וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בברלין: התשובות שמרקל תצטרך לספק על המחדל הגדול

דב גיל-הר, שליח וואלה! NEWS לברלין

24.12.2016 / 13:45

הפיגוע בלב הבירה טלטל את גרמניה, והציב את סוגיית הפליטים שוב בעין הסערה. כשהאצבע המאשימה מופנית כלפי הקנצלרית וכל הדרכים מובילות למחדל, לא נותרה לה ברירה אלא לתת דין וחשבון

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

כשקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, תשב הערב (שבת) לצד משפחתה בשולחן ארוחת חג המולד, היא תתקשה לחייך. בזמן שסנטה קלאוס המשפחתי, או כפי שמכונה בגרמניה "ויינאכטסמן", ייכנס לחדר לחלק מתנות לנכדי בעלה, היא ככל הנראה תהרהר – "לו רק היו לו כמה מתנות עבורי" – תבונה למשל, שהייתה גורמת לה לא רק לפתוח את זרועות גרמניה למיליון פליטים, אלא גם לסנן מהם את אניס עמרי, שהוציא לפועל את פיגוע הדריסה הקשה שאירע השבוע בשוק חג המולד בברלין.

היא כנראה גם תהרהר בכאב הראש שפקד את מדינתה, למרות המאמץ המבורך שלה לקלוט פליטים תמימים. לאחר השבוע המדמם שהימם את הבירה, הן מבקריה והן תומכיה מצרים על הטיפול הגרמני בבעיית הפליטים – בייחוד אלו החשודים בהשתייכות לתאי טרור.

התוניסאי בן ה-24, שנגדו התנהל מצוד ברחבי אירופה עד שחוסל אתמול במילאנו על ידי שוטרים מקומיים, הצליח לבייש את מרקל ורשויות החוק הגרמניות, משהתברר מחדל הבירוקרטיה. לאחר שהגיע לגרמניה ביולי 2015, בקשתו למקלט נדחתה רק שנה לאחר מכן, אף שידעו הרשויות שקיים קשר עם גורמי אסלאם קיצוני. לא זאת בלבד, עמרי גם בילה תקופה בכלא האיטלקי טרם הגעתו לגרמניה, ואף חקירה בעניינו נפתחה תחת החשש שיבצע "פעילות אלימה נגד המדינה".

לקריאה נוספת:
"נקמה בצלבנים": המחבל מהפיגוע בברלין צולם נשבע אמונים לדאעש
מהפיגוע בברלין עד החיסול במילאנו: כך חמק המחבל מהאינטרפול
המשבר הסתיים: חוטפי המטוס למלטה הסגירו את עצמם; הנוסעים שוחררו

מודעות המבוקש של אמרי אניס החשוד הטוניסאי בביצוע פיגוע הדריסה בשוק חג המולד בברלין, 22 בדצמבר 2016. AP
הצליח לבייש את מרקל ורשויות החוק. הודעת המשטרה המבקשת סיוע באיתור עמרי/AP

אבל לא כאן זה נגמר. לפי דיווחי התקשורת הגרמנית, המודיעין במדינה גם ידע על קשריו הבעייתיים של המחבל עם החוגים הסלפים של המטיף המוסלמי אחמד עבד אל-עזיז – יליד עיראק שנעצר בחודש שעבר בחשד לתמיכה גלויה בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ובגיוס המתנדבים שלו. אם הדיווחים הללו נכונים, אין ספק שזה המקום לוועדת חקירה ממלכתית, שתבחן כיצד קרה שמהגר לא הובל למעצר תחת הכותרת "פצצה מתקתקת".

הסתכלות מעמיקה יותר מגלה שלאחר כמה חודשים שבהם היה תחת מעקב מודיעיני, עמרי, ששהה בברלין מאז פברואר, ירד מהרדאר החודש - ככל הנראה בשל בעיות תקשורת בין הרשויות. למרות שלא קיבל אשרת שהייה בשל עברו המפוקפק, הוא לא גורש מהמדינה והיה נתון במעמד "השעיה זמנית מגירוש", כיוון שלא היו בידו מסמכי זיהוי. כיום ישנם 160 אלף מהגרים במעמד דומה, שהוחלט לגרשם אך מסיבות בירוקרטיות עדיין נמצאים על אדמת גרמניה. אותם מסמכים אגב, הגיעו לרשויות רק ביום רביעי, יומיים לאחר הפיגוע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

גרמניה מחשבת מסלול מחדש

אם כך, סיבות לחגוג כנראה לא יהיו לקנצלרית, או ל-80 מיליון תושבי גרמניה, התוהים אילו עוד מחדלים מודיעיניים ישנם בקנה. "אנחנו עדיין בשוק. הפיגוע אירע ביום שני, היום שישי, מחר חג המולד. אנשים רוצים לחגוג, אך התחושות מאוד קשות. עם תחילת השנה החדשה גרמניה תצטרך לעשות חשבון נפש", אמר יוסטוס מונסטר, שעומד בראש צוות המסייע נפשית לנפגעי טרור.

זאת הייתה הפעם הראשונה שמונסטר וצוותו הוזעקו לעבוד מול פתח ביתם. עד כה הם הוטסו לזירות פיגוע באיסטנבול ובניס כדי לטפל במאות אנשים. "אז זה היה רחוק, אבל עכשיו זה אצלנו בבית – ונצטרך להפיק לקחים", הבהיר. "המשאית התנגשה בהמון בשעה 20:30, חצי שעה לאחר מכן כבר היינו בזירה. הגיעו עשרות רבות של נפגעי הלם, ניסינו לתמוך בהם ולתת מענה, רק שלא היה לנו את כל התשובות".

כעת, לגרמנים לא תהיה ברירה אלא לקבל החלטה לגבי המשך היחס שלה לפליטים. "בספטמבר 2015 מרקל נתנה הוראה לקלוט את האלפים שנתקעו בבודפשט בלי יכולת להמשיך או לחזור, וזו הייתה החלטה ראויה", אמר מונסטר. "לא ניתן לחזור אחורה, ולגרש כדרישת הימין את כל הפליטים. זהו מצב אבסורד, אבל עכשיו אנחנו צריכים להבין איך לחיות איתו".

שוק חג המולד בברלין. גרמניה, 21 בדצמבר 2016. AP
זירת הפיגוע בברלין, השבוע/AP
אתר זיכרון לקורבנות הפיגוע בברלין, גרמניה. 20 בדצמבר 2016. AP
זרים בזירת הפיגוע/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully