וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הצהרת מוסקבה": רוסיה, איראן וטורקיה הסכימו על מתווה שלום לסוריה

21.12.2016 / 15:17

שרי החוץ וההגנה של שלוש המדינות המעורבות בלחימה בסוריה נפגשו בבירת רוסיה, והניחו עקרונות לחידוש השיחות בין המשטר למורדים - שלא כללו את הדחת אסד. ארה"ב רק עודכנה בפרטים. "כל הניסיונות הקודמים עם וושינגטון נכשלו"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

רוסיה, איראן וטורקיה הודיעו כי הן מוכנות לתווך בשיחות שלום לסיום המלחמה בסוריה בתום מפגש שקיימו אתמול (שלישי) שרי החוץ וההגנה שלהן במוסקבה. הן אימצו הצהרה המניחה את העקרונות לכל הסכם עתידי ולפיה שינויי המשטר במדינה אינם בעדיפות עליונה וכי יש לשמור על שלמותה הטריטוריאלית של סוריה. ארצות הברית לא השתתפה בשיחות, אך בוושינגטון ניסו להפחית מהחשיבות בכך.

לפי המסמך, שאותו כינה שר ההגנה של רוסיה סרגיי שויגו "הצהרת מוסקבה", שלוש המדינות בטוחת כי הן יכולות לחדש את השיחות וכי הן תומכות בהפסקת אש בכל רחבי סוריה. "איראן, רוסיה וטורקיה מוכנות בשרטוט ההסכם, שעליו כבר מתנהל משא ומתן, בין ממשלת סוריה לאופוזיציה, ולהיות הערבות לו", נמסר בהצהרה. "כל יתר המדינות שלהן יש השפעה על המצב בשטח מוזמנות להצטרף".

עוד על המלחמה בסוריה
השוק המפואר שלא נותר ממנו דבר: חאלב - לפני ואחרי המלחמה
"לא נוותר לטרוריסטים": צוות רוסי הגיע לטורקיה לחקור רצח השגריר

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב, שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף, ושר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושואלו, בדיונים על פתרון למשבר בסוריה, דצמבר 2016. AP
הברית המשולשת. לברוב ועמיתיו מאיראן ומטורקיה, אתמול/AP

הפסגה היא עדות נוספת להידוק הקשרים בין מוסקבה לטהראן ולאנקרה, חרף ההתנקשות בשגריר רוסיה בטורקיה, ולרצונו של הנשיא ולדימיר פוטין לקבע את השפעתה של רוסיה במזרח התיכון ומעבר לו. השיחות בין שלוש המדינות התקיימו ברקע חוסר העניין שמביעה רוסיה בהמשך השיחות הארוכות עם ארצות הברית, שלא הניבו תוצאות של ממש בחודשים האחרונים.

בשבוע שעבר אמר שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב כי המשא ומתן עם וושינגטון הוא בזבוז זמן, אולם הוא מסר אתמול כי הוא עדכן את עמיתו האמריקני ג'ון קרי בשיחות. לדבריו, הפורום המשולש הוא המסגרת היעילה ביותר לפתרון המשבר בסוריה, שאת ממשלתה מגבות מוסקבה וטהראן. אנקרה תומכת בארגוני המורדים.

בשבוע שעבר אמרו פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן כי הם מתכננים סבב שיחות חדש בין משטרו של בשאר אסד לאופוזיציה ללא מעורבות ארצות הברית והאו"ם. נשיא רוסיה אמר כי שיחות אלו עשויות להתקיים באסטנה, בירת קזחסטן, בעלת בריתה הקרובה של ארצו. במוסקבה הבהירו כי אם סבב המשא ומתן יצא לדרך, הוא יהיה בנוסף לשיחות תקופתיות שיתקיימו בתיווך האו"ם בז'נבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully