וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמצאה שיטה יעילה להכחיד את המפגרים מהעולם

24.12.2016 / 17:25

קללה מבזה? עלבון מקובל? בכנסת מאמינים שאם נפסיק לקרוא למפגרים מפגרים, מצבם ישתפר. הם שכחו רק שאין גבול לפיגור האנושי – האמיתי, לא הקליני – שהוכיח כי הוא מסוגל להפוך כל מילה לעלבון שמטיחים דבילים אחד בשני. המאבק על דמות המפגר נמשך, תשאלו את הבלאק אייד פיז

אוהדי נבחרת אנגליה מתפרעים, חוליגנים, יורו 2016. Carl Court, GettyImages
בתמונה: פיגור אנושי. אם תקראו לזה מוגבלות אנושית זה יעזור?/GettyImages, Carl Court

איזו בשורה יצאה מהכנסת. בחודש שעבר אושרה לקריאה ראשונה הצעת חוק של ח"כ איציק שמולי לפיה השימוש במונח "מפגר" על כל הטיותיו בחוקי המדינה יוחלף במונח "אדם או אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית". החוק יחליף את חוק טיפול במפגרים משנת 1969 שבו הוגדר: "מפגר - אדם שמחמת חוסר התפתחות או התפתחות לקויה של כושרו השכלי, מוגבלת יכולתו להתנהגות מסתגלת והוא נזקק לטיפול". הרבה השתנה ב-48 שנים וזה באמת קצת צורם לראות את המילה מפגרים בשם החוק.

מה עשו? החליפו את המילה.

שמולי נימק את הצעתו בכך ש"בעולם שלנו שפה יוצרת מציאות. מפגר היא לשון פוגענית, המבליטה בעיקר את חוסר היכולת של האדם. כמורה לחינוך מיוחד, ראיתי איך בבת אחת נעלם הביטחון העצמי מילדים שכינו אותם בשמות גנאי כאלה".

"שפה יוצרת מציאות", אמר שמולי. אז הנה המציאות שיצרו ניסיונות קודמים לתאר פיגור בצורה נקייה ומדעית. וזה ממש לא מה שח"כ שמולי כיוון אליו. לפני בערך מאה שנה הציג הפסיכולוג האמריקני הנרי גודארד, שעמד בראש המוסד המפוקפק "בית הספר לתרגול ילדים רפי שכל" בניו ג'רזי, שיטה לדירוג רמות שונות של פיגור שכלי. השיטה של גודארד – אז פסיכולוג מכובד והיום דמות שנויה במחלוקת בלשון המעטה - התבססה על מבחני מנת משכל שהפציעו באותה העת. כך למשל מי שמנת המשכל שלו הייתה 51-70 כונה "מורון" (טיפש ביוונית), מי שה-IQ שלו היה נמוך יותר נקרא אימבציל ומי שדורג מתחת לכך כונה, שימו לב, אידיוט. כן כן, אידיוט היה המונח המדעי הרשמי.

מד הנפיצות של אראל סג"ל -  איפה מותר להגיד מפגר. ShutterStock
מד הנפיצות של אראל סג"ל - איפה מותר להגיד מפגר/ShutterStock
הביטוי מפגר בכלל מייצג בסלנג העדכני משמעויות חיוביות: מסיבה מפגרת היא מסיבה מטורפת, להיט מפגר הוא להיט ענק. פוגעני? משפיל? ההיפך

המושגים האלה הופיעו באין ספור מאמרים מדעיים ואפילו בכמה פסקי דין אמריקנים. עולם הפסיכולוגיה מיהר לאמץ אותם והם רווחו עד שנות ה-70, ובחוגים מסוימים אפילו מעבר לכך. אבל אז קרה משהו לא מתוכנן: מורון, אימבציל ובעיקר אידיוט חלחלו חיש מהר לרחוב והפכו למילות גנאי שכיחות שהטיחו דבילים אחד בשני בכל מיני מצבים יומיומיים. מישהו טען שזה פוגע בסובלים מפיגור.

מה עשו? החליפו את המילה.

ביי ביי אידיוט, ברוכים הבאים פיגור שכלי (Mental retardation). מהוגן, מדעי, מסורבל. אין סיכוי שזה יהפוך לסלנג, נכון? לא נכון. תשאלו את ה-Black eyed peas שהוציאו בשנת 2003 את הסינגל "Let's get retarded" אבל חטפו קיתונות של ביקורת על חוסר התקינות הפוליטית שלהם. לא עזרו ההסברים על כך שמדובר במונח שגור שמשמעתו בתרגום חופשי בואו ניטמטם על הרחבה, נתפרע ונשתחרר. המפגרים (או לפחות אלו שמונו מטעם עצמם לייצג אותם) תבעו את עלבונם - וניצחו. השיר המפגר עבר סירוס ושוחרר מחדש כ-Let's get it started. רק אז הוא הפך ללהיט ענק שכבש את העולם בדרך לאין ספור קמפיינים, וכך אתם גם מכירים אותו מגלגלצ. אז גם retarded הפך למוקצה.

מה עשו? החליפו את המילה.

באוקטובר 2010 חתם נשיא ארה"ב ברק אובמה על החוק שאוסר על השימוש במונח לטובת הביטוי "מוגבלות אינטלקטואלית" (Intellectual disability). עם זה אנחנו תקועים בינתיים. וכאן אצלנו, בפיגור (ווינק ווינק) אופנתי של שש שנים, עושים מהלך דומה. מחליפים את הפיגור השכלי ב"אדם עם מוגבלות שכלית". זהו, עכשיו אפשר לנוח. המפגרים, שהם בעצם לוקים בשכלם, או מאותגרים אינטלקטואלית או מוגבלים כפי שמציע החוק החדש, ניצלו. החברה הפכה צודקת יותר. הפוליטיקלי קורקט ניצח?

המילה המשפילה בעברית?

הכוסית שקורעת את עם ישראל לשניים

לכתבה המלאה

הלהיט של הבלאק אייד פיז, אחרי הסירוס הפוליטיקלי קורקטי

מממ פחות. אנשים מחוקקים חוקים, אנשים ממציאים מילים ואנשים מקנים להם משמעות. הביטוי מפגר בכלל מייצג בסלנג העדכני משמעויות חיוביות: מסיבה מפגרת היא מסיבה מטורפת, להיט מפגר הוא להיט ענק. פוגעני? משפיל? ההיפך.

ובכל מקרה, כשקראתם לטמבל שחתך אתכם בכביש מפגר בכלל לא חשבתם על מפגר במובן הקליני, או כפי שדורש איציק שמולי "אדם מוגבל שכלית". פשוט חשבתם שהוא נהג גרוע ואתם שונאים אותו. אז אולי הדבר הכי טוב שאפשר לקוות שייצא מהחוק הזה הוא שבמקום לקרוא לו מפגר, בעתיד הלא רחוק תקראו לעבר הכלב שחתך אתכם "יא חתיכת מוגבל", כי ככה מתנהגים בחברה נאורה.

יא חתיכת מוגבל? שיט, בעצם אנשים כבר מדברים ככה היום. כדאי שיתחילו לחפש מילה חדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully