וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באישון לילה, מהשטח האווירי של לבנון: השיטה החדשה של התקיפות בסוריה

8.12.2016 / 0:24

התקיפות המיוחסות לישראל בסוריה, נגד מחסני תחמושת ושיירת חיזבאללה בשבוע שעבר ונגד מתחם צבאי בדמשק הלילה, מצביעות על חציית הקו האדום שהציבה ירושלים. כעת, נותר להמתין לתגובת אסד או חיזבאללה - אם תגיע - שעשויה לייצר כללי משחק חדשים

צילום: סרטוני גולשים עריכה: ניב מעוז

התקיפה בליל רביעי בשדה התעופה אל-מאזה בדמשק, היא השנייה בתוך שבוע בסוריה שמיוחסת לישראל. ביום רביעי שעבר דווח כי חיל האוויר הישראלי תקף בשתי גיחות מחסני תחמושת של גדוד 38 בדיביזיה הרביעית, (שעליה מפקד אחיו של בשאר אסד, מאהר – א"י) וכן שיירה של חיזבאללה שעשתה את דרכה על כביש ביירות-דמשק.

אתמול (רביעי) כבר דיווח הערוץ המזוהה עם חיזבאללה, "אל-מיאדין", כי מטוסים של חיל האוויר שהגיחו מלבנון, תקפו מבנים בשדה התעופה הצבאי מאזה שליד דמשק. מאוחר יותר טענה סוריה כי לא מדובר במטוסים אלא טילי קרקע-קרקע ששוגרו מרמת הגולן. בכל מקרה, פגיעת הטילים הובילה לשריפה גדולה במקום ולהדי פיצוצים שנשמעו היטב במרחב. התקיפה, על פי הדיווח, נעשתה בשעה 4:00 לפנות בוקר, בדומה לזו שאירעה בשבוע שעבר.

שתי התקיפות הישראליות לכאורה באות לאחר חודשים ארוכים שבהם נמנעה ישראל מהפצצות אוויריות על יעדים בסוריה, בין אם של צבא אבד ובין אם של חיזבאללה. מה השתנה לפתע? ייתכן שסדרת ההישגים וההצלחות הצבאיות של צבא אסד חידשה אצל נשיא סוריה את "התיאבון" להפעיל מחדש את ייצור הנשק והטילים במפעלים בשטחים שכבש לאחרונה, ולחדש ביתר שאת את הברחות אמצעי הלחימה מסוריה לחיזבאללה.

לקריאה נוספת:
סוריה טוענת: ישראל שיגרה מהגולן טילים אל שדה תעופה צבאי בדמשק
סוריה מאשרת: מטוסים ישראליים שיגרו טילים לעבר אזור דמשק

כלי טיס בלתי מזוהים תקפו את שדה התעופה הצבאי מאזה שליד דמשק, סוריה. דצמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
התקיפה בסוריה, הלילה/צילום מסך, טוויטר

הפריסה של המכ"מים הרוסיים בשטח סוריה ודאי מקשה על פעילות חיל האוויר הישראלי. ולכן, הסיכון בעימות עם מטוסי רוסיה חרף "הטלפון האדום" שפועל בין שני הצבאות – עדיין קיים. ואולם, אם ישראל בכל זאת החליטה לצאת לתקיפות בשטח סוריה, ייתכן מאוד שמישהו בצד הסורי או בחיזבאללה חצה כמה מהקווים האדומים שירושלים הצהירה בעבר שלא תעבור עליהם בשתיקה. במילים אחרות, התקיימה - או שישנו חשד לתכנון - העברה של אמצעי לחימה קטלניים מדי ובעיקר מדויקים מדי מסוריה ללבנון.

שתי התקיפות האחרונות התרחשו, על פי הדיווחים, לא מהמתחם האווירי של סוריה ובשעות הלילה. האם זה מקרי? ייתכן שיש כאן ניסיון ברור להימנע מחיכוכים עם חיל האוויר הרוסי שפועל בשטח הסורי, בעיקר בשעות היום. המטוסים הסוריים עורכים לא מעט גיחות - ועל כך יוכלו להעיד התושבים ששרדו את התופת במזרח חאלב - דווקא בשעות אור, אולי כדי להטיל אימה ואולי במטרה לגרום לנפגעים רבים ככל האפשר. הבחירה בתקיפה מהמתחם האווירי הלבנוני – אם נעשתה כך, לפי הפרסומים הזרים - בשעות הלילה עשויה להפחית את הסיכון שבעימות עם כלי טיס רוסיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נשיא סוריה בשאר אסד בריאיון לטלוויזיה דנית, 6 באוקטובר 2016. רויטרס
אסד יגיב? לא ניתן לחזות/רויטרס

כעת, לא ניתן באמת לחזות את תגובתו של אסד או של חיזבאללה לתקיפות. בדיווח הסורי הוזהרה ישראל מנשיאה באחריות מלאה להשלכות התקיפות. עבור ירושלים, מדובר בהליכה על חבל דק מאוד שקשה לדעת מתי ייקרע. אסד בחר אמנם בעבר להבליג על הפצצה ישראלית של מתקן גרעיני בבנייה, כך לפי הדיווחים, ועל תקיפות אחרות דומות. לא ניתן לומר בוודאות שגם הפעם יחליט להבליג.

באשר לחיזבאללה, מדובר כבר בסיפור אחר. הארגון הלבנוני כבר הגיב בעבר לתקיפה המיוחסת לישראל, של שיירה באזור ג'נטה שעל גבול לבנון-סוריה, בפברואר 2014. על פגיעה באנשיו, עימאד מורנייה, בינואר 2015, וסמיר קונטאר, בדצמבר אותה שנה. תמיד קיים הסיכון שנשיא סוריה או חיזבאללה או שניהם, יחליטו לתקוף את ישראל כדי לנסות לייצר כללי משחק חדשים.

(עדכון ראשון: 21:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully