וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אלוהים שוב איתנו": שרדו את הצונאמי - ואת רעש האדמה באינדונזיה

9.12.2016 / 11:51

תושבים בחבל אצ'ה התמודדו שוב עם מראות ההרס וההרג, 12 שנה אחרי הגלים הקטלניים שגבו את חייהם של מאה אלף איש. "שמעתי אנשים צועקים, הכרתי חלק מהם", סיפרה אישה שניצלה גם מרעידת האדמה שבה נהרגו יותר ממאה איש

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

לאלפי בני אדם במחוז אצ'ה באינדונזיה יש עתה שני סיפורים מחרידים לספר. הם חוו את רעידת האדמה והצונאמי שהרג יותר ממאה אלף איש ב-26 בדצמבר 2004 ואת הרעש בעוצמה 6.5 שזעזע אתמול (רביעי) את האזור שבצפון המדינה המוסלמית המאוכלסת ביותר בעולם. הרעש האחרון לא הוביל לצונאמי אך ליותר ממאה הרוגים, למאות מבנים הרוסים ולעקירתם של אלפי תושבים מבתיהם.

מוחטאר רנירי, בן 31, סיפר כי הוא סטודנט בעיר בנדה אצ'ה כשהצונאמי שטף את ביתו ב-2004. הוא נזכר כיצד גלי הענק פיזרו לכל עבר את חברי משפחתו. "ניסיתי לאחוז חזק באחי בן התשע, אך ההריסות במים פגעו בנו, טבענו ואז הוא הלך". הוא סיפר רעידת האדמה אתמול פגעה קשות בביתו. הוא ואשתו לקחו את בנם והסתתרו מתחת לשולחן האוכל, כשחפציהם החלו להתרסק על הרצפה ואחד הקירות נשבר.

"ברחנו החוצה ומצאנו את כל הכבישים מלאים באנשים, רבים צעקו 'המים באים! המים באים!', כמו שקרה ב-2004. אחרים דקלמו פסוקים מהקוראן, ביקשו עזרה מאללה, ונשים וילדים בכו", סיפר רנירי. "ברחנו כאילו שהמים כבר היו מאחורינו", הוסיף. הוא אמר כי הוא ומשפחתו שוהים יחד עם עוד 800 אנשים במסגד הנמצא במרחק של שני קילומטרים מביתו.

הריסות בחבל אצ'ה, אינדונזיה, אחרי רעידת אדמה, 8 בדצמבר 2016. AP
מאות מבנים נהרסו. אזור הרעש באצ'ה, היום/AP
הריסות בחבל אצ'ה, אינדונזיה, אחרי רעידת אדמה, 8 בדצמבר 2016. AP
הריסות בחבל אצ'ה, אינדונזיה, אחרי רעידת אדמה, 8 בדצמבר 2016/AP

דרמה ינטי, בת 28, ניהלה עסק לצורפות עם בעלה בשוק ששוטח בעיירה מוורודו. היא סבורה שזה נס שהיא הצליחה לשרוד גם את רעידת האדמה אתמול וגם את הצונאמי ב-2004. ינטי ובעלה, שלהם יש תינוק בן עשרה חודשים, התעוררו ממכה עזה שבעקבותיה נשמעו קולות הדומים לפיצוץ כשביתם רעד. רק בהמשך היא הבינה כי הרעש הגיע משורה של 20 חנויות סמוכות שהתמוטטו.

"בעלי לקח את התינוק שלנו ועם פנס מהטלפון ירדנו במדרגות", היא סיפרה. "שמעתי אנשים צועקים מההריסות. גברים, נשים וילדים", הוסיפה כשהיא מתייפחת. "אלוהים, הכרתי חלק מהם. הם היו חברים שלי, שכנים שלי, אבל לא יכולתי לעשות שום דבר כדי לעזור להם. בעלי גרר אותי משם".
הם רצו יחפים מבלי לעצור גם כשהשברים חתכו את רגליהם.

"ביקשתי מאלוהים להגן עלינו", סיפרה. "זה היה כמו ב-2004, כשאני וכל המשפחה שלנו רצנו ככה, כשהמים שטפו את הכפר שלנו. שרדתי יחד עם כלי חברי משפחתי כשקיר מים רדף אחרינו. אלוהים, פעם נוספת, הציל אותי ואת משפחתי". עתה הם נותרו עם הורי בעלה.

הריסות בחבל אצ'ה, אינדונזיה, אחרי רעידת אדמה, 8 בדצמבר 2016. AP
הריסות בחבל אצ'ה, אינדונזיה, אחרי רעידת אדמה, 8 בדצמבר 2016/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully