וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשיים ביישום המתווה להעתקת תושבי עמונה לחלקות סמוכות

נגד שתיים משלוש החלקות שאליהן תוכנן להעביר את תושבי המאחז, הוגשו תביעות של בעלי הקרקעות. במערכת המשפטית בודקים כיצד ניתן לפתור את הסוגיה. עמותת יש דין: "הפתרון לא היה אפשרי". עריקאת על חוק ההסדרה: "ישראל מנסה להלבין פשעי מלחמה"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ורד לידני

קשיים התגלעו ביישום המתווה להעתקת תושבי המאחז הלא חוקי עמונה לשלוש חלקות סמוכות, שעליו הסכימו ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט – כך מסתמן הערב (שלישי). נגד שתיים מהחלקות המוצעות הוגשו תביעות מטעם עמותת "יש דין", המייצגת בעלי קרקעות פלסטינים. משמעות הדבר היא שיש קושי להעביר את התושבים למקום שנקבע במתווה. לפי דיווח בחדשות 2, במערכת המשפטית בודקים כיצד לפתור את הסוגיה.

לפי המתווה שסוכם ואושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה, 42 המשפחות היו אמורות להיות מועתקות לשלוש חלקות על שטח בגודל של 16.6 דונמים. עם זאת, לאחר בחינת ההיתכנות התכנונית, ירדה אחת החלקות מהפרק כיוון שהיא צרה ולא ניתן למקם עליה מבני מגורים. לכן, בתוך 13.3 הדונמים הנותרים התכוונו, על פי התכנית, למקם 31 מבני מגורים צמודים זה לזה.

מעמותת "יש דין" נמסר הערב כי "פתרון הנכסים הנטושים לא היה אפשרי מעולם משום שהנכסים כלל אינם נטושים. הגיע הזמן שממשלת ישראל תתרכז בחובתה לפנות את עמונה במקום בניסיונות התחמקות שונים ומשונים".

לקריאה נוספת:
"כולם זכאים להפגין": בוטל צו הרחקה נגד נערים שמחו על עמונה
50 מאחזים יולבנו, 4,000 בתים יוכשרו: אלה ההשלכות של חוק ההסדרה
תושבי עמונה זועמים: "נשכבנו על הגדר והבית היהודי והליכוד בגדו בנו"

מאחז עמונה. 6 בנובמבר 2016. מגד גוזני
עמונה/מגד גוזני

התושבים במאחז לא קיבלו את המתווה, המכונה גם מתווה נכסי נפקדים, אף שבתחילת התהליך תמכו בו. "זה לא מתווה ולא נעליים", אמר אתמול אחד התושבים. "הולכים לדחוס אותנו במעברה של קרוואנים וזה פשוט לא הגיוני". תושב אחר הוסיף: "אין שום היתכנות לנכסי הנפקדים פה איפה יכניסו את כל המשפחות? אין מצב שדבר כזה יקרה כי פשוט אין מקום".

בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת הגיב על חוק ההסדרה ואמר כי "כל ההתנחלויות הישראליות בפלסטין הכבושה אינן חוקיות, ללא קשר לחוקים שעוברים בכנסת הישראלית ולהחלטות השופטים הישראלים". עוד אמר עריקאת כי לישראל "היסטוריה ארוכה של ניסיונות להפוך פשעי מלחמה לחוקיים" וכי "השלטון הישראלי הקיצוני בטוח כי הקהילה הבינלאומית לא תגיב".

אתמול התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לפתרון שהושג לעמונה. "הפתרון שאנחנו בוחנים ומתכוונים גם להציע יאפשר לתושבים להישאר על ההר, להישאר גם כקהילה, זה נכון, הם יצטרכו גם לזוז כמה עשרות מטרים, או 100-180 מטרים, אבל יוכלו להישאר במקום. זו בשורה מאוד חשובה. השקענו בזה מאמץ גדול מאוד ואני חושב שהוא יכול לשאת פרי".

מתווה עמונה הושג רק לאחר שהוצא סעיף 7 העוסק במאחז הלא חוקי מחוק ההסדרה. סעיף זה קבע כי החוק להכשרת ההתנחלויות והמאחזים הלא חוקיים יחול גם על אדמות שלגביהן יש פסק דין חלוט. בעקבות התנגדות היועץ המשפטי לממשלה לסעיף ומשום שבמתכונת זו לא היה זוכה לרוב בכנסת, הוחלט להסירו מהחוק ובמקום, הושג המתווה להעתקת היישוב.

(עדכון ראשון: 20:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully