וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאז ההחלטה באו"ם: זינוק בכמות יידויי האבנים ביהודה ושומרון

10.1.2017 / 10:41

משהתקבלה ההחלטה נגד ההתנחלויות, נרשמה עלייה ניכרת בתקריות האלימות בשטחים, ובעיקר ביידויי האבנים. כמות אירועי האלימות בתקופה זו של השנה רבה בדרך כלל, אך בישראל מכירים בכך שהנתונים גבוהים מהרגיל

עריכה: ניר חן

(בווידאו: תגובת סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי להחלטה 2334 של מועצת הביטחון)

מאז קיבלה מועצת הביטחון של האו"ם את החלטה 2334, לפיה ההתנחלויות בגדה המערבית ובמזרח ירושלים אינן חוקיות, חל זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האלימות בשטחים. העלייה הדרמטית, שחלה בעיקר ביידויי אבנים, נרשמה בשבוע האחרון של דצמבר ובשבוע הראשון של ינואר. במערכת הביטחון מייחסים את העלייה בהפרות הסדר לתקופת הבחינות בבתי הספר התיכוניים הפלסטיניים, אך מכירים בכך שהמספרים גבוהים גם לעומת תקופת הבחינות של השנה שעברה.

על פי הנתונים בישראל, בספטמבר 2016 נרשמו 346 אירועי יידוי אבנים, באוקטובר 375, בנובמבר 420 ובדצמבר 344. באמור, בסופו של דצמבר נרשמו רוב האירועים, ורק בשבוע הראשון של ינואר דווח על 169 יידויי אבנים. אם מספר האירועים שהתרחש בשבוע האחרון ימשיך באותו הקצב, במהלך ינואר כולו צפויים כ-700 יידויי אבנים.

עוד בנושא:
"זו רק ההתחלה": כתובות המשבחות את הפיגוע רוססו בירושלים
מקורות פלסטיניים: מנגנוני הביטחון עצרו עשרות אנשי דאעש אחרי הפיגוע בי-ם
כשהאיום על חיילים בעורף לא מסתכם ברקטות, צה"ל נדרש לחדד נהלים

פלסטינים מפגינים במהלך אירועי יום הנכבה באזור רמאללה, מאי 2015. רויטרס
לא רק בגלל הבחינות בתיכונים. פלסטינים מיידים אבנים ברמאללה/רויטרס

את העלייה ביידויי האבנים ניתן לייחס לעוד כמה תאריכים משמעותיים עבור הפלסטינים - יום הפתח ויום השנה לחיסולו של יחיא עאיש. ובכל זאת, קשה להתעלם מההקשר המדיני. ב-23 בדצמבר קיבלה מועצת הביטחון את החלטה 2334 נגד הבנייה בהתנחלויות, ומאז כאמור נרשמה העלייה הדרמטית בהפרות הסדר. כמה ימים לאחר מכן, נאם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בנושא, כל זאת כשברקע מתנהל השיח סביב הבטחת נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים.

בחודשים האחרונים חלה עלייה גם בתקריות הירי בגדה המערבית. בספטמבר התרחש אירוע ירי אחד, באוקטובר ארבעה, בנובמבר ארבעה ובדצמבר – שישה אירועים. רוב התקריות נחשבות "יוזמות מקומיות", כלומר כאלו של צעירים המקימים חוליות מאולתרות, ללא תשתית ארגונית.

מעבר לאירועים נקודתיים של ירי או יידוי אבנים, התופעה המדאיגה יותר מבחינת ישראל היא כמות הניסיונות הגדולה יחסית להוציא לפועל פיגועים קשים, מאורגנים, עם תשתית מכוונת, בעיקר של חמאס. רק במהלך 2016 הצליחו כוחות הביטחון הישראליים לסכל כמאה פיגועים כאלה, ולכך יש להוסיף את הפיגועים שסיכלה הרשות הפלסטינית. הניסיונות הללו, שמגיעים בעיקר מטעם חמאס, נועדו להצית מחדש את "אינתיפאדת אל-קודס" או "אינתיפאדת הבודדים", עד כה ללא הצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully