וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיאת העליון מגבה את שופטי אזריה: "ההשתלחות מהווה סכנה לדמוקרטיה"

השופטת מרים נאור פרסמה הצהרה בעקבות ההתבטאויות הבוטות נגד השופטת אל"מ מאיה הלר, שעמדה בראש הרכב השופטים שהרשיע את אזריה. "שופטים בכל הערכאות לא ייכנעו להסתות ואיומים", אמרה. במקביל, אישר היועמ"ש לחקור את המפגינים נגד איזנקוט

צילום: יוני ריקנר, עריכה: יאיר דניאל

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, פרסמה היום (חמישי) הצהרה ובה גיבתה את חבר השופטים שהכריע את הדין במשפטו של החייל אלאור אזריה, ולאחר שהרשיע אותו בעבירת הריגה זכה לקיתונות של זעם והתבטאויות ומסיתות. במקביל, אישר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לחקור את המפגינים שקראו אתמול מחוץ לבית הדין קריאות נגד הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ובהן: "גדי, גדי תיזהר, רבין מחפש חבר".

"נשיאת בית המשפט העליון וחבר שופטיו אינם יכולים לעמוד מנגד לנוכח המתקפות חסרות הרסן ולנוכח האיומים המופנים כלפי שופטי בית הדין הצבאי", פתחה נאור את דבריה. "מערכת בתי הדין הצבאיים היא מערכת שיפוטית עצמאית, והדרך הלגיטימית להשיג על הכרעותיה קבועה בחוק. מבלי לנקוט, כמובן, עמדה לגבי ההכרעה המשפטית, אנו מגנים בכל לשון מתקפה בוטה כמו זו שאנו עדים לה כעת, שמקומה לא יכירנה בחברה מתוקנת. ביקורת עניינית על פסקי דין היא לגיטימית כמובן, אולם ההשתלחות המתרחשת בימים אלה חצתה את גבולות השיח הלגיטימי והיא מהווה סכנה לשלטון החוק ולדמוקרטיה".

לסיום, כתבה: "לשופטים בכל ערכאות השיפוט אין אופציה להיכנע להסתות ולאיומים. אין על השופטים מרות זולת מרותו של הדין. כך נהגו – וכך ימשיכו לנהוג – כל שופטי ישראל".

עוד בנושא:
משפחת אזריה על ההסתה עקב הכרעת הדין: "מגנים אלימות מכל וכל"
"בושה שגיבור שלחם במחבלים זקוק לאבטחה צמודה עקב משפט אזריה"
ליברמן על הרשעת אזריה: "יש שופטים בתל אביב - הכרעתם מחייבת"

מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון, טקס השבעת שופטים, בית הנשיא. 14 בינואר 2016. נועם מושקוביץ
"לא נעמוד מנגד לנוכח המתקפות חסרות הרסן". מרים נאור/נועם מושקוביץ
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דובר צה"ל, אלוף מוטי אלמוז, הגיב גם הוא לקריאות הגנאי נגד השופטים הצבאיים. לדברי אלמוז, בצה"ל מגנים "כל אמירה ופעולת הסתה מכל סוג שהיא כלפי השופטים בבתי הדין הצבאיים, מערכת המשפט הצבאית ונגד כל משרת צה"ל באשר הוא". עוד הוסיף כי "צה"ל הוא צבא העם ועליו להשאר מחוץ לויכוח הפוליטי". חיילים בגדוד נחשון של חטיבת כפיר ננזפו על ידי מפקדיהם על כך שפרסמו הודעת תמיכה באזריה. מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "החייליםם ננזפו על ידי מפקד הגדוד והביעו חרטה על מעשם".

מאז הרשעתו של החייל נמתחה ביקורת חריפה על השופטים, שבמקרים קיצוניים אף נחקרה כהסתה. עיקר האש הופנתה כלפי השופטת אלוף-משנה מאיה הלר, שהקריאה את הכרעת הדין ועמדה בראש ההרכב. הלילה נעצר צעיר תושב ירושלים שעל פי החשד, הצעיר הפיץ בקבוצה בפייסבוק פוסט ובו הביע ביקורת קיצונית על החלטת השופטים. הוא נעצר לאחר שהמשטרה ביקשה וקיבלה את אישור פרקליטות המדינה לחקירה. אתמול תוגברה האבטחה על שופטי בית הדין הצבאי מחשש לפגיעה בהם. אבטחתו של אחד התובעים בתיק, סגן אלוף (במיל') עו"ד נדב ויסמן, תוגברה גם היא.

הלילה עוכבה גם צעירה בת 22 מקריית גת לחקירה בחשד לאיומים בפייסבוק. בתום חקירתה, היא שוחררה בתנאים מגבילים. הצעירה פרסמה ברשת החברתית בעקבות הרשעת אזריה פוסט, שלטענת המשטרה היה בעל מאפיינים פליליים של קריאה לאלימות וחשד להסתה. הצעירה מסרה את גרסתה לחוקרים ושוחררים בתנאים מגבילים, בהם איסור הבעת עמדה ברשת החברתית למשך 30 ימים ואיסור יצירת כל קשר עם נשוא הפוסט שבגינו נחקרה.

הכרעת דין לחייל אלאור אזריה, קריה, תל אביב. ינואר 2017. AP
אזריה, אתמול בבית הדין הצבאי/AP

בית הדין הצבאי המיוחד בקריה הרשיע את אזריה פה אחד. אל"מ הלר הקריאה במשך שעתיים את הכרעת הדין בפרשה שטלטלה את המדינה, וקבעה כי הלוחם מחטיבת כפיר פעל מתוך יצר נקמה. היא פתחה את דבריה ודחתה את טענות ההגנה העיקריות, שלפיהן אזריה חשש ממטען וכי המחבל מת לפני הירי של הנאשם.

בנוסף לכך הקריאה עדויות שמחזקות את הטענה שאזריה אמר כי "הגיע למחבל למות", ולאחר מכן פירטה על השינויים הרבים בגרסתו של הנאשם להשתלשלות האירועים. הלר אף הדגישה כי טענות ההגנה לזיהום ההליך המשפטי נדחות.

(עדכון ראשון: 18:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully