וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוסלמי שתמך במנהיג אנטישמי: המועמד שעשוי להוביל את הדמוקרטים

5.12.2016 / 11:20

אחרי המפלה בבחירות, השלב הראשון בדרך לשיקום המפלגה הוא בחירת יו"ר לוועדה הדמוקרטית הלאומית. השם החם הוא קית אליסון, חבר בית הנבחרים ממינסוטה, שהתאסלם בצעירותו. עמדותיו הנציות מעלות חשש באגף הדמוקרטי של הקהילה היהודית: "הדאגה רבה"

צילום: מתוך הטוויטר של קית אליסון, עריכה: שניר דבוש

המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית מנסה להתאושש מהתבוסה הצורבת בבחירות לנשיאות, לבית הנבחרים ולסנאט – שלוש חזיתות בהן נחלה המפלגה מפלה ב-8 בנובמבר. השלב הראשון בדרך לשם הוא בחירה של יו"ר לוועדה הדמוקרטית הלאומית.

הבחירות ייערכו בשבוע האחרון של חודש פברואר, והשם החם ביותר בבורסת השמות הוא קית אליסון, חבר בית הנבחרים ממינסוטה. אליסון נולד נוצרי, אולם בצעירותו החליט להתאסלם ובשנת 2006 היה למוסלמי הראשון בקונגרס האמריקני.

אליסון ממוקם בצד השמאלי של המפלגה הדמוקרטית ונחשב לבעל השקפות ליברליות, הדומות לאלו של ברני סנדרס. לכן הודעת התמיכה בו של הסנאטור הסוציאליסט מוורמונט, שבאה ימים ספורים לאחר הבחירות, לא הפתיעה איש. במקביל, גם הסנאטורית הפופולרית אליזבת וורן הביעה תמיכה במועמדותו של אליסון, ואליה הצטרפו דמויות מהזרם המרכזי של המפלגה כמו צ'אק שומר והארי ריד.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי נובמבר השחון ביותר זה מאה שנה, החורף הגיע בשיא עוצמתו
צרפת: הנשיא הולנד הודיע כי לא יתמודד בבחירות הקרובות
שש דקות אחרי השיגור: חללית משא רוסית התרסקה במסעה לתחנת החלל

הילרי קלינטון באירוע למען קרן צדקה לרווחת ילדים, וושינגטון. נובמבר 2016. AP
"מרגע שהיא הפסידה, אין ראש למפלגה". קלינטון/AP

"בישראל אתה רץ לראשות המפלגה בפריימריז, וגם אם הפסדת בבחירות הכלליות, אתה נשאר ראש המפלגה עד הפריימריז הבאים", הסביר ג'ייקוב קורנבלו, הכתב הפוליטי של ה"ג'ואיש אינסיידר" בשיחה עם וואלה! NEWS. "בארצות הברית, לעומת זאת, קלינטון, לצורך העניין, היא ראש המפלגה רק בשלב שבו היא המועמדת לנשיאות. מרגע שהיא הפסידה, למעשה אין ראש למפלגה".

קורנבלו הוסיף כי "יו"ר הוועידה של המפלגה זה תפקיד מפתח כי התפקיד שלו הוא להכין את המפלגה לבחירות הבאות: לגייס כספים, לעודד מועמדים טובים להתמודד לתפקידים ברמה המקומית והארצית. זה האדם שאחראי על כל הפעילות של המפלגה, בעיקר בשטח".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
הסנאטור הדמוקרטי קית' אליסון, נובמבר 2016. AP
השם החם מבין המועמדים. קית אליסון/AP

ואולם, המועמדות שלו אליסון מעוררת ויכוח ער באגף הדמוקרטי של הקהילה היהודית בארצות הברית. השורשים לכך נעוצים בימיו כסטודנט למשפטים באוניברסיטת מינסוטה ב-1987. אחרי שהתאסלם כתב כמה מאמרים שתמכו בלואיס פרחאן, מנהיגה האנטישמי של תנועת אומת האסלאם, אדם שאמר בין היתר בעבר כי "כשאלוהים שם אותך בתנור, זה לתמיד".

לפני שנתיים צוטט פרחאן כאומר כי "הציונים היהודים והישראלים גילמו תפקיד מפתח באירועי ה-11 בספטמבר". בשנת 2006, בזמן שהתמודד לקונגרס, פרסם אליסון מכתב שצוטט ב"וושינגטון פוסט", שבו התנצל על תמיכתו בפרחאן והודה כי הוא נכשל ב"בחינה מספקת של העמדות" של פרחאן ומנהיגים נוספים של התנועה, והוסיף: "הם היו ועודם אנטישמים, והייתי צריך להגיע למסקנה זו מוקדם יותר".

אף שההודאה הזאת סייעה לו לפתוח דף חדש עם הקהילה היהודית במינסוטה, שורה של הצבעות והצעות של אליסון לאורך השנים הותיר דמויות מפתח בקהילה במצב של חשדנות כלפיו. "אליסון אמר לאחרונה על פרחאן שהוא עבד איתו, הוא מכיר אותו והוא לא אנטישמי", ציין קורנבלו. בריאיון לרשת CNN אמר השבוע המשפטן האמריקני היהודי אלן דרשוביץ כי "אם אליסון לא הבין שפרחאן אנטישמי, אז הוא טיפש מכדי לעמוד בראש הוועדה הדמוקרטית, ואני לא מאמין שהוא טיפש. אני לא חושב שהוא אומר לנו את האמת, ואנחנו בצד הליברלי צריכים להצביע על קיצוניות בשמאל באותו עוצמה שבה בימין צריכים לעשות זאת בנוגע לימין הקיצוני".

נאום אליזבת וורן בוועידה הדמוקרטית, פילדלפיה, 26 ביולי 2016. AP
הביעה בו תמיכה. אליזבת וורן/AP

"אליסון גם היה אחד מאלה שהצביעו נגד תוספת חירום למימון כיפת ברזל, והוא היה אחד משלושה שייצגו את סנדרס ודחפו אותו לדבר על ישראל בשפה של כיבוש", הסביר קורנבלו. "בסופו של דבר, הקמפיין של קלינטון ניצח, והוא אמר שהוא תומך במה שכתוב במצע, אבל הוא דחף למצע יותר שמאלני כלפי ישראל".

בסוף השבוע הצטרף לוויכוח סביב מועמדותו של אליסון גם המיליארדר חיים סבן, שנחשב לאחד התורמים המרכזיים של המפלגה הדמוקרטית, ואדם המקורב מאוד להילרי קלינטון. בפורום סבן בוושינגטון הביע איש העסקים הישראלי-אמריקני התנגדות נחרצת למינויו של אליסון, כינה אותו "אנטישמי ואנטי ישראלי", והוסיף כי הוא יהיה "אסון ליחסים עם הקהילה היהודית ולעתיד המפלגה הדמוקרטית". דבריו של סבן הם בעלי משקל במפלגה הדמוקרטית, והוא עצמו תרם, כך לפי "פוליטיקו", שבעה מיליון דולרים ישירות לוועדה הדמוקרטית.

הדבר מעלה את השאלה אם מינויו האפשרי של אליסון, שהוא כרגע המועמד המוביל במרוץ לתפקיד הרם, אינו אלא המשך היריבות שבין מחנה סנדרס למחנה קלינטון בדרכים אחרות. מושל וורמונט לשעבר, הווארד דין, ששקל להתמודד בעצמו לתפקיד והחליט לוותר על ההתמודדות, הזהיר מן האפשרות הזו. הוא קרא לאחדות בין שני הצדדים ואמר "איננו יכולים להרשות להתמודדות הזו להפוך להפוך ליריבות בין אנשי קלינטון ואנשי סנדרס".

פורום כנס סבן  נובמבר 2009. סיון פרג',
"אליסון אנטישמי ואנטי ישראלי". חיים סבן/סיון פרג'

ביום חמישי הצטרפה לדיון גם הליגה נגד השמצה, ארגון יהודי-אמריקני לא מפלגתי הנלחם באנטישמיות בארצות הברית. בהודעה חריפה שפרסם הארגון נגד אליסון נכתב כי "מידע חדש שראה אור לאחרונה מעלה חששות רציניים אם אליסון יוכל לייצג את המסורת של המפלגה הדמוקרטית בתמיכה חזקה בביטחון ישראל". עוד נכתב בהודעה כי "בנאום שהוקלט בשנת 2010 נשמע אליסון אומר: 'מדיניות החוץ של ארצות הברית במזרח התיכון נשלטת על ידי מה שטוב או רע למדינה של שבעה מיליון אנשים. אזור של 350 מיליון איש תלוי בשבעה מיליון איש. האם זה הגיוני? האם זה צודק?'".

על כך כתבו בליגה נגד השמצה כי "הערותיו של אליסון מטרידות ופוסלות אותו מלשמש בתפקידו", והוסיפו כי "בין שזה במתכוון ובין שלא, מילותיו מזכירות סטריאוטיפים ישנים על השליטה של יהודים בממשלה שלנו, מיתוס רעיל שאין לו מקום בחברה פתוחה כמו ארצות הברית".

אליסון ניסה לפנות לקהילה היהודית: "אני תומך בישראל"

אליסון עצמו פרסם השבוע הודעה בניסיון לפנות ללב של הקהילה היהודית. "אני תומך בישראל", כתב, "אני תומך זה זמן רב במדינה יהודית ודמוקרטית לצד מדינה דמוקרטית פלסטינית שחיות זו לצד זו בשלום והגינות". אליסון הדגיש שהוא עומד מאחורי מצע המפלגה, וציין את הסעיפים שהוא כולל: "התנגדות לתנועת ה-BDS", "תמיכה בביטחון ישראל, כולל הזכות להגנה עצמית" ו"תמיכה בפתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי פלסטיני".

רון הלבר, מנהל בכיר בארגון היהודי JCRC בוושינגטון הבירה, אמר לוואלה! NEWS כי לדעתו "יש מקום לדאגה". הוא הדגיש כי "אף אחד לא מאמין שקית אליסון אנטישמי, למרות העובדה שבשנותיו המוקדמות הוא התרועע עם לואיס פרחאן. מאז הוא גינה זאת, ויש לקהילה שם יחסים טובים איתו".

עם זאת, הלבר מבהיר כי "אלה מאיתנו שמסתכלים על המצב, מודאגים בגלל הרקורד שלו עם ישראל, שהוא די חלש. הוא היה חלק מקבוצה של בודדים שהצביע לא לתת סיוע חירום לישראל לכיפת ברזל ב-2014, הוא נמנע מלחתום על מכתבים שזכו לתמיכה רחבה כמו מכתב מהקונגרס לממשל שמבקש מג'ון קרי לוודא שכל משא ומתן יהיה דו-צדדי, הוא לא חתם על מסמך הקורא לאבו מאזן לחדול מהסתה".

אייב פוקסמן, מנ"כל הליגה נגד השמצה. באדיבות המצולמים
"שולח מסר שגוי". אייב פוקסמן/באדיבות המצולמים

הוא הוסיף כי "אפשר למצוא הסבר לכל אחד מאלה בנפרד, אבל כולם ביחד זה דפוס. זה לא שהוא לא חבר טוב של ישראל. אני לא חושב שהוא שונא את ישראל. הוא דיבר בוועידת אייפא"ק בעבר, ובהחלט הוא לא משתמש ברטוריקה של שנאה, אבל אנחנו לא מעוניינים במישהו מאוזן, אלא במישהו שהוא פרו-ישראלי".

לעומת הלבר, ישנם גם בכירים בקהילה שהסכימו להגן על מועמדותו של אליסון. סטיב רבינוביץ', בכיר בקהילה היהודית ומקורב מאוד לבני הזוג קלינטון, התייחס לאליסון בריאיון שנערך עמו כמה ימים לפני שהליגה נגד השמצה פרסמה את תמלילי דבריו של המועמד בשנת 2010. לדבריו, אמנם הרקורד של אליסון הוא "לא 100%", אך "הוא פשוט טוב יותר ממה שאנשים חושבים. אני לא יודע אם הוא היה הבחירה הראשונה שלי, אבל הוא בחירה טובה. הבחירות לראש הוועדה הדמוקרטית הן לא על ישראל, הן על לבנות מפלגה, ותנועת שטח, ולנצח בחירות. זה לא נוגע למדיניות חוץ". לדבריו של רבינוביץ', "יש לנו מצע, והוא של הילרי ושל אובמה ושל ג'ו ביידן וזה המצע לשנים הקרובות. צריך לבנות מהשטח, לבנות מועמדים חדשים".

ברני סנדרס מביע תמיכה בהילארי קלינטון בעצרת בחירות בניו המפשייר. רויטרס
תומך באליסון. ברני סנדרס/רויטרס

כשנשאל אם לדעתו החיבור של אליסון וסנדרס מסמל תזוזה של הממסד הדמוקרטי לעבר מחוזות השמאל הקיצוני, אמר רבינוביץ' כי "עבור הרבה אנשים זה לא שמאל קיצוני אלא שמאל שמלהיב אנשים. לך לעצרת של אליזבת וורן או של ברני סנדרס, זה מרגש. יש מקום בהחלט באוהל הגדול הזה לכולם".

לדבריו, "האנשים שתוקפים את אליסון, הם ברובם לא אנשים שאכפת להם מעתיד המפלגה, הרבה מהם רפובליקנים שמחפשים הזדמנות לתקוף את הדמוקרטים. אליסון הצביע עבור סיוע לישראל, הוא תומך בפתרון שתי המדינות, הוא רוצה שההנהגה האמריקנית תסייע לפתרון הסכסוך, הוא ביקר הרבה פעמים את הפלסטינים, הוא עזר לתבוע מכחישי שואה והוא ידיד קרוב של הקהילה היהודית במינסוטה.

"באמת, יש לו רקורד יוצא מן הכלל עם הקהילה היהודית ויותר טוב ממה שאנשים נותנים לו קרדיט עבורו. מנסים לצבוע אותו עם מברשת לא הוגנת. לא יודע למה אנשים לא יכולים להסתפק פשוט באמת. השאלה לגביו היא אם הוא 'כשר' להיות מועמד לגיטימי ועבורי התשובה היא כן", סיכם רבינוביץ'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully