וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על מורשת יהודי ארצות ערב הסתיים בשביתת נשק בליכוד

9.12.2016 / 12:30

ביום ראשון תעלה בממשלה תכנית של השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל לתיעוד מורשת קהילות היהודים מארצות ערב ואיראן. משרד התרבות והספורט ניסה לחסום את התכנית בעבר, אך עתה הן הגיעו לפשרה. "זהו אינטרס לאומי"

עריכה: ניר חן צילום: מאצ'י הוף

(גמליאל תוקפת את רגב על רקע סערת התאגיד: "אמירות שגובלות בפאשיזם", אוגוסט)

בליכוד התרגלו כבר לקרב המתמשך בין שתי הנשים הבכירות במפלגה – שרת התרבות והספורט מירי רגב והשרה לשוויון חברתי גילה גמליאל. לשם שינוי, שתי היריבות הפוליטיות הצליחו להגישה לפשרה: ביום ראשון צפויה לעלות בממשלה הצעת מחליטים של האחרונה להקמת תכנית לאומית לתיעוד מורשת קהילות היהודים מארצות ערב ואיראן, ורגב צפויה לתמוך בה. לפני שבועיים ירדה הצעה דומה ירדה מסדר היום בעקבות התנגדותה של שרת התרבות, שטענה כי מדובר בתחום תחת סמכותה.

היחסים המתוחים בין רגב לגמליאל הפכו לשם דבר בליכוד. זירת ההתגוששות הקודמת בין השתיים, אירוע התימאנידה באילת באוגוסט האחרון, התחלפה עתה בעימות חזיתי על מורשת יהודי ארצות ערב ואיראן. בסוף החודש שעבר ארגנה גמליאל זו השנה השנייה ערב הוקרה גדול לציון יום היציאה והגירוש של יוצאי ארצות המזרח בבנייני האומה בירושלים בהשתתפות אלפי מוזמנים. לקראת האירוע הביאה השרה לממשלה הצעת החלטה להקמת מרכז מורשת עם מאגר מידע הכולל עדויות וסיפורים של יוצאי המדינות.

לקריאה נוספת:
השרה גילה גמליאל: "צריך להפסיק לדבר על גיל פרישה לפי מגדר"
גמליאל על רגב: "חוסר הבנה בדמוקרטיה"
מירי רגב ל"ניו יורק טיימס": מי שלא יהיה נאמן למדינה - ייענש

גילה גמליאל בישיבה של הוועדה לקידום מעמד האישה לציון יום האישה הבינלאומי ובהשתתפות חברות כנסת לדורותיהן, מרץ 2011. מגד גוזני
שיתוף פעולה מסקרן. גמליאל/מגד גוזני

לפי הצעת ההחלטה, המתוקצבת בעשרה מיליון שקלים בשנתיים הקרובות מתוך תקציב המשרד לשוויון חברתי, יוקם מיזם תיעודי גדול, נוסח ארכיון הסרטים היהודייה ע"ש סטיבן שפילברג. המיזם יכלול עדויות של יוצאי ארצות המזרח ויפיק ספרי ביוגרפיה אישיים וקהילתיים, לצד עידוד מחקר אקדמי בנושא חיי הקהילות היהודיות בארצות המזרח והגירוש שלהם.

ואולם לקראת ההצבעה בממשלה העביר משרד התרבות והספורט חוות דעת משפטית מפורטת המתנגדת להחלטה, ודרש להוריד את הנושא מסדר היום בטענה שמדובר בנושא שמטופל במשך שנים תחת גופים שנמצאים באחריותו. גמליאל הציעה לרגב להצטרף להצעת המחליטים ואפילו להוסיף תקצוב ממשרדה, אולם האחרונה סירבה. גמליאל האשימה אותה בטרפוד ההחלטה משיקולים זרים במטרה לפגוע באירוע הגדול שהתקיים באותו השבוע.

בשבועיים האחרונים התקיימו מגעים בין שני המשרדים והשתיים הגיעו לפשרה: הצעת המחליטים תכלול רק את פרק התיעוד, ואילו ההחלטה היכן יוצבו העדויות לציבור וכיצד יונגשו אליהן תידחה למועד מאוחר יותר. לפי הצעת ההחלטה החדשה, לשכת העיתונות הממשלתית תפעיל את המיזם ותתחיל לבנות מערך לגביית עדויות אישיות כתובות ומצולמות יחד עם גופים שכפופים לרגב, ובכלל זה יד בן צבי ובית התפוצות - אבל היא לא תכלול הקמת מרכז מורשת פיזי בשלב זה.

ח"כ מירי רגב במליאת הכנסת לפני קריאה ראשונה של חוק פיזור הכנסת. נועם מושקוביץ
הסירה את התנגדותה. רגב/נועם מושקוביץ

בלשכתה של רגב אמרו כי המהלך יצא לפועל לאחר שהובטח כי סמכויות משרד התרבות והספורט לא יפגעו. "ההצעה הראשונית של המשרד לשוויון חברתי עסקה בתחום הסמכות של משרד התרבות והספורט. לאחר שהמשרד לשוויון חברתי קיבל את הערות משרד התרבות והספורט, ביצע את ההתאמות הנדרשות ולאחר התייעצות כמקובל, ההתנגדות הוסרה".

גמליאל בירכה על שיתוף הפעולה ואמר כי מדובר באינטרס משותף. "אחרי 68 שנה שבהן נדחק הפרק של יהודי המזרח אל מחוץ לגבולות הקאנון ההיסטורי, הגיעה העת לתקן", אמרה השרה, שמקדמת זה שנים פרויקטים להעמקת הידע והמודעות הציבורית למורשת יהודי המזרח. "מפעל העדויות יבטיח שהסיפור יהודי יובא סוף סוף בשלמות. על הצד המזרחי שבו, כמו גם על הצד המערבי שבו. אין זה אינטרס מזרחי ייחודי, זהו אינטרס לאומי, יהודי וציוני. עם החפץ חיים מוכרח להכיר את עברו ומורשתו על שלל צדדיה וגווניה, ומפעל העדויות יבטיח זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully