וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים מערביים: ממשל אובמה התכוון שלא להטיל וטו באו"ם

23.12.2016 / 3:25

גורם ישראלי בכיר טען כי ישראל מאמינה שממשל אובמה תכנן במשך זמן רב להימנע בהצבעה נגדה באו"ם ואף תיאם זאת עם הפלסטינים, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS. לדבריו, לאחר שכשלו הניסיונות לשכנע את הממשל להטיל וטו, פנתה ישראל לטראמפ וביקשה שיתערב

צילום: לע"מ, יוסי אלטר

ממשלו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, תכנן להימנע בהצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על הצעת החלטה בנושא הבנייה בהתנחלויות – כך אמרו אמש (חמישי) גורמים מערביים לסוכנות הידיעות רויטרס. אובמה, כפי שפורסם אתמול לראשונה וואלה! NEWS, אף תכנן שלא להטיל וטו על הנושא במועצה. הדיון שנועד להתקיים אמש נדחה לבקשת מצרים למועד לא ידוע. גורמים מערביים אמרו כי ישראל הפעילה לחץ רב על מצרים, שיזמה את הדיון, כדי לדחות אותו.

גורם ישראלי בכיר אמר לרויטרס כי ישראל מאמינה שממשל אובמה תכנן במשך זמן רב להימנע בהצבעה ואף תיאם את המהלך עם הפלסטינים. לדבריו, "מדובר בהפרה של התחייבות אמריקנית להגן על ישראל באו"ם". הגורם הוסיף כי ישראל יצרה קשר עם צוותו של טראמפ וביקשה שהנשיא הנבחר יתערב, לאחר שלא הצליחה לשכנע את פקידים אמריקניים להטיל וטו.

עוד בנושא:
גורם ישראלי בכיר: קרי אמר לפלסטינים שלא יוטל וטו במועצת הביטחון
טראמפ: על ארה"ב להטיל הערב וטו על ההחלטה באו"ם נגד ההתנחלויות
באן קי מון בנאומו האחרון על המזה"ת: "חוק ההסדרה יפחית הסיכוי לשלום"

ברק אובמה במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 14 בנובמבר 2016. רויטרס
אמר ב-2011 כי שלום יושג רק באמצעות מו"מ ישיר. אובמה/רויטרס

אמש שוחח נשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ, עם מקבילו המצרי, עבד אל-פתאח א-סיסי, בטלפון. גורם רשמי בצוות המעבר של טראמפ אמר כי השיחה התקיימה ביוזמתו של א-סיסי וכי השניים דנו "בהנחת היסודות לשלום במזרח התיכון".

דוברו של א-סיסי, עלאא יוסף, מסר כי השניים דנו בהצעת ההחלטה המצרית. "במהלך השיחה הם דנו בעניינים אזוריים ובהתפתחויות במזרח התיכון", הוסיף. "הנשיאים הסכימו על החשיבות של מתן ההזדמנות המלאה לממשל האמריקני החדש להתמודד עם כל הממדים של המקרה הפלסטיני, במטרה להשיג הסדר מלא וסופי".

הלילה פנו ארבע מחברות מועצת הביטחון של האו"ם למצרים ואמרו כי אם לא תבהיר בשעות הקרובות אם בכוונתה להגיש את ההצעה נגד ישראל, הן שומרות לעצמן את הזכות לעשות זאת בעצמן. גורמים דיפלומטיים אמרו כי ניו זילנד, ונצואלה, מלזיה וסנגל כתבו בפנייתן כי "במקרה שמצרים תחליט שהיא לא מעלה את ההצעה שיזמה נגד ההתנחלויות להצבעה ב-23 בדצמבר, המשלחות שלנו שומרות את הטיוטה ויעלו אותה בהקדם". גם הפלסטינים הצטרפו למסר, שבו נכתב כי "הייתה תחושה חזקה של אכזבה על כך שמועצת הביטחון לא הצביעה על ההצעה כמתוכנן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ בנאום בסינסינטי שבמדינת אוהיו, 2 בדצמבר 2016. רויטרס
ישראל ביקשה שיתערב. טראמפ/רויטרס

אתמול נפגש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם שרי הקבינט המדיני ביטחוני ועדכן אותם בשיחות עם גורמים בינלאומיים ובפעולות שננקטו על מנת לדחות את הדיון. זאת, במסגרת מה שכינה "מתקפת נגד מדינית", בהובלת משרד החוץ והמטה לביטחון לאומי.

גורמים מדיניים מסרו כי "ישראל מצפה שארצות הברית לא תנטוש את מדיניותה רבת השנים והמסורתית שחוצה מפלגות וממשלים". לדברי הגורמים, אובמה אמר בעצמו בשנת 2011 כי שלום בין ישראל לפלסטינים יושג באמצעות משא ומתן ישיר ולא באמצעות החלטות המתקבלות באו"ם.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי נואם בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק,  21 בספטמבר 2016. רויטרס
דן עם טראמפ בהצעה שנדחתה. א-סיסי/רויטרס

בטרם התכנס הקבינט הבהיר נתניהו כי ירושלים מצפה שוושינגטון תעמוד לצדה בדיון. "ישראלים מעריכים עמוקות את אחד מעמודי התווך של הברית בין ארצות הברית לישראל. הרצון, במשך שנים, של ארצות הברית לעמוד באו"ם ולהטיל וטו הצעות החלטה נגד ישראל. אני מקווה שארצות הברית לא תנטוש את מדיניות זו, אני מקווה שהיא תציית לעקרונות שקבע הנשיא אובמה עצמו בנאום באו"ם ב-2011, ששלום לא יבוא דרך הצעות החלטה באו"ם, אלא רק באמצעות משא ומתן ישיר בין הצדדים. וזו הסיבה שהצעת ההחלטה הזו היא רעה. היא רעה לישראל, היא רעה לארצות הברית והיא רעה לשלום".

מוקדם יותר אמר טראמפ כי על הממשל אובמה להטיל וטו במועצת הביטחון. בהצהרה שמסר בנושא אמר טראמפ כי "הדרך היחידה לשלום היא משא ומתן ישיר בין ישראל לפלסטינים". לדבריו, "ההצעה תשים את ישראל בעמדה רעה מאוד במשא ומתן והיא מאוד לא הוגנת עבור כל הישראלים", מסר הנשיא הנבחר.

(עדכון ראשון: 00:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully