וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקונגרס האמריקני גינה את החלטת האו"ם נגד ההתנחלויות

6.1.2017 / 3:06

בהחלטה נכתב כי על הממשל האמריקני להטיל וטו על החלטות דומות עתידיות, וכי האו"ם נדרש לשנות את נוסח ההחלטה. הצעה ברוח דומה הוגשה גם בסנאט. יו"ר הבית הנבחרים: "הממשל נטש את בעלת בריתנו בשעה שהייתה זקוקה לנו יותר מכל"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

בית הנבחרים האמריקני אישר הלילה (שישי) ברוב גורף החלטה המגנה את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם, החלטה 2334 נגד ההתנחלויות. 342 חברי קונגרס משתי המפלגות תמכו בהצעה. לפי ספירה של הוושינגטון פוסט, 77 דמוקרטים ושלושה רפובליקנים התנגדו. בהחלטה נכתב כי "על הממשל האמריקני להטיל וטו על החלטות עתידיות במועצת הביטחון של האו"ם המבקשות לכפות פתרונות קבע, או החלטות חד-צדדיות ואנטי ישראליות".

בנוסף, דורשים חברי הקונגרס מהאו"ם לשנות את נוסח ההחלטה שהתקבלה לפני שבועיים. "הממשל הזה, הממשל שלנו, נטש את בעלת בריתנו ישראל בשעה שהיא הייתה זקוקה לנו יותר מכל", אמר יו"ר בית הנבחרים, פול ראיין. לדבריו, "החלטות חד-צדדיות שכאלה נועדו לבודד את ישראל ולעשות לה דה-לגיטימציה. הן לא מקדמות את השלום".

לקריאה נוספת:
ביידן הזהיר, אבל לאובמה לא היה מה להפסיד: מאחורי ההצבעה באו"ם
המסמכים שחושפים: "כך תיאמו קרי והפלסטינים את ההצבעה באו"ם"

נשיא ארה"ב ברק אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור במוזיאון ישראל, מרץ 2013. רויטרס
"החלטות חד-צדדיות שכאלה נועדו לבודד את ישראל". אובמה ונתניהו/רויטרס

הצעה ברוח דומה הוגשה גם בסנאט. לשתי ההצעות אין תוקף מחייב אולם הן מאותתות על עמדה דו-מפלגתית נגד החלטות עתידיות במועצת הביטחון של האו"ם. בתחילת השבוע הזהיר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מהאפשרות שמועצת הביטחון תתכנס שוב בעוד כשבועיים לקבל החלטה נוספת בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

על ההצעה המקודמת במקביל בסנאט חתומה קבוצה של 22 סנאטורים משתי המפלגות. את המהלך הובילו הסנאטורים מרקו רוביו מהמפלגה הרפובליקנית ובן קרדין מהמפלגה הדמוקרטית, והצטרפו אליה שמות גדולים ומוכרים כמו מנהיג הרוב הרפובליקני, מיץ' מקונל, ומנהיג המיעוט הדמוקרטי, צ'אק שומר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
דיון של מועצת הביטחון של האו"ם בנושא חאלב, 19 בדצמבר 2016. רויטרס
"החלטות חד צדדיות לא מקדמות את השלום". מועצת הביטחון/רויטרס

המסמך כולל תשע נקודות, שהבולטות שבהן: הבעת התנגדות תקיפה להחלטת מועצת הביטחון 2334, קריאה לבטל, או לשנות באופן יסודי את החלטה 2334, "כך שלא תהיה יותר חד צדדית ותאפשר לכל הצעדים הנדרשים לקראת פתרון שתי המדינות לבוא לפתרון באמצעות משא ומתן ישיר בין הצדדים". בנוסף, כולל המסמך דחייה של הניסיונות של גופים חיצוניים, לרבות מועצת הביטחון, לכפות פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

חלק אחר של המסמך עוסק באפשרות שבוועידת פריז שתיערך ב-15 בינואר יאומצו עקרונות נוספים שיהפכו להחלטה במועצת הביטחון בימיו האחרונים של הנשיא ברק אובמה בתפקידו. הסנאטורים דורשים בהצהרתם כי "ארצות הברית תבטיח ששום פעולה שתינקט בוועידה זו לא תכפה פתרון על הצדדים".

פול ראיין. יולי 2016. AP
"החלטות כאלו לא מקדמות את השלום". פול ראיין/AP

ההצהרה אף קוראת לממשל הנוכחי, וגם לממשלים הבאים, לשמר את המדיניות של הטלת וטו על החלטות נגד ישראל במועצת הביטחון של האו"ם. עוד נכתב כי כל מהלך בסוכנויות האו"ם כמו הענקת מעמד של מדינה לרשות הפלסטינית רק תרחיק את השלום, והסנאטורים כתבו כי הם מאשררים את המשך המדיניות לפיה ארצות הברית ממשיכה לשאוף לפתרון שתי המדינות.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, מסר כי "ההחלטה שהתקבלה בבית הנבחרים היא ההוכחה לתמיכה האמריקנית חוצת המפלגות בישראל ולברית החזקה בין ישראל לארצות הברית. הברית הזו עמדה במבחן הזמן ואין ספק כי היא תמשיך להתחזק בעתיד". דנון הוסיף כי "אנחנו מצפים לעבוד בשיתוף פעולה עם הממשל החדש בארצות הברית, להוביל עידן חדש באו"ם ולשים סוף לאפליה נגד ישראל בארגון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully