וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינוי מגמה בבתי הדין הרבניים: תומכים במשמורת משותפת בגירושים

14.12.2016 / 7:43

אב בית הדין האזורי בחיפה פרסם את עמדת בתי הדין הרבניים בנושא, בעקבות דיון של בני זוג במשמורת על בנם. בין התנאים: שיתוף פעולה ורצון הילדים. הוא הוסיף כי זה יכול לסייע לשיפור התקשורת בין בני הזוג הגרושים

עריכה: ניר חן

(בווידאו: השופטת בדימוס סביונה רוטלוי ועו"ד לימור אביטן על החוק להחזקת הילד)

בית הדין הרבני האזורי בחיפה פרסם היום (שני) את עמדת בתי הדין הרבניים התומכת במשמורת משותפת של הורים גרושים על ילדיהם. זאת, על רקע המגמה המסתמנת בבתי המשפט בעקבות מסקנות ועדת שניט, לקבוע משמורת משותפת של הורים גרושים.

אב בית הדין הרבני בחיפה הרב יצחק אושינסקי כתב חוות דעת הלכתית נרחבת במסגרת פסק דין להסדרי ראייה של בני זוג גרושים, תושבי העיר, עם בנם. בדיון טען בא כוח הבעל כי הילד לן אצל אביו לפחות שני לילות בשבוע וכן בכל סוף שבוע שני, ולכן הוא מבקש לקבוע משמורת משותפת ולהפחית את דמי המזונות בהתאם.


עוד בוואלה! NEWS:
פעילים קטעו את נאום השר ליצמן בדרום: "משרד הבריאות הורג את הנגב"
שביב של תקווה בתוך האסון: לבו של עילי ניר בן ה-10 ייתרם לבן 8
מכונת מודיעין למשימות מיוחדות: כך ישפיע ה-F35 על המפה האזורית

בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
"קיימת מעלה גדולה בקביעת משמורת משותפת". בית הדין הרבני לערעורים בירושלים/רוני כנפו

בהחלטתו כתב הרב אושינסקי כי לאחר התרשמותו משני ההורים ומעיון בחומר שבתיק, סבור בית הדין כי יש להורות על משמורת משותפת של שני ההורים על הבן. "לאחרונה הולכת ורווחת התפיסה כי קיימת מעלה גדולה בקביעת משמורת משותפת אשר מטילה אחריות הורית על שני ההורים גם יחד", כתב אב בית הדין, וציין כי התנאים למשמורת משותפת הם "מסוגלות הורית טובה, דומה או שווה לשני הצדדים, רמה גבוהה של שיתוף פעולה ותקשורת טובה, מעורבות של שני ההורים בגידול הילדים, מגורים בסמיכות וכמובן, רצון הילדים".

הרב אושינסקי ציין כי בהלכה אין מושג של "משמורת" אלא "החזקת ילדים בפועל". החזקת הילדים, על פי כל הפוסקים, היא על פי טובת הילדים ולא לפי טובת ההורים. אב בית הדין ביסס את דבריו על שורה ארוכה של עשרות פוסקים לאורך כל ההיסטוריה הרבנית.

ילד עם הורים גרושים. ShutterStock
"הכול בהתאם לטובת הילד ושיקול דעת של בית הדין"/ShutterStock

באשר לשאלה מהי טובת הילד, קבע הרב אושינסקי כי "מתפקידו של בית הדין להכריע בשאלה זו על פי הנתונים שבכל מקרה לגופו. מסקנת הדברים בתפיסה ההלכתית היא כי עיקר העניין בהלכה הוא מקום הימצאותם של הילדים והמקום הפיסי". הוא הוסיף כי יש לשקול "אם להעדיף שהילדים יימצאו אצל האב או האם, והחילוק בין בנים ובנות. הכול בהתאם לטובת הילד ושיקול דעת של בית הדין".

הרב אושינסקי אינו מקבל את הדעה כי משמורת משותפת תיקבע רק אם יש קשר טוב בין ההורים. לדעתו, קביעת משמורת משותפת עשויה לאלץ את שני ההורים לקיים קשר בסיסי סביר בשאלת צרכי הילד, ביודעם כי אם לא יצליחו לעשות זאת, הגדרתם כהורה משמורן מוטלת בספק. ההכרה של שני ההורים, וכן של הילד, שקיים שוויון סמלי בין ההורים, עשויה להיטיב עם המשפחה. "בניגוד למקובל, לא הקשר הבסיסי הסביר בין ההורים בענייני הילדים הוא המוביל לקביעת המשמורת, אלא קביעת המשמורת תוכרע על פי טובת הילדים, וקביעה זו עשויה להוביל לקשר בסיסי זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully