וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעה בסנאט נגד החלטת האו"ם על ההתנחלויות: "לא לכפות פתרון"

5.1.2017 / 22:59

קבוצה של 22 סנאטורים, שאותה הוביל בין היתר מרקו רוביו, פרסמו את הצעה בת תשע נקודות, בראשן קריאה לביטול ההחלטה כך "שלא תהיה יותר חד-צדדית". המהלך מגיע במקביל לקידום העברת השגרירות האמריקנית לירושלים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

הסנאט מתייצב לצד ממשלת ישראל, מגנה את החלטת האו"ם ומותח ביקורת על הנשיא היוצא: קבוצה של 22 סנאטורים משתי המפלגות פרסמו היום (חמישי) הצעת החלטה המגנה את החלטת מועצת הביטחון 2334, שאושרה לפני כשבועיים אחרי שארצות הברית נמנעה בהצבעה ולא הטילה עליה וטו. את המהלך הובילו הסנאטורים מרקו רוביו מהמפלגה הרפובליקנית ובן קרדין מהמפלגה הדמוקרטית, והצטרפו אליו שמות גדולים ומוכרים כמו מנהיג הרוב הרפובליקני מיטש מקונל ומנהיג המיעוט הדמוקרטי צ'אק שומר.

ההצעה כוללת תשע נקודות, בראשן הבעת התנגדות תקיפה להחלטת מועצת הביטחון וקריאה לביטול או שינוי יסודי שלה - "כך שלא תהיה יותר חד-צדדית ותאפשר לכל הצעדים הנדרשים לקראת פתרון שתי המדינות לבוא לפתרון באמצעות משא ומתן ישיר בין הצדדים". עוד דוחה המסמך את הניסיונות של "גופים חיצוניים לרבות מועצת הביטחון לכפות פתרון". חלק אחר של המסמך עוסק באפשרות שבוועידת פריז, שתיערך ב-15 בינואר, יאומצו עקרונות נוספים שיהפכו להחלטה במועצת הביטחון בימיו האחרונים של הנשיא היוצא ברק אובמה. הסנאטורים דורשים בהצהרתם כי "ארצות הברית תבטיח ששום פעולה שתינקט בוועידה זו לא תכפה פתרון על הצדדים".

ההצהרה אף קוראת לממשל הנוכחי "וגם לממשלים הבאים" לשמר את המדיניות של הטלת וטו על החלטות נגד ישראל במועצת הביטחון של האו"ם. עוד נכתב כי כל מהלך בסוכנויות האו"ם, כמו הענקת מעמד של מדינה לרשות הפלסטינית רק תרחיק את השלום, והסנאטורים כותבים במכתבם כי הם מאשררים את המשך המדיניות שלפיה ארצות הברית ממשיכה לשאוף לפתרון שתי המדינות.

ברק אובמה וסגנו ג'ו ביידן בטקס צבאי בוושינגטון, 4 בינואר 2017. רויטרס
היוזמה תוקפת את צעדי הממשל היוצא. אובמה, אתמול/רויטרס

אין בהצהרה הזו כדי לחייב את הממשל היוצא במדיניות כלשהי - אולם עצם ההתייצבות של בכירים דמוקרטים בסנאט מאחורי ההחלטה, מבקשת לשלוח מסר לנשיא היוצא כי לא כל בכירי המפלגה שלו רואים בעין יפה את המהלך במועצת הביטחון. אמש גם פרסם המיליארדר חיים סבן, מגדולי התורמים למפלגה הדמוקרטית, הודעה נגד המהלכים האחרונים של ממשל אובמה.

"המאמצים לעשות דה לגיטימציה לישראל מתקיימים מזה זמן רב באו"ם, וכעת למרבה הצער הם גם קיבלו סיוע מהממשל היוצא", אמר הסנאטור רוביו בהצהרה שפרסמה לשכתו. "הגיע הזמן לחדש את המחויבות האמריקנית למדינה היהודית", הוא הוסיף. הסנאטור הדמוקרטי קרדין מסר כי הוא "מאוכזב עמוקות מהעברת ההחלטה במועצת הביטחון, טקסט חד-צדדי שהופך את פתרון שתי המדינות והמשא ומתן הישיר למאתגר יותר".

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מקונל מסר כי "זה מצער מאוד שאחת מפעולותיו האחרונות של אובמה בתפקידו הייתה לנטוש את בעלת הברית ישראל". הוא גרס כי החלטתו של אובמה להימנע בהצבעה הייתה "כישלון במנהיגות ושיקול הדעת". מנהיג המיעוט הדמוקרטי שומר סיכם בכך ש"זה מצער שהממשל לא הלך בנתיב של הגנה על ישראל מפני החלטות מוטות. החלטת הסנאט מאשרת ששלום יושג רק באמצעות משא ומתן ישיר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ, 21 בדצמבר 2016. רויטרס
יעביר את השגרירות? הנשיא הנבחר טראמפ/רויטרס

במקביל ליוזמה הזו, מקודמות שתי יוזמות נוספות הקשורות לישראל. היוזמה האחת, שאותה מקדמים הן חברים בבית הנבחרים והן סנאטורים כמו טד קרוז ולינדזי גרהאם, מבקשת לקצץ או להשהות את המימון שמעניקה ארצות הברית לארגון האו"ם עד שלא תשונה החלטת מועצת הביטחון 2334. קשה לאמוד מהם סיכויי ההצעה לעבור, אולם גם אם תאושר בקונגרס, קשה לראות תרחיש שבו חברות מועצת הביטחון יאמצו ברוב קולות החלטה הפוכה לזו שקיבלו רק לפני שבועיים. זאת כשהחברות הקבועות כמו צרפת, סין, רוסיה ובריטניה שתמכו בהצעה המקורית מחזיקות אף הן בזכות וטו.

מהלך אחר שקורם עור וגידים הוא העברת השגרירות לירושלים. ביום שלישי החל הקונגרס את פעילותו במושב הראשון שלאחר הבחירות לנשיאות, וקבוצה של שלושה סנאטורים - קרוז , רוביו ודין הלר כבר מיהרה להגיש את "חוק ההכרה בירושלים והעברת השגרירות".

"ירושלים היא בירת הנצח המאוחדת של ישראל", כתב סנאטור קרוז בהודעה שפרסם. לדבריו, "לממשל אובמה היה 'חוזה' נגד העם היהודי". עוד הוסיף הסנאטור הבכיר כי "כעת הגיע הזמן להפסיק עם הדיבור הכפול וההבטחות הריקות - ולהעביר את השגרירות לבירתה של בעלת בריתנו הגדולה ישראל. אני מצפה לעבוד עם ממשל טראמפ כדי לגרום לזה לקרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully