וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה יוצאת לדרך: התכנית החדשה להשמדת איום הרקטות והטילים

29.11.2016 / 12:59

מחזור ראשון של חיילים ייקח חלק במהפכה המבצעית במערך ההגנה האווירית, שתכלול הפעלה אינטגרטיבית של מערכות היירוט השונות באמצעות מרכז ניהול משימות חדש. המטרה: יירוט אפקטיבי בזמן מטחים כבדים והתרעה מקסימלית לאזרחים

צילום: שי מכלוף, שגרירות ארה"ב בישראל; עריכה: יאיר דניאל

לקראת ההכרזה על מערכת "קלע דוד" החדשנית כמבצעית, היום (שלישי) יחל גיוס חיילי מערך ההגנה האווירית בצה"ל, הצפויים להיות הראשונים להשתלב במהפכה המבצעית שאושרה בידי המטכ"ל. התכנית צפויה לשנות את תפיסת הפעלת מערכות ההגנה מפני טילים ורקטות, תוך ביצוע שינוי מבנה ארגוני וקיצור מסלולי ההכשרה.

מפקד מערך ההגנה האווירית תת-אלוף צביקה חיימוביץ' הניח עם כניסתו לתפקיד את התשתית לשינוי התפיסה. לאחר בחינה של הנושא בחיל האוויר, הוחלט בנובמבר 2015 לנתח ולעבד את קשת האיומים על ישראל, את הזירות הקרובות והרחוקות האפשרויות בלחימה ואת הטכנולוגיות והמערכות שבהן משתמשות מדינות אויב. הלקחים והתפיסות הוצגו בפני המטה הכללי, שאישר את המתווה המבצעי החדש.

מערך ההגנה האווירית מורכב מכמה מערכות, בהן "כיפת ברזל", "קלע דוד", "פטריוט ומערכות "חץ". לדברי חיימוביץ', "הגבולות היטשטשו וכבר אין משמעות לגיאוגרפיה. אין הבדל בין צפון ודרום, מרצועת עזה ניתן לאיים על חדרה באמצעות רקטות. כך גם יש טשטוש בין משימות יירוט של טיל שיוט או רקטה". דוגמה לטענתו של חיימוביץ' היא האירוע שבו הופל מזל"ט בנגב לפני ארבע שנים. כלי הטיס המריא מלבנון, הגיע לרצועת עזה, חדר לשטח ישראל ויורט מעל יער יתיר. לפי התפיסה החדשה, מערכות ההגנה פועלות באופן אינטגרטיבי כדי לשפר יעילות ואפקטיביות במקרים כגון זה.

עוד בוואלה! NEWS:
בצל איום דאעש בגולן: צה"ל בוחן הקמת חטיבת קומנדו נוספת
פצצות של 10 טון: צה"ל תקף מתקן של דאעש בסוריה
50 מטוסי F-35 בשירות צה"ל: ישראל תרכוש 17 חמקנים נוספים

טיל יירוט נורה ממערכת כיפת ברזל באזור אשדוד במבצע "צוק איתן", יולי 2014. רויטרס
עוברים לתפיסה אינטגרטיבית. יירוט של כיפת ברזל בזמן "צוק איתן"/רויטרס

כדי לבנות תמונה אחידה המבוססת על כל אמצעי החוזי והגילוי, ביקש מערך ההגנה האווירית מהתעשיות הביטחוניות לפתח טכנולוגיה שתשלב בין המערכות השונות, כך שתיווצר שפה משותפת בין כל מפקדי הגדודים. הקמת "מרכז ניהול משימות" אפשרה את בניית התמונה הכוללת, והמרכז נוסה לראשונה לפני כמה שבועות בתרגיל של חיל האוויר. הוא יאפשר למפקדי המערך להחליט בזמן אמת מי מכלל המערכות המוצבות בשטח תיירט את האיומים בטווחים קצרים, בינוניים וארוכים – זאת תוך מניעת מצב שבו כמה מערכות מיירטות איום בו זמנית.

"מדובר בתהליך שיתעצם ויתפתח עם הזמן", הסביר חיימוביץ'. "אני רוצה ליירט את מה שיותר מסוכן, את מה שיש לו פוטנציאל הרס גדול יותר. זו מהפכה, שינוי תרבות. כשכל המערכות מחוברות ורואות אחת את השנייה אז התפיסה הזו יודעת לייצר זמן התרעה גדול יותר עבור אזרח". לדבריו, המערכות יודעות להתריע מה שוגר לעבר ישראל, ובעתיד המטרה תהיה להתמודד עם איום רב-זירתי של רקטות, כלי טיס, טילים בליסטיים וטילי שיוט. "אם לא היינו מתקדמים בתפיסה, היינו מיירטים כמה איומים בו זמנית על ידי כמה סוללות, ויותר איומים היו נופלים. כיום התמונה שלנו הרבה יותר חדה", הוסיף.

החלטה נוספת שהתקבלה באישור הרמטכ"ל היא שכל המג"דים יהיו בכפיפות ישירה של מפקד מערך ההגנה האווירית. המונחים המקצועיים כמו הגנת 'שמי המדינה' ו'הגנה אקטיבית' יתבטלו ויוחלפו במונח המקצועי 'הגנה אינטגרטיבית'. "הפוטנציאל של 'קלע דוד' משנה את כללי המשחק. 'קלע דוד' מחברת בין כיפת ברזל לחץ וכשהיא תהפוך מבצעית בעוד כמה חודשים, היא תמקסם את היכולות שלנו. המטרה היא לא ליירט כל דבר, אלא ליירט את פוטנציאל הנזק הגדול ביותר", הסביר.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
תא?ל צביקה חיימוביץ', מפקד מערך ההגנה האווירית ולוטננט ג?נרל טימותי ריי במהלך תרגיל משותף, בסיס חצור. פברואר 2016. רויטרס
חיימוביץ' והמפקד האמריקני טימותי ריי במהלך תרגיל משותף עם ארה"ב, פברואר/רויטרס

שינויים נוספים שיתרחשו במערך יהיו, כאמור, בתחום ההכשרה. לדברי חיימוביץ', משך ההכשרה קוצר בחודש. "כשבחנו את המידע שאנחנו מלמדים, הגענו למסקנה שבלא מעט מקרים אנחנו חוזרים על החומר. בנוסף לכך החלפנו את הלומדות, הוטמעו סימולטורים, והחיבור לשטח כבר בשלבים המוקדמים תורם לנו המון. בנוסף לכך שילבנו תכנית למתקשים ולקויי למידה בין היתר באמצעות מנטורים ושיעורי תגבור", אמר. תחום נוסף שישודרג הוא האחזקה והלוגיסטיקה, שיטופלו בצוות אחד כדי למנוע כפילויות, זאת מתוך ראיית השילוב בין הגדודים.

גם ארצות הברית החלה להחיל תפיסה של אינטגרציה בין מערכות ולהשקיע בתחום ההגנה האווירית, שהופך לממד קריטי בהגנה על מדינות שונות. לאחרונה הוסבו ספינות אייג'יס, המשמשות להגנה מפני טילים, למערכות יבשתיות, וכן סוללת "טהאד" ראשונה הוצבה באיחוד האמירויות הערביות. במקביל, מושקעים מיליארדי דולרים במערכות הגנה מפני טילים המוצבות באירופה, בקוריאה הדרומית וביפן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully