וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העתקת מכל האמוניה: המשרד להגנת הסביבה זימן לשימוע את חיפה כימיקלים

5.12.2016 / 15:20

בעקבות כישלון המכרז להעתקת מכל האמוניה ממפרץ חיפה למישור רותם, זימן המשרד את הנהלת חיפה כימיקלים על מנת שתציג את החלופות לסגירת המכל בהתאם ללוחות הזמנים. ההנהלה: "הסכנה מהמכל אינה חריגה, המכרז נכשל עקב חוסר היתכנות כלכלית"

צילום: יותם רונן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן .

(בווידאו: יונה יהב בריאיון לאולפן וואלה! NEWS על העתקת מכל האמוניה, ביוני)

המשרד להגנת הסביבה זימן היום (שני) את הנהלת חיפה כימיקלים לשימוע בעקבות כישלון המכרז להעתקת מכל האמוניה למישור רותם בסמוך לערד. במסגרת השימוע, שיתקיים ב-20 בדצמבר, יצטרכו בהנהלה להציג חלופות לסגירת המכל בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו לה. מההנהלה נמסר בתגובה כי תעשה כל שביכולתה כדי למצוא פתרון, כל עוד הדבר לא פוגע באלפי העובדים במפעל.

בהודעתו לתקשורת טען המשרד כי לא יאשר לחיפה כימיקלים את המשך היתר הרעלים וכי לא יסכים להמשך הסכנה הנשקפת מהמכל לתושבי מפרץ חיפה. "בשנים האחרונות פעלה ממשלת ישראל לקדם חלופה למכל האמוניה בחיפה. במסגרת זו, קודמה החלטת ממשלה וכן הושקעו מאמצים ומשאבים משמעותיים לשם הקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום. אך למרות זאת, המהלך לא צלח ולא הוגשו הצעות במכרז להקמת המפעל", נכתב בהודעת המשרד, שתולה את כישלון המכרז בהנהלת חיפה כימיקלים.

בעקבות זאת, פרסם המשרד התראה והזמין את הנהלת חיפה כימיקלים להשמיע את טענותיה בטרם הפסקת פעילות המכל במפרץ חיפה. היתר הרעלים צפוי לפקוע ב-10 בינואר, ובעבר נקבע כי המשרד יאפשר את המשך הפעלת המכל במסוף הכימיקלים עד 1 במרץ או עד להקמת מפעל לייצור אמוניה – המוקדם יותר מבין השניים.

לקריאה נוספת:
"פצצת הגרעין של נסראללה": צעד נוסף לסגירת מיכל האמוניה בחיפה
חמישה מפעלים במפרץ חיפה נבדקו - ובכולם נמצאו חריגות זיהום
עקב זיהום: מפעל חיפה כימיקלים נקנס ביותר מ-3.5 מיליון שקלים

מיכל אמוניה במפעל חיפה כימיקלים שבמפרץ חיפה. פיני חמו, מערכת וואלה! NEWS
היתר לפעול עד 1 במרץ לכל המאוחר. מכל האמוניה במפרץ חיפה/מערכת וואלה! NEWS, פיני חמו

רומי אבן דנן, ראש אגף חומרים מסוכנים במשרד להגנת הסביבה, אמרה כי השימוע הוא נוהל סטנדרטי. "לחיפה כימיקלים יש תנאי בהיתר הרעלים לסגירת מערך יבוא האמוניה במרץ 2017. התנאי הזה קיים כבר כמה שנים והוא לא בא בהפתעה. מכיוון שהמועד הזה מתקרב ומאחר שאי חידוש מחייב שימוע לפני הוצאתו לפועל, אז מתקיים שימוע. זה נוהל רגיל. ניסינו בעצמנו למצוא חלופה לבעיה הזאת, הממשלה אישרה את הקמת מפעל האמוניה, הושקעו משאבים ביציאה למכרז להקמת המפעל - אבל המהלך הזה לא צלח.

"בגלל הסיכון שנשקף מהמפעל וממכלול מערך יבוא האמוניה שלו, ניסינו למצוא חלופה, אבל מי שאמור לטפל בסיכונים האלה ולהפחית אותם זה המפעל עצמו. אנחנו באים ואומרים להם שיגישו לנו תכנית להפחתת הסיכון, איזה חלופות הם מתכוונים להקים ובלבד שנרחיק את הסיכון ממפרץ חיפה. הם אלו שיגידו לנו מה הם מתכננים ומהם לוחות הזמנים לביצועם".

בתשובה לטענת חיפה כימיקלים כי מדובר בצעד פופוליסטי, השיבה אבן דנן: "אני לא גורם פוליטי. אני עושה הערכות סיכונים על פי מדיניות ברורה, סדורה וידועה. המדיניות הזאת היא לא חדשה. כמו כל מפעל אחר שמסכן את האוכלוסיה מסביב, גם מפעל מפעל חיפה כימיקלים צריך לתת מענה לסיכונים האלה".

עמותת צלול: "להסיר את האיום מעל ראשי התושבים אחת ולתמיד"

מחיפה כימיקלים נמסר בתגובה כי המכל נמצא תחת פיקוח ושהסכנה הנשקפת ממנו אינה חריגה. "מסוף האמוניה הארצי הוא בבעלות מדינת ישראל ומשרת אלפי לקוחות בישראל, ובהם בתי החולים, חדרי קירור, תעשיית המזון וגופים ביטחוניים. הגופים האחראיים על ביטחון הציבור, ובהם פיקוד העורף והמטה לביטחון לאומי (מל"ל), מבצעים תדיר בדיקות סיכון למסוף וקובעים במפורש שהסיכון הנובע ממסוף האמוניה אינו חריג ואינו דומה לזה שנאמר על ידי גורמים פוליטיים, שמטרתם לגרוף הון פוליטי מזריעת פחד בציבור. לצערנו, נכשל המכרז למציאת גוף עסקי שיסכים להקים מפעל אמוניה, וזאת בשל מחירי הגז הגבוהים שאינם מאפשרים היתכנות כלכלית למפעל מסוג זה. חיפה כימיקלים תסייע לממשלה ככל יכולתה על מנת למצוא פיתרון ראוי לאספקת אמוניה בישראל ובלבד שזה לא יפגע בפרנסתם של יותר מעשרת אלפים המשפחות המתפרנסות מפעילות החברה, ולא יפגע באלפי צרכני האמוניה בישראל".

ראש עיריית חיפה יונה יהב הודיע כי הוא מברך על החלטת המשרד להגנת הסביבה לזמן את חיפה כימיקלים לשימוע. "המהלך מאמץ את עמדתה של עיריית חיפה שכבר שנים נאבקת לסגירת מכל האמוניה", נמסר בהודעת ראש העירייה, "שינוי גישתה של הממשלה להתחיל לנקוט ביד חזקה נגד המפעלים המזהמים, תחייב כעת את חיפה כימיקלים לרוקן כליל את מכל האמוניה ומכאן להשבתת המפעל". הוא הוסיף כי "השריפה האחרונה בחיפה היא צלצול השכמה לכל הגורמים האמונים על חייהם של תושבי ערי מפרץ ואחרי שנים של ניסיון מצד גורמים ממשלתיים למצוא חלופות ובהן הקמת מפעל אמוניה בדרום, הממשלה מבינה סוף סוף כי אין מנוס מלנקוט בדרך זו. זו העת לשנות דפוסי מחשבה ישנים ולפעול להרחיק גורמים מזהמים מריכוזי אוכלוסין. חשיבות התעשייה היא תמיד שנייה לחיי אדם".

מנכ"ל עמותת צלול, מאיה יעקבס, מסרה בתגובה כי היא מקווה שהמשרד להגנת הסביבה לא יסתפק בשימוע. "אנו מצפים שהמשרד להגנת הסביבה לא יחדש את היתר הרעלים של חיפה כימיקלים לאור העובדה שמלכתחילה הוא ניתן לחברה למרות שמכל האמוניה פג תוקף ופועל בלי היתר בנייה ורישיון עסק. אנו מקווים שהזימון לשימוע לא יתחיל סיבוב מחודש של סחבת וגרירת רגליים. על המשרד להגנת הסביבה לקבוע מפורשות תאריך לסגירת המכל, ובכך להסיר את האיום מעל ראשי התושבים אחת ולתמיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully