וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד חוליה בשרשרת החיסולים: המכה שהוציאה לאור את התחזקות חמאס

19.12.2016 / 16:55

בין המבצעים מנהלת ישראל מלחמת צללים בניסיון להרחיק את המערכה הבאה. אם אכן הייתה אחראית לחיסול בתוניסיה, הצליחה להביא את חמאס לחשוף את גודל הפגיעה בארגון. לא עוד תגובה רפה - אלא הבהרה כי מי שחיסל אותו ראה בו איום ממשי

עריכה: ניר חן

חיסולו של מהנדס המל"טים של חמאס בתוניסיה, מוחמד א-זווארי, מצטרף לשורה ארוכה של התנקשויות המיוחסות לישראל בשנים האחרונות. ואולם, דומה שמשהו בפעולה הזו שונה: בעוד הארגון יכול היה לפרסם תגובה רפה על הפעולה שנעשתה הרחק מגבולות הרצועה וכך לצמצם את ההדים שלה, הוא בחר דווקא להדגיש את תרומתו של א-זווארי לזרוע הצבאית ואף את שירותו ארוך השנים בה. התגובה הזו, שמתארת את השפעתו של המהנדס ואת תרומתו הענפה, לא רק מצביעה על גודל המכה שנחתה על הארגון אלא גם מתארת את הנחיצות שבחיסולו על ידי מי שרואה בו איום ממשי.

בדצמבר 2013 חוסל בכיר חיזבאללה, חסן א-לקיס, בפאתי לבנון. כמה חמושים ארבו לו בסמוך לביתו שבביירות וירו מטווח קצר במי שהיה אחראי בין היתר להעברת אמצעי לחימה מסוריה לחיזבאללה בלבנון. חיסולו, שיוחס לישראל, הוכתר כמכה קשה לארגון, מאחר שהייתה זו דמות שפעלה בצללים ופיתחה קשרים ענפים באזור. ואולם, הוא לא עצר לחלוטין את התעצמות הארגון השיעי – אך היה בו כדי לשבש את פעילותו לזמן מה, לייצר ממד הרתעה ולהעמיס משקולות על כל פעילות עתידית של חיזבאללה בתחום הנשק והאמל"ח.

עוד בנושא:
ממשלת תוניסיה: "גורמים זרים מעורבים בחיסול מהנדס המל"טים"
מעזה לטורקיה - ומשם לתוניסיה: המסלול שעבר מהנדס המל"טים שחוסל
החיסול בתוניסיה: "מהנדס המל"טים פיתח גם צוללות בשלט רחוק"

מוחמד א-זווארי, אזרח תוניסאי שנרצח וכלי תקשורת דיווחו שהמוסד התנקש בחייו בשל קשריו עם חמאס, דצמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
יש מי שטוענים כי בכירים הם חסרי תחליף - ומי שמעריך כי חיסול הוא רק עיכוב זמני. א-זווארי/צילום מסך, טוויטר

לגבי חיסול בכירים בארגוני טרור, הדעות חלוקות: יש מי שטוען כי אין להם תחליף והם מותירים פער של ידע, קשרים והשפעה שרק זמן ממושך - אם בכלל – יכול לצמצם. כך, לדוגמה, בחיסולו של ראש הזרוע הצבאית בארגון חיזבאללה עמאד מורנייה בפברואר 2008 על אדמת סוריה, גם זו הייתה מיוחסת לישראל. ואולם, יש מי שטוען כי פעולה שכזו, היא רק עיכוב זמני ומיד לאחריה ישובץ אדם מוכשר לתפקיד שיכסה על הפערים במהירות.

ועדיין, יש משהו מיוחד בפעולה הזו בתוניסיה, ממד נוסף שחושף את המאמץ חובק העולם של חמאס להתעצם במספר רב של תחומים ולהוציא אל הפועל טרור גם בתחום האווירי והימי נגד ישראל. העובדה שגורמים מטעם הארגון פועלים הרחק משטחי רצועת עזה כדי לפתח יכולות לחימה מתקדמות, מעידה על עוצמתה של קהילת המודיעין הישראלי בעזה, והחשש העצום בארגון הסוני מזליגת מידע. נראה שמוטב לו לפתח הרחק מהאזור ולהבריח את הטכנולוגיה דרך המנהרות כשהמוצר מוכתר "מבצעי", כמו מזל"טים או כלים תת-מימיים, לפי פרסומים זרים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
המפגן הצבאי של החמאס, עזה. דצמבר 2014. רויטרס
תצוגת תחמושת של חמאס, לאחר מבצע "צוק איתן"/רויטרס

תגובת החמאס לחיסול, לפיה "דמו של א-זווארי לא נשפך לשווא", לא רק מעצימה את הפעולה. היא גם הביאה לחשיפת נדבך נוסף במרוץ החימוש של הארגון בדרך למערכה עתידית מול ישראל. השקט שעליו הוא מקפיד לאורך הרצועה ואוכף אותו בקשיחות רבה, משרת את המטרה העליונה: חיזוק בבניין הכוח, הכולל כתיבת שיטות לחימה, אימונים, בניית מערכי לחימה הכוללים מפקדות, מוצבים, מנהרות הגנתיות והתקפיות, התקנת אמצעי תצפית לאורך הגבול עם ישראל; רכש ופיתוח אמצעי לחימה. העובדה שהמנהרות מתחת לציר פילדלפי פעילות אף שהצבא המצרי הרס מאות מהן בשנתיים האחרונות, מאפשרת הברחות בשיטה לא מורכבת - ומסתבר גם של מזל"טים מוכנים להרכבה.

העובדות בשטח לא מותירות מקום לספק: תחום המל"טים בזרוע הצבאית של חמאס מתפתח במהירות, וממבצע למבצע נגד צה"ל נחשפת יכולת חדשה. בשלב זה הם מחזיקים ביכולת טיסה לטווח של עשרות קילומטרים, אך אין ספק שהשלב הבא יהיה נשיאת חומר נפץ – ולא רק הרתעה ויצירת פרובוקציה תקשורתית.

ישראל, מצדה, מקיימת מערכה שלמה המכונה מב"מ – המלחמה שבין המערכות. מדובר במלחמת צללים של ממש, שתכליתה פגיעה בהתחזקותם של אויביה, בדגש על פיתוח אמצעי לחימה. המשאבים הולכים וגדלים בתחום, שיש בפעולות שכאלו פגיעה באויבים, הרחקת מלחמות, צמצום נזק קטלני עתידי והכי חשוב - בהנחה שאכן ישראל הייתה אחראית לחיסול בתוניסיה - מדובר בסוג הפעולות שלא משאירות עקבות, ואינן גוררות אחריהן תגובות טרור בשרשרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully