וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אפשר לקנות עם שטר של 20 אלף? בוונצואלה - בקושי קולה

5.12.2016 / 11:39

הבנק המרכזי במדינה השרויה במשבר כלכלי חריף יכניס למחזור שטרות בעלי ערכים גבוהים בעקבות קריסת המטבע, ששווה שני סנטים. הנשיא מדורו מאשים את הימין במצב: "ניסיון הפיכה כלכלי"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ונצואלה תנפיק שטרות חדשים בעלי ערכים גבוהים במיוחד ברקע האינפלציה התלת-ספרתית וקריסת המטבע המקומי. כיום, השטר בעל הערך הגבוה ביותר שווה רק שני סנטים אמריקניים בשוק השחור. הבנק המרכזי במדינה הדרום-אמריקנית מסר ביום שבת כי שישה שטרות חדשים, שסכומם ינוע מ-500 ל-20 אלף בוליברים, ייכנסו למחזור ב-15 בדצמבר. השטר הגבוה ביותר כיום הוא מאה בוליברים, כשמחירו של משקה קל של שני ליטרים עלול להאמיר עד לסכום גבוה פי 25.

ההחלטה מגיעה בזמן שבו מתמודדת המדינה עם קריסה כלכלית. המטבע איבד 67% מערכו בשוק השחור בחודש שעבר, עד לרמה שבה 4,587 בוליברים שווים לדולר אחד בלבד. לפי נתוני האתר "דולר טודיי", שעוקב אחרי שערי המטבע בשוק השחור, זאת הצניחה החודשית החדה ביותר אי-פעם של המטבע המקומי.

לקריאה נוספת בנושא
ונצואלה: עשרות פצועים ועצורים בהפגנות של רבבות נגד הנשיא
כשאין אוכל לילדים, תושבי ונצואלה נאלצים לצפות בחיות שלהם גוועות

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו, 3 בדצמבר 2016. רויטרס
לא מצליח לעצור את המשבר. נשיא ונצואלה מדורו, שבת/רויטרס

לפי קרן המטבע הבינלאומית, האינפלציה בוונצואלה תטפס בשנה הבאה מעבר לארבע ספרות. הממשלה בקראקס לא פרסמה מדד מחירים מאז השנה שעברה. אם לא די בכך, השגת מזומנים הפכה למשימה כמעט בלתי אפשרית בשל הגבלות המשיכה המוטלות על כספומטים. ביום שישי מערכת האשראי הוקפאה במפתיע למשך כמה שעות.

הנשיא ניקולס מדורו הטיל את האחריות לקריסת מערכת האשראי במתקפת סייבר והורה לשירותי המודיעין לפשוט על משרדי חברת "קרדיקארד", שדרכה מתבצעות העסקאות של חברת ויזה ומאסטרקארד. הוא האשים גם את "המאפיה" בקולומביה השכנה בניסיון להוציא לפועל "הפיכה כלכלית" נגד ממשלו הסוציאליסטי. "הימין רוצה לכפות על ונצואלה שער חליפין מקביל ממיאמי ומשם לקחת את הדולר לרמה מטורפת בהרסניותה", אמר מדורו בנאום ששודר בטלוויזיה ובו הכריז על השטרות החדשים.

קריסת המטבע התרחשה בזמן שבו קיבלה ונצואלה באופן נדיר חדשות טובות, לאחר שקרטל מדינות המייצאות נפט אופ"ק הכריז השבוע על צמצום התפוקה בפעם הראשונה מאז 2008. כתוצאה מכך, מחירי הזהב השחור טיפסו לרמתם הגבוהה ביותר זה חמש שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully