדרי עולם בבית הספר לקצינים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הכשרת הקצונה של חילות היבשה נשארת במתכונתה הנוכחית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully