וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זייפו תמונות של תלמידים": תביעה בסך 52 מיליון נגד מוסדות חרדיים

28.11.2016 / 8:32

כתב התביעה שהוגש נגד חברי הפלג החרדי "קהילת המתמידים" מגולל "מערך מרמה" נרחב, שבמסגרתו השיגו לכאורה מיליוני שקלים ממשרד החינוך על ידי זיוף נתונים. בחקירתו, טען אחד מהנתבעים: "מותר לקחת כספים מהמדינה"

ישיבה חרדית. בחדרי חרדים,
הונאה נרחבת בהיקף אדיר/בחדרי חרדים

פרקליטות מחוז ירושלים הגישה היום (ראשון) לבית המשפט המחוזי בירושלים כתב תביעה על סך 52 מיליוני שקלים נגד חברי הפלג החרדי "קהילת המתמידים" ונגד עמותות בבעלותם, בגין הונאה נרחבת בהיקף אדיר. כתב התביעה, המתפרש יחד עם נספחיו על פני יותר ממאה עמודים, מגולל כיצד רימו לכאורה הנתבעים את משרד החינוך, על ידי מסירת נתונים כוזבים לגבי כמות התלמידים שלומדים במוסדות שאותם הם מנהלים, על מנת לקבל מימון גבוה יותר.

הפרקליטות בחרה לפתוח את כתב התביעה בציטוט מתוך החקירה. "אז למה חיים ואבא שלך ואחרים לקחו כספים מהמדינה במרמה?", צוטטה שאלה מתוך חקירתו של אחד מהנתבעים. התשובה לכך שצוטטה מיד לאחר מכן: "זה החינוך שקיבלנו, שמותר לקחת כספים מהמדינה, זה החינוך שקיבלנו כל השנים".

עוד בוואלה! NEWS:
החשוד בהסתה להצתה בפייסבוק שוחרר: "גם בערבית יש סאטירה"
נער מי-ם חשוד שהכה למוות את חברו במוט ברזל - תחת השפעת סמים
"מועדון קרב" בתל אביב: המשטרה עצרה נערים שארגנו קרב רחוב

חרדים בבני ברק. מרץ 2015. ראובן קסטרו
"מותר לקחת כספים מהמדינה"/ראובן קסטרו

בראש "מערך המרמה", כפי שהוא מכונה בכתב התביעה, עמד מתתיהו הירשמן, מנהיג ב"קהילת המתמידים". נתבעים נוספים הם בני משפחתו של הירשמן, שהיו לכאורה חלק מאותו המערך. הנתבעים בהליך האזרחי, שנגדם הוגש עם כתב אישום פלילי בחודש נובמבר 2012 בגין קבלת בדבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף, רישום כוזב במסמכי תאגיד, שידול למרמה ועבירות נוספות, זייפו לכאורה תעודות זהות של תלמידים פיקטיביים.

על פי כתב התביעה, את תעודות הזהות הפיקו הנתבעים באמצעות צילום של תלמידים שאכן לומדים במוסדות, תוך כדי שהם משקרים להם לגבי מטרת הצילומים ומאיימים עליהם שמי שלא יצטלם לא יקבל קצבה חודשית. "כל מתחזה צולם מספר פעמים באופנים שונים ותוך שימוש ברקעים ובאביזרים שונים", נכתב בכתב התביעה, בהתייחסות לצילומים, למשל עם משקפיים וכובע ובלעדיהם, "וזאת כדי שיהיה ניתן להנפיק מספר תעודות זהות מתמונה של אותו מתחזה".

במסגרת פעילותם, הבינו הנתבעים כי עליהם להיערך לביקורת שעורך משרד החינוך במוסדות תורניים המקבלים קצבה, שבה יש צורך לעמוד במכסת תלמידים שנמצאים פיזית במוסד בו הם לומדים. הנתבעים, כך תואר בכתב התביעה, פעלו להשיג מידע מוקדם על ביקורות שנערכות במוסדות תורניים, כולל מעקב אחרי תנועת המבקרים בסמוך למבנים בהם שוכנים המוסדות, וכך פעלו להזעיק מתחזים שאינם לומדים בהם, כדי לעמוד במכסה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

הכספים שימשו לצרכים פרטיים

במקרים שבהם לא הצליחו לעמוד במכסה הנדרשת, מסרו הנתבעים לנציגי המשרד כי תלמידיהם נמצאים בהלווייתו של גדול תורה, בחופשה מאורגנת או סיפקו הסברים אחרים. הכספים עצמם, על פי כתב התביעה, שימשו בחלקם לצרכיהם הפרטיים של מנהלי המוסדות והשותפים למעשה המרמה, ולא רק לצורך אחזקתם של המוסדות עצמם.

על פי כתב התביעה, הנתבעים הגישו למשרד החינוך בקשות כוזבות רבות לתמיכה במוסדות תורניים השייכים ל"קהילת המתמידים". הבקשות הכוזבות הוגשו בשם עמותות שונות, הנמצאות בשליטת אנשים שונים ופועלות לכאורה ממקומות שונים, כשבפועל כל העמותות הופעלו על ידי הנתבעים והיו בשליטתם הבלעדית. לבקשות הכוזבות צירפו הנתבעים מסמכים מזויפים שיצרו מצג שווא, כאילו העמותות פועלות כדין ועומדות בדרישות הסף של משרד החינוך לקבלת כספי תמיכה.

עו"ד אריאל עטרי, המייצג את ראש ישיבת המתמידים, מסר בתגובה: "מדובר בתביעה תמוהה. הפנייה לתביעה במישור האזרחי מעידה על החשש בפרקליטות מפני זיכויים של הנאשמים בהליך הפלילי". לדבריו, "אילו היו מאמינים בפרקליטות כי קיימות ראיות מבוססות בתיק הפלילי, היו ממתינים להכרעת הדין. הגשת התביעה בשלב זה מלמדת כי בפרקליטות מעריכים שקיים סיכוי ממשי שבית המשפט יזכה את המתמידים מהאשמות המופרכות שיוחסו להם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully