וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מניין ההרוגים בתאונות עולה - ובמשטרה עסוקים בריב פנימי על ההסברה

7.12.2016 / 17:42

בשבוע האחרון נהרגו עשרה בני אדם בכבישים. בכל המקרים נמנעה המשטרה מלהעביר דיווח ולעדכן את התקשורת. הסיבה לכך היא ויכוח בין ראש אגף התנועה לדוברת המשטרה על זהות דובר האגף

צילום: שלומי גבאי, עריכה: שניר דבוש

(תאונת דרכים קשה בגליל התחתון, השבוע)

בעוד פחות מחודש תסכם מדינת ישראל את אחת השנים המדממות ביותר בכבישים. רק בשבוע האחרון נהרגו תשעה בני אדם בתאונות דרכים. ואולם, דיווח על אודות תאונות אלה לא נמסר על ידי המשטרה וזאת בשל קרב שמתנהל בימים האחרונים בין שני קצינים באשר לזהות דובר אגף התנועה.

בצד האחד נמצא ראש אגף התנועה הנכנס, ניצב דורון ידיד, ובצד השני דוברת המשטרה ניצב-משנה מירב לפידות. באגף התנועה מתקשים לדווח בזמן אמת על תאונות קטלניות וחקירותיהם. כך למשל, הלילה נמנעה המשטרה מלדווח על התאונה הקטלנית בכביש החוף ורק דיווחה על חסימת הכביש. גם בנוגע לשלוש תאונות נוספות הורגש חסרונו של קצין משטרה שיעמוד מול המצלמות ויעדכן את התקשורת, כלפי שנהוג בתאונות קשות או זירות פשע חמורות.

הסיבה טמונה בכך שלאגף התנועה אין דובר כבר יותר מחודש. לפי הנחיית המפכ"ל, לקציני המשטרה אסור להתראיין שלא בנוכחות דובר והתוצאה היא שתאונות הדרכים הפכו לסוד משטרתי כמוס.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
ח"כ לשעבר נעצר בחשד לקבלת שוחד מיני מאיש עסקים בעת כהונתו
"רוצה אבן או מוט ברזל?": אישום נגד הנער שהרג את חברו בירושלים
ברשת תוקפים את "הבנות של בוכריס": "אמרו שאנו משפילות את צה"ל"

תת ניצב דורון ידיד, ראש אגף התנועה של משטרת ישראל. חטיבת דובר המשטרה
כבר יותר מחודש שאין דובר. ידיד/חטיבת דובר המשטרה

לדברי קצינים במשטרה, הסכסוך בין דוברת המשטרה לניצב ידיד באשר לזהות הדובר הבא משרת היטב את השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן והמפכ"ל רוני אלשיך. שניהם יכולים לרשום על שמם את הכישלון במלחמה בתאונות הדרכים. עוד טוענים הקצינים בארגונים כי מצב האגף קשה מאוד. הוא סובל ממחסור חמור בכוח אדם, בניידות ובאופנועים, חלה ירידה חדה בפעולות אכיפה אל מול עליה במספר ההרוגים בתאונות והאגף מתקשה להתמודד עם איומים חדשים בכבישים כמו למשל אופניים וקורקינטים חשמליים.

ביטוי למצב הקשה של אגף התנועה נשמע מפיו של ראש האגף הפורש, ניצב ירון בארי, בטקס החלפתו. בארי קרא בטקס לשר ארדן ולמפכ"ל "להפוך את תכניות אגף התנועה למעשים". הוא הוסיף כי מאות ניידות משטרה מאוישות בשוטרים ישנו את המצב בכבישים. "כשהגעתי, גיליתי להפתעתי ולאכזבתי כי משאבי אגף התנועה הם כשליש מהמשאבים שממשלת ישראל קבעה שצריך", אמר בארי.

תאונת דרכים בראש העין. דצמבר 2016. אופיר נחום, תיעוד מבצעי מד"א, מד"א
האגף מתקשה להתמודד עם אתגרים חדשים. זירת התאונה הקטלנית בראש העין, היום/מד"א, אופיר נחום, תיעוד מבצעי מד"א

בינתיים, עד שארדן ואלשיך לא יצילו את מצב האגף עם שוטרים נוספים, ניידות נוספות ותקציב נוסף – הסכסוך בין ידיד ללפידות צפוי להימשך. הדוברת הקודמת, סגן-ניצב גלית בן ברוך קודמה על ידי ארדן ואלשיך לתפקיד דוברת מחוז חוף. במקומה, הגישה לפידות ארבע שמות של דוברים במשטרה אולם ידיד ראיין את הארבע וטען כי הוא לא חפץ בהם לתפקיד. הוא ביקש למנות לדובר קצין אחר, מוערך ומקצועי אך לפידות סירבה. אחרי חודש של מריבות בין השניים הוחלט על פשרה. הצדדים יחפשו קצין מתוך אגף התנועה ללא רקע בתקשורת. ההערכה באגף היא שהליך החיפוש עוד צפוי להימשך. בינתיים, כל עוד לא ימונה מישהו רשמי לתפקיד, ימשיך עם ישראל להסתדר בלי מידע על תאונות דרכים.

מירב לפידות. דוברות משרד האוצר,
המריבה מסבה נזק לציבור. לפידות/דוברות משרד האוצר

הסיפור הזה, אומרים בתוך המשטרה, יכול היה להיות רכילות צהובה אבל כשמדובר באגף התנועה, שכל תפקידו הוא להציל חיים, המריבה מסבה נזק לציבור. "בגל השריפות היה צורך בפינוי עשרות אלפי בני אדם מחיפה ליישובים אחרים. במקביל, היה צורך להזרים ולנייד כוחות כיבוי והצלה מאזור אחד לאזור אחר. לצערנו, בכל אותה עת לא היה דובר של אגף התנועה שיעדכן בזמן אמת את התקשורת והציבור על הפינוי ואילו צירים מסוכנים לנסיעה עקב כך", אמר קצין במשטרה, "לא היה קול סמכותי ומרגיע לציבור, שנמלט על נפשו מהאש. לא זרם מידע על צירים שבהם נעו כוחות התגבור בכבישים הבין עירוניים, זה שהאירועים הסתיימו בלי נפגעים בתאונות בזמן השריפות זה רק יד מלמעלה ולא בשל היערכות והסברה".

מהמשטרה לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully