וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קשיים לוגיסטיים": האם החלום שישראלים בחו"ל יצביעו בבחירות ייגנז?

לקראת דיון של ועדת השרים בהצעת החוק, הוגשה חוות דעת שטוענת כי לא ניתן ליישמה. בין היתר, נטען כי בשל היעדר רישום מוקדם לא ניתן יהיה להיערך להצבעה וכי קיים חשש לעלויות גבוהות וחוסר יכולת לשמור על טוהר הבחירות

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: ההצבעה על השוואת קצבת הנכות לשכר המינימום, השבוע)

ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לדון ביום ראשון בהצעת החוק לפיה ישראלים השוהים בחו"ל יוכלו להצביע בבחירות הארציות בעמדת קלפי מיוחדת שתוצב בנציגות הישראלית במדינה שבה הם שוהים. ההצעה שעליה חתומים חברי כנסת מהליכוד, הבית היהודי, כולנו, ש"ס והמחנה הציוני נחשפה לראשונה בוואלה! NEWS והיא קובעת כי אזרח שרשום בפנקס הבוחרים השוהה ביום הבחירות בחו"ל, אשר אסף את טופס הבוחר 12 חודשים לפני מועד הבחירות ממשרד הפנים, יוכל להצביע בנציגויות הישראליות בחו"ל. הקריטריון למעשה יאפשר לישראלים הנמצאים בחו"ל בחופשה או לתקופה קצרה להצביע ולא לוותר על זכותם הדמוקרטית.

ואולם, חוות דעת של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת שהועברה לשרים לקראת הדיון קובעת כי לא ניתן ליישם את ההצעה בנוסחה הנוכחי. "הצעת החוק, בנוסח שהוגש, מעלה סוגיות משמעותיות לא מבוטלות", נכתב. המנהלת הכללית של ועדת הבחירות אורלי עדס הוסיפה שהצבעת אזרחים בחו"ל "היא נושא מורכב, הטומן בחובו מתן מענה לסוגיות רבות שהצעת החוק לא מתייחסת אליהן", וציינה שורת סוגיות משמעותיות הדורשות עבודה מקיפה ומורכבת לפני הוצאת המהלך לפועל.

עוד בוואלה! NEWS:
חשד לרצח בפתח תקווה: צעיר כבן 20 נדקר למוות במהלך קטטה
"הפסיקו לשתוק": עבירות המין בציונות הדתית מחייבות בדק בית
הלך לעולמו ג'ון גלן: האמריקני הראשון שהקיף את כדור הארץ

בחירות 2015, תושבים מצביעים. תל אביב 17 במרץ, 2015. יותם רונן
אזרחים מצביעים בבחירות ב-2015/יותם רונן

בין הסוגיות שהתייחסה אליהן עדס עלתה גם סוגיית מיקום ההצבעה. "בהצעה מוצע כי הבחירות ייערכו בנציגויות הדיפלומטיות והקונסולריות של ישראל. בהיעדר רישום מוקדם לבחירות, לא יהיה ניתן לדעת היכן נמצא כל בוחר וכמה בוחרים צפויים להצביע בכל מדינה. משכך, לא ניתן יהיה להיערך בהתאם", הסבירה. נטען גם כי "במספר כה גדול של בעלי זכות בחירה, לא ניתן יהיה לערוך את הבחירות בנציגויות, לפיכך יתעוררו קשיים לוגיסטיים ומשפטיים בהקמת הקלפיות ובאבטחתם".

עדס מתייחסת גם לאפשרות שהמדינות המארחות בחו"ל לא יאפשרו את ההצבעה: "לפי אמנת וינה, הצבעה בשטח מדינה זרה טעונה הסכמת מדינה, שלא ברור אם תינתן". כמו כן, בחוות הדעת עלה חשש להצבעות כפולות וטענה לעלויות כבדות של יותר ממאה מיליון שקל לכל תקופת בחירות מחדש ובנוסף לכך "תקציב דומה לבניית מערכת ותשתית לתמיכה לוגיסטית במספר כה גדול של בוחרים פוטנציאליים בחו"ל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה. נובמבר 2016. רויטרס
מעוניין בקידום היוזמה. נתניהו/רויטרס

הצבעת ישראלים בחו"ל היא נושא המעוגן בהסכמים הקואליציוניים של רוב המפלגות, אך מציאות העבר לימדה כי חרף כך, הנושא לא קודם בשל חילוקי דעות בין המפלגות. בכנסת פועלת כיום ועדה בראשותו של השר יריב לוין שתפקידה לבחון את הנושא. בשנתיים האחרונות התכנסה הוועדה כמה פעמים, אך לדברי גורם בכיר בקואליציה אין היתכנות למהלך דרך הוועדה. "כל סיעות הקואליציה פרט לליכוד מתנגדות למהלך דרמטי שיביא להיקפי הצבעה גדולים", הסביר. "כדי שתהיה לזה השפעה כלשהי, צריך להגיע למספר מצביעים של 150-200 אלף ישראלים. יהיה קשה מאוד לגשר על הדרישות של השותפות הקואליציוניות ואין טעם לעשות משהו בשביל 30 אלף מצביעים שלא ישפיעו בתוצאות".

מי שמעוניין בקידום יוזמה זו כבר שנים רבות הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. בכנסת ה-18 הוא הצהיר כי היא תתרום "לקשר ולעוצמתה של ישראל", אך גם אז הצעה דומה לא צלחה. ההצעה לא משנה את הרכבו של פנקס הבוחרים ונועדה לאפשר לתיירים, אקדמאים, אנשי עסקים או תרמילאים שמרכז חייהם עדיין בארץ לממש את זכות הצבעתם כשהם שוהים בחו"ל. ההערכה היא כי עשרות אלפי ישראלים בעלי זכות הצבעה שוהים מחוץ לישראל ביום הבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully