וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכסי ניצולי שואה בוורשה יוחזרו? "פוחדים לקוות ולהתאכזב"

7.12.2016 / 7:52

ג'וזף, שגר בקנדה, גילה על נכסי משפחתו בוורשה רק לאחר פרסום מאגר המידע: "אבא לא אמר מילה". טוביאס, שחי בשטוקהולם, פסימי: "לא מאמין שנכסיי שם יוחזרו". ומה כולל תהליך השבת הנכסים?

צילום: באדיבות wjro, עריכהף יאיר דניאל

ג'וזף רייכרט, בן 65 מקנדה, הגיב בשיחה עם וואלה! NEWS להשקתו של מאגר המידע של הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר), שנועד לסייע ליותר מ-2,000 ניצולי שואה או יורשיהם לתבוע בעלות על רכוש שנלקח מהם בוורשה במהלך מלחמת העולם השנייה ואחריה. "לא ידעתי אפילו שאבא שלי הגיש תביעה, עד שהארגון שלח לי לינק לתביעה, וראיתי את כל המידע", סיפר, "לא ידעתי על זה".

הוא סיפר כי אביו "היה מוורשה במקור, שם היה ביתו. הוריו נלקחו ונהרגו במחנות השמדה, הוא ניצל. הוא לא דיבר הרבה על המשפחה". לדבריו, "אני חייב לברר. לא יודע אם יש לי תקווה. לא ברור אם הם יתנו את הרכוש חזרה או יתנו כסף. אין לי הרבה תקוות בעניין".

לקריאה נוספת:
משרד החוץ לאיחוד: מנו נציג שיפעל להשבת רכוש יהודי אירופה
"הדור הבא חייב להמשיך להילחם": הקמפיין להשבת הרכוש שנגזל מיהודים בשואה

למעבר למאגר הנתונים המקוון

חומה המפרידה בין גטו ורשה לשאר העיר. AP
מאגר הנתונים נועד לסייע ליותר מ-2,000 ניצולי שואה. ורשה בתקופת מלחמת העולם השנייה/AP

טוביאס ראבס, תושב שטוקהולם בן 80, הוסיף: "אני לא מאמין שהם באמת יישמו את זה. הם נלחמו על זה הרבה שנים, למה זה קורה דווקא עכשיו?". לטענתו, "אני לא רוצה שזה סתם יפיח תקוות שווא אצל אנשים ואז הם יתאכזבו. זה מוקדם מדי לחשוב שזה יקרה, אני השארתי נכסים שם בפולין, יש לי את כל המסמכים".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

רבים מהיורשים לא יודעים על הרכוש: למי מיועד המאגר?

ב-17 בספטמבר נכנס בפולין לתוקף חוק שלפיו, תביעות רכוש פרטיות בעיר ורשה התלויות ועומדות ושהוגשו אחרי 1945, יבוטלו אלא אם בעלי הרכוש או יורשיהם יפנו וידרשו מחדש את תביעתם. מרגע פרסום ההודעה על נכס כלשהו, לבעליו או ליורשיהם יש שישה חודשים להודיע לעיריית ורשה על כוונתם לדרוש את הנכס, ושלושה חודשים נוספים להוכיח את זכאותם.

עד כה, 2,613 כתובות פורסמו, ובמאגר המידע של ארגון איל"ר ניתן לחפש שמות של ניצולי שואה שייתכן שהגישו בעבר תביעת רכוש בוורשה. בארגון אומרים כי "נכון להיום, אלפי תביעות עדיין תלויות ועומדות. ניצולי שואה רבים אינם זוכרים שהם הגישו תביעות אחרי השואה. רבים מהיורשים שלהם אפילו לא יודעים שקרובי המשפחה שלהם הגישו תביעות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully