וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העובדים הסוציאליים נגד שר הרווחה: "עושה כותרות על גב ניצולי השואה"

21.12.2016 / 6:00

יו"ר איגוד העובדים הורתה שלא לקיים את הנחיותיו של חיים כץ לטפל בניצולי שואה, בטענה כי אלו "לא ריאליות ופוגעות בקשישים". לדבריה, כץ הוסיף לעובדים הסוציאליים מטופלים, מבלי להוסיף תקנים. כץ: "נמצא פתרון ראוי"

אילוסטרציה. ShutterStock
"צעד מבורך שלא חשבו על השלכותיו"/ShutterStock

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, צפרא דוויק, הורתה לעובדים שלא לקיים את הנחיות שר הרווחה חיים כץ בנוגע לטיפול בניצולי שואה מעל גיל 90. במכתב ששלחה לכץ ומתפרסם היום (רביעי) מציינת דוויק כי ההנחיות "מהוות פגיעה בקשישים וניסיון ליצור כותרות על גבם".

תחילתה של המחלוקת בין השר לבין העובדים הסוציאליים היא בחודשים מרץ ואפריל האחרונים, אז הוציא השר כץ שורה של הוראות לעובדים בנוגע לטיפול באותה אוכלוסייה, ניצולי שואה מעל גיל 90. אותן הנחיות מוסיפות לעובדים אוכלוסייה נוספת לדאוג לה, מה שמוגדר על ידי העובדים "לא ריאלי" ו"מהווה זילות במקצוע".

אחת מבין הוראות השר הייתה כי על העובדים לבקר את כל ניצולי השואה במדינה בתוך שלושה ימים בלבד. הוראה נוספת הייתה לצרף את כלל הניצולים ל"קהילה תומכת", ללא מבחן הכנסות, בעלות של 25 שקלים וללא הגדלת מספר תקני העובדים הסוציאליים או הגדלת מספר שעות העבודה.

כמה חודשים לאחר מתן אותן ההוראות, ביולי האחרון, שלחה דוויק מכתב חריף לשר כץ שבו הבהירה כי ההוראות פוגעות הן בקהילת הקשישים והן בעובדים הסוציאליים. דוויק הדגישה כי האיגוד מתנגד לביצוע ההנחיות. מאז יולי לא התקבלה תגובה מלשכת השר, עד אשר זומנה דוויק לדיון בנושא בוועדת העבודה והרווחה שצפויה להתקיים היום.

עוד בוואלה! NEWS:
פיצוץ ליד ביתו של איש העסקים מאיר שמיר בת"א; אין נפגעים
מחסומי בטון ושוטרים בלבוש אזרחי: כוננות מוגברת באירופה
מקסיקו: לפחות 27 הרוגים בפיצוץ בשוק זיקוקים מצפון לבירה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"קיומו של תיק יוצר מחויבות מצד העובד הסוציאלי כלפי הקשיש". דוויק/מערכת וואלה!, צילום מסך

במכתב שנשלח לידי השר נכתב: "צעד זה הביא להצטרפותם של ניצולי שואה נוספים לקהילות תומכות קיימות. לצערנו, לצד הצעד המבורך הנ"ל, לא ניתנה הדעת למשמעויות הנגזרות מכך ולמיטב הבנתנו גם לא נבדקו חלופות. הוראה זו מחייבת פתיחה של מאות תיקים חדשים במחלקות, שכן אין אפשרות לממש אף שירות ללא פתיחת תיק".

דוויק חידדה והוסיפה כי מדובר בפעולות רבות שדורשות משאבי זמן לא מבוטלים, בהתאמה למספר הניצולים בכל יישוב. לדבריה, ליוזמה זו הייתה היענות גדולה ומספר רב של ניצולי שואה פנו בבקשה להצטרף לקהילות התומכות כלקוחות חדשים, בהם גם כאלה שאינם מוכרים לשירותי הרווחה. "פתיחת התיקים ומילוי טפסי ההשמה והוועדה כרוכים בעבודה רבה, אך ברובה אדמיניסטרטיבית ולא מקצועית", הסבירה דוויק במכתבה, "עם זאת, עצם קיומו של תיק יוצר מחויבות ואחריות של העובד הסוציאלי כלפי הקשיש – ליצור קשר עמו ועם משפחתו, ליזום פניות ומעקב אחרי מצבו, להציע סיוע כשזה נדרש ולא להסתפק בהיותו של הקשיש מחובר למנגנון ה'קהילה התומכת'", לשון המכתב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
"המעמסה על העובדים הסוציאליים היא בלתי ריאלית ולא מאפשרת טיפול ראוי, קל וחומר כשמדובר בהוספת מטלות"

במכתב ניסתה דוויק להבהיר את המעמסה הכבדה שיש על העובדים הסוציאליים בעבודתם. לדבריה, לכל עובד יש בין 300 ל-500 תיקים לעובד במשרה מלאה. "אני מבקשת להפנות את תשומת לבך לדוח מבקר המדינה בשנת 2014 שקבע כי המעמסה על העובדים הסוציאליים היא בלתי ריאלית ולא מאפשרת טיפול ראוי, קל וחומר כשמדובר, חדשות לבקרים, בהוספת מטלות", נכתב. כך, טענה דוויק כי ההוראה החדשה מוסיפה מעמסה כבדה לעבודה הקשה גם ככה של העובדים. לדבריה, בשל כך לא ניתן יהיה להעניק טיפול מותאם וראוי ללקוחות החדשים, כמו גם לקיימים כמו קשישים עריריים, חסרי ישע וכאלה הנתונים בסיכון.

עוד הוסיפה דוויק כי "הוספת מטלה זו רק מחזקת את המצב הבלתי אפשרי שבו נמצאים העובדים הסוציאליים - אי יכולת למתן שירות ומענה מותאם לקשישים הנזקקים לו, שחיקה, תסכול ועיסוק בכיבוי שריפות".

חיים כץ, שר הרווחה חותם על תכנית למימוש זכויות ניצולי השואה בישראל, בית העיתונאים סוקולוב, תל אביב. 14 באפריל 2016. ניב אהרונסון
"הצורה של ההוראה הייתה לא רצינית". השר חיים כץ/ניב אהרונסון

בשיחה עם וואלה! NEWS הסבירה דוויק את כוונת המכתב. "בהוראה הזו של שר הרווחה העובדים הסוציאליים נאלצים לצרף לרשימת הלקוחות את אותה אוכלוסייה. זהו צירוף מלאכותי שכן הם לא פנו אלינו לעזרה. עכשיו, באופן חוקי, אנחנו צריכים לטפל בהם – לערוך ביקורים, לברר מה שלומם, להיות קשובים. זה היה נחמד מאוד אם היה לנו זמן ואם לא הייתה לנו מעמסה של 400 קשישים באחריותנו לפני צירוף ניצולי השואה".

עוד הוסיפה דוויק כי יוזמתו של כץ היא אמנם מבורכת אך אינה ריאלית. "כשכץ הורה לעובדים הסוציאליים לבקר את כלל ניצולי השואה מעל גיל 90 תוך שלושה ימים, היה זה פרק זמן בלתי סביר. עשינו את זה, אבל זה היה בקצב בלתי אפשרי. לא הייתה שום סיבה לעשות זאת בשלושה ימים. הצורה של ההוראה הייתה לא רצינית. העובדים זעקו, 'אנחנו לא יכולים לעזוב את כל הקשישים שלנו שנמצאים בסכנה ולטפל עכשיו רק בביקורים האלו'", טענה.

גורם המעורה בפרטים הוסיף: "הכוונה אמנם טובה, אבל ההוראות פשוט לא הגיוניות. זה פשוט לתפוס כותרות על ניצולי השואה, לתת לעובדים הסוציאליים לעשות דברים שהם לא ריאליים ולא הגיוניים, אנחנו לא יכולים לעמוד בזה רק בשביל כותרת בעיתון".

לשכת השר כץ: נוספו 300 תקני כוח אדם

מאז יולי לא התייחסו בלשכת השר למכתב ולטענות העובדים הסוציאליים. ביממה האחרונה פנו מהלשכה אל דוויק והבהירו כי בכוונתם להביא את הנושא לידי פתרון.

מלשכת השר כץ נמסר: "בתקציב המאושר כרגע בכנסת לשנים 2017-2018 הוסיף שר העבודה והרווחה חיים כץ למשרדו 300 תקני כוח אדם שיוקצו לטיפול גם בניצולי השואה".

השר כץ מסר בתגובה: "כולם מסכימים כי הטיפול בניצולי השואה לא יפגע. אני מבין את העובדים שלא מוכנים למטלות נוספות לעבודתם הקשה, ללא הסכמתם וללא שכר הוגן. נשלב כוחות עם צפרא ונביא פתרון ראוי לאחר שנים של התעלמות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully