וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש בהולנד: ייתכן שאנה פרנק לא הוסגרה לידי הנאצים

17.12.2016 / 8:59

חוקרים טוענים כי בבניין שבו הסתתרה משפחת פרנק באמסטרדם התרחשו לפני מעצרה ב-1944 פשיטות רבות, שהיו קשורות לזיוף תלושי מזון ולעבודה לא חוקית. לפיכך, ייתכן שהתסריט לפיו המשפחה נתפסה במקרה ולא עקב בגידה אפשרי בהחלט

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: מכתב בכתב ידה של אנה פרנק נמכר ב-140 אלף אירו, נובמבר)

מחקר חדש שפורסם אתמול (שישי) מצא כי אין ראיות חותכות לכך שאנה פרנק ומשפחתה הוסגרו לידי הנאצים בהולנד תחת שליטת הנאצים במלחמת העולם השנייה. על פי המחקר, שפורסם בידי מוזיאון אנה פרנק באמסטרדם, הציג את האפשרות הסבירה לפיה משפחת פרנק נתפסה במקרה בעת ששהתה במחבוא המפורסם בעליית הגג בבניין שבתעלת פרינסנחראכט.

רונלד ליאופולד, מנהל המוזיאון, סיפר בריאיון על המחקר כי לדעת החוקרים "יש לשקול כי תרחישים אחרים מלבד הסגרה התרחשו בעת מעצרה של המשפחה". החוקרים טוענים כי הפשיטה שבה נעצרו אנה ובני משפחתה, ב-4 באוגוסט 1944, בוצעה כחלק ממבצע לאכיפת עבודה בלתי חוקית, או כחלק מחקירת זיוף תלושי מזון בחלק זה של התעלה, שבבנייניו הסתתרו עוד יהודים.

עוד ידיעות מהעולם:
אוסטריה: הבית שבו נולד היטלר ישמש קרן צדקה לבעלי מוגבלויות
המתיחות מחריפה: סין מחזיקה בכלי שיט אמריקני בלתי-מאויש
יוון מחלקת לגמלאים מענקים לחג - ובאירופה עוצרים את הסיוע

אנה פרנק. Anne Frank Fonds/ Anne Frank House/ Frans Dupont, HO, AP
תיעדה ביומן גם את מעצרם של סוחרי התלושים. אנה פרנק/AP, Anne Frank Fonds/ Anne Frank House/ Frans Dupont, HO

המחקר החדש מצביע על שני גברים שעבדו בבניין ועסקו בזיוף תלושי מזון. לפי תיעוד הרשויות בהולנד, הם נעצרו מוקדם יותר ב-1944 ומעצריהם תועדו גם ביומנה של אנה. מעצרים מסוג זה היו חלק ממאמציה של מחלקת חקירות מיוחדת שפעלה בהאג, ועל פי דוח המחקר, "במהלך הפעילות היום-יומית של החוקרים ביחידה זו, הם נתקלו פעמים רבות ביהודים שהסתתרו, לגמרי במקרה".

אפשרות נוספת המוצגת במחקר היא שהפשיטה על הבניין התבצעה כחלק מחקירה לגבי עבודה בלתי חוקית של הולנדים, שקיבלו אישור לעבוד על מנת לא להישלח למחנות עבודה בגרמניה. לפי החוקרים, שני עובדים בלתי חוקיים מהבניין נעצרו אף הם. "מעצרם של השניים וכן של שני סוחרי התלושים הבלתי חוקיים ככל הנראה סיכנה את יושבי הבניין בכך שתשומת הלב של הרשויות הופנתה אליו", נכתב בדוח.

אנשים מחכים בתור מחוץ לבית אנה פרנק באמסטרדם, הולנד. 2014. אי-פי, AP
לא שוללים את האפשרות של הסגרה לנאצים. בית אנה פרנק, אמסטרדם/AP, אי-פי

למרות האפשרויות החדשות העולות במחקר, צוין כי האפשרות של בגידה מצד שכנים או מכרים לא נשללה לחלוטין עקב התסריטים האפשריים. "זה לא נשלל בדיוק כפי שהקשר בין מעצרם של בני משפחת פרנק לבין מעצר סוחרי התלושים לא הוכח לחלוטין", כתבו החוקרים, והוסיפו: "ברור שהמילה האחרונה לגבי היום הגורלי הזה בקיץ 1944 עדיין לא נאמרה".

אנה פרנק, שנספתה בגיל 15, הפכה מפורסמת ברחבי העולם עם פרסום היומן שכתבה בתקופה שבה התחבאה משפחתה, שארכה כשנתיים. יומנה פורסם בידי אביה ששרד את המלחמה. לאחר מעצר בני המשפחה ב-1944, אנה מתה במחנה הריכוז ברגן בלזן, זמן קצר לפני ששוחרר בידי בעלות הברות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully