וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הקירות בבצלאל: פוסטרים של נתניהו - עם חבל תלייה סביב ראשו

במסדרונות האקדמיה לאמנויות נתלו פוסטרים עם תמונתו של ראש הממשלה, כשסביב צווארו חבל תלייה והכיתוב "ROPE". אחרי שעות הוסרו הפוסטרים, ככל הנראה בידי סטודנטים. במכללה טוענים כי מדובר ב"תרגיל מקצועי ואין בו הסתה"

צילום: יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: פסל מוזהב בדמותו של נתניהו הוצב בתל אביב, והופל על ידי אזרח, בשבוע שעבר)

במסדרונות קמפוס בצלאל, האקדמיה לאמנות ועיצוב, שבהר הצופים בירושלים, נתלו אתמול (ראשון) כ-20 פוסטרים שעליהם תמונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם חבל תלייה סביב ראשו והכיתוב "ROPE" (באנגלית: חבל). הפוסטרים, שנתלו במסדרונות המחלקה לתקשורת חזותית שבאקדמיה, הוסרו אחרי שעות ככל הנראה בידי סטודנטים, ולא בידי המוסד.

סטודנטים בבצלאל העריכו כי ככל הנראה מדובר בעבודת מחאה אנונימית של אחד התלמידים במחלקה, ולא ברור אם היא נעשתה כמשימה ללימודים או כעבודה אישית. פתק שנכתב ככל הנראה על ידי סטודנט אחר, הוצמד לצד העבודות ועליו נכתב בכתב יד "קוראים לזה הסתה". "בבצלאל מותר לעשות כמעט הכול כחלק מיצירה עיצובית או אמנותית, מה שמאפשר דיון חופשי ובריא בין אנשים בעלי דעות שונות", אמר אחד הסטודנטים בתגובה למיצג.

עוד בוואלה! NEWS:
עלייה לצורך ירידה: אחרי ההתחממות של היום - הגשם עומד לחזור
משרד החינוך נגד בתי ספר דמוקרטיים - בגלל העקרונות שהביאו לייסודם
משפחות שכולות נגד המועצה להשכלה גבוהה: "מסובבת לנו סכין בלב"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בבצלאל מותר לעשות כמעט הכול". תמונות נתניהו בבצלאל/מערכת וואלה!, צילום מסך

מבצלאל נמסר בתגובה כי "בצלאל, האקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים היא מרחב מוגן לחופש הביטוי בישראל, ומאפשרת לסטודנטים שיח חופשי, ביקורתי ויצירתי במגוון הנושאים המעסיקים אותם. העבודה תלויה בחדר מדרגות ומורכבת מהדימוי המדובר, המופיע מספר פעמים מסביב לצילום דוקומנטרי של כרזות הסתה נגד ראש הממשלה רבין. לצד העבודה תלוי דף ובו כתוב: 'קוראים לזה הסתה..'".

"עדיין לא ברור, ואנו מבררים, האם מדובר בתרגיל במסגרת קורס או בהתבטאות אישית של סטודנט. בכל מקרה מדובר בביטוי פנימי במסגרתה של האקדמיה, כחלק משיח מתמשך בנושאי עיצוב, אמנות ותרבות, לרבות בשאלות של גבולות, שעתוק של דימויים, וזכרון. העבודה, על פניה, מתכתבת עם כמה דימויים מוכרים ובעלי משמעות ומשקל, לרבות זיכרון כרזות ההסתה נגד רבין, והכרזה המפורסמת של הנשיא אובמה עם הכיתוב 'הופ'".

"התרגיל, מוצלח יותר או פחות, הוא חלק משיח מקצועי, תלוי על קיר פנימי במדרגות האקדמיה, ואינו מוצג באופן ציבורי או פומבי, אין בו משום הסתה פוליטית וכך הוא צריך להישפט", הוסיפו במוסד.

איגוד הסטודנטים בבצלאל התייחס גם הוא לאירוע, ומסר כי "מדובר בעבודה פרטית של סטודנט אשר בחר להביע עצמו בצינורותיו האישיים. איגוד הסטודנטים בבצלאל לא מכיר או שותף לעבודה הנ"ל. אנו כמובן לא מחזקים מסרים הקוראים לאלימות ולהסתה מכל סוג שהיא ואף מתנגדים לכך. עם זאת, כמוסד לעיצוב אנו מאמינים בחופש הביטוי והאומנות, ובעד מתן ביטוי לכל קשת הדעות, בגבולות החוק".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כמוסד לעיצוב אנו מאמינים בחופש הביטוי והאומנות". תמונות נתניהו בבצלאל/מערכת וואלה!, צילום מסך

המיצג האמנותי, שבינתיים כאמור הוסר מקירות בצלאל, גרר אחריו תגובות גינוי רבות. נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס בעמוד הפייסבוק שלו למיצג, ואמר כי "זוהי חציית קווים ברורה המגיעה להסתה נגד ראש הממשלה שאין לה מקום. למדנו בדרך הקשה מכל כי אין מקום לשפה כזו, לא במילים ולא בדימויים ועל כל יוצר ואמן לקחת אחריות על יצירתו ועל היכולת שלה להתפרש כהסתה בעיני הצופים בה".

שרת התרבות ח"כ מירי רגב התייחסה גם היא לאירוע, ואמרה כי "חופש האמנות אינו חופש להסתה!". בדף הפייסבוק שלה, כתבה השרה רגב כי "זה החל בפסל בכיכר העיר ועכשיו הגיע חבל התלייה. זהו כישרון אמנותי להסית ולרצוח. אם זו היתה תמונה של בוז'י, כבר היו עצורים". רגב קראה לשר החינוך נפתלי בנט לעצור בתגובה את התקציבים למוסד. " הגיע הזמן שגם אתה תציב את הגבול בין אמנות להסתה".

פסל מוזהב של ראש הממשלה בנימין נתניהו שהוצב בכיכר רבין, 6 בדצמבר 2016. מגד גוזני
פסל נתניהו שהוצב על ידי אמן סמוך לעיריית תל אביב, בשבוע שעבר/מגד גוזני

ראש העיריית ירושלים ניר ברקת שוחח עם הנהלת המוסד, ואמר כי "נשיא ומנכ"ל בצלאל עדכנו אותי שהעבודה המסיתה שנתלתה אצלם הוסרה ואמרו שהיא לא נתלתה על דעתם". לדבריו, "יש גבול ברור בין חופש ביטוי לבין הסתה. המקרה הזה עבר את הגבול הזה, אני מצפה שסטודנטים ידעו לא לחצות אותו. אין לזה מקום כלפי ראש הממשלה או כל אדם. לא בירושלים ולא בכל מקום אחר".

רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, אמר כי "בעת האחרונה אנו עדים לנסיונות השתקה גוברים מחד, ולניסיונות הסתה מנגד מה שעלול להביא את המצב הנפיץ לכדי התנגשות". לדבריו, "חופש הביטוי הוא חשוב מאין כמותו. הוא מייצר ערך, ביקורתיות, מעורבות, בטח במקצועות האמנות, באקדמיה ובכלל. עם זאת, לעולם לא נסכים עם קריאות לאלימות מכל סוג שהן. כל מגוון הדעות ראויות לבמה, אם כי לא במחיר של הסתה".

יו"ר האופוזציה ח"כ יצחק הרצוג, התייחס גם הוא לתמונתו של ראש הממשלה, ואמר כי, "אני מגנה בתוקף את התמונה של ראש הממשלה, בה מוצגת דמותו עם חבל תלייה". לדבריו, "חופש הביטוי הוא חשוב והכרחי, אך אין מקום לעשות בו שימוש על מנת להסית לפגיעה במנהיגי ציבור מימין או שמאל. דווקא בימים אלה של התלהמות אנו מחויבים לאחריות". ח"כ יאיר לפיד גינה גם הוא את המיצג, ואמר כי הוא "אמנות גרועה, ונסיון מכוער ומסוכן לתפוס כותרות דרך אלימות".

בשבוע שעבר הוצב פסל מוזהב של נתניהו, שהתנשא לגובה של ארבעה וחצי מטרים, בכיכר רבין הסמוך לעיריית תל אביב. הפסל הוצב על ידי האמן איתי זלאיט, שטען כי לא מדובר במיצג פוליטי, אלא נועד לעורר שיח על גבולות חופש הביטוי. זמן קצר לאחר מכן הדביקו פקחי העירייה דרישת פינוי על הפסל וכמה שעות אחר כך הוא הופל על ידי אדם שהיה במקום.

(עדכון ראשון: 17:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully