וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שש שנים חלפו - ומסקנות הוועדה למניעת רצח ילדים נותרו במגירה

הטרגדיה בירושלים היא אחד ממקרי רצח בידי הורים שממשיכים להיערם. ועדה שדנה בנושא הגישה את מסקנותיה כבר ב-2010, אך החוק שהציעה טרם הובא למליאה. "אם היה נחקק, סביר שיכלה להימנע עוד טרגדיה", אומר יו"ר הוועדה באולפן וואלה! NEWS

צילום: אבי כהן, עריכה: ניר חן.

שש שנים אחרי שוועדת וינטר בנושא רצח ילדים בידי הוריהם הגישה את מסקנותיה, מקרי הרצח ממשיכים להיערם ודבר לא נעשה. המקרה האחרון, הטרגדיה בירושלים שבה רצחה אם את ארבע בנותיה ושמה קץ לחייה, מציף מחדש את תמונת המצב העגומה: האם טופלה במרכז בריאות הנפש בחודשיים האחרונים, אך במחלקת הרווחה לא ידעו על מצבה הנפשי ואמרו כי המשפחה לא מוכרת להם, מלבד בקשה שהגישו לעזרה בהשגחה על הילדים.

ועדת וינטר הוקמה בשנת 2009 לאחר רצח הילדה רוז פיזם בידי סבה רוני רון, על ידי מי שהיה אז שר הרווחה יצחק הרצוג בראשות עובד סוציאלי מוטי וינטר. כבר ב-2010 הגיש וינטר את מסקנותיו לדוח. המלצתו העיקרית הייתה לחוקק חוק שיביא למניעת רצח ילדים בידי הוריהם באמצעות שיתוף פעולה אינטנסיבי בין הרשויות, אך ההצעה טרם הובאה למליאה והדוח נקבר במגירות משרד הרווחה.

"הם מתמהמהים בנושא, אני לא יודע איפה זה עומד כרגע", אמר וינטר לוואלה! NEWS. "ח"כ יפעת שאשא-ביטון מנסה לקדם משהו. אני יודע שהם כן רוצים לחוקק חוק ורוצים ליישם את המסקנות של הוועדה, אך מאז פרסום הדוח עברו שנים ועדיין לא יישמו את ההמלצות".

אם ובנותיה שנמצאו בדירה בה פרצה שריפה בתלפיות בירושלים ונחשד כי האם רצחה את בנותיה והתאבדה. מתוך הפייסבוק, צילום מסך
במחלקת הרווחה לא ידעו על מצבה הנפשי של האם. שלוש מהילדות שנרצחו אמש/צילום מסך, מתוך הפייסבוק

החוק שהוצע, לדברי וינטר, קובע שלאנשי מקצוע תהיה אפשרות להעביר מידע אחד לשני, כך שכל גופי הבריאות, הרווחה והקליטה יהיו מסונכרנים אחד עם השני ויוכלו להביא למניעת מקרים דומים בעתיד. "כל הגורמים שעובדים בשטח ופוגשים את הלקוחות עלולים ועשויים לראות מקרים שנראים קיצוניים והם פוטנציאל להידרדרות למצבי סכנה. צריכה להיות להם את היכולת להעביר את זה לאדם שמרכז את כל המוקד ובהתאם לכך יפעלו בשטח", הסביר וינטר.

"בהתחלה, במשך ארבע שנים, היו ויכוחים על החוק, היו לכך הרבה מתנגדים, גם בגלל חוק הגנת הפרטיות, החיסיון הרפואי, חוק זכויות החולה. לכל אחד יש את האילוצים שלו שלא עלו בקנה אחד עם החוק הזה", הוסיף. "בסופו של דבר נמצאה נוסחה שהתאימה לכולם, ניסו ליישם את החוק בפיילוט בעשרה מקומות אבל בסופו לא אישרו את התקציב במשרד הרווחה שעמד על חמישה מיליון שקלים. גם לא בחנו האם ההמלצות של הוועדה אכן ישימות, והאם הן ימנעו התפתחות של מקרים קיצוניים עד מוות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
צווותי כיבוי בדירה שרופה בה נמצאו אם ובנותיה ונחשד כי האם רצחה את בנותיה והתאבדה. דוברות כב"ה מחוז ירושלים, מערכת וואלה! NEWS
ניסו ליישם פיילוט אך התקציב לא אושר. הדירה בירושלים, אמש/מערכת וואלה! NEWS, דוברות כב"ה מחוז ירושלים

לדברי וינטר, הוא אינו מכיר את פרטי המקרה שאירע אמש בירושלים, אך עקרונות הטיפול שמציע החוק למניעת מקרים דומים זהים. "אם יש תופעה של אישה חולה או תופעה שבה ילד מוזנח מגיע לבית ספר, או שאתה רואה שהוא נבהל בקלות ממגע עם ההורים, פשוט תבדקו. אחות בית ספר תבדוק, תעלה את זה לידי מנהל המוקד, הוא יבדוק במקביל מה קורה בטיפת חלב, בבית הספר, כל מקום שהילד הזה קשור אליו".

בשלב הבא, לדבריו, "יפגשו כל הגורמים הנוגעים בדבר ויבדקו מה אפשר לעשות ומה דרך ההתערבות. הגישה היא מניעתית, לא להגיע לרצח עצמו. חקרנו שורה של מקרים וראינו שהיה ניתן למנוע את ההתפתחות של הטרגדיה באמצעות מניעה".

המועצה לשלום הילד: כ-130 מקרים בשנת 2014 של התעללות מורים בתלמידים. רוני כנפו
"חייבים להאיץ את תהליך החקיקה". שאשא-ביטון/רוני כנפו

ח"כ שאשא-ביטון, יו"ר הוועדה לזכויות הילד, אמרה כי במשך יותר משנה היא מקדמת הצעת חוק המתבססת על דוח וינטר. "החוק יתיר העברת מידע בין הרשויות כדי שבמקרה שמזהים כי אחד ההורים יכול לסכן את שלום הילדים, יהיה ניתן לדווח על כך לרשויות האחרות לשם מניעת סכנה", אמרה. "במקרה הזה מצבה של האם היה ידוע לשירות הפסיכולוגי וייתכן שהעברת המידע לגופים הרלוונטיים הייתה יכולה למנוע את האסון. מקרה זה מוכיח שאין ספק וחייבים להאיץ את תהליך החקיקה שכן אם היה כבר החוק סביר להניח שיכלה להימנע עוד טרגדיה".

ממשרד הרווחה נמסר: "המשרד מקדם את הנושא ביחד עם משרדי הממשלה הנוספים ופועל לקידום חוק להעברת מידע שמצוי בשלביו האחרונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully