וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי הרתעה, בלי ראיות: המרדף הבלתי אפשרי אחרי המציתים

25.11.2016 / 9:22

גל השריפות ביממות האחרונות מלווה בחשדות כבדים להצתות על רקע לאומני, מה שמציב את מערכת הביטחון בפני אתגר מורכב - קשה לעקוב אחריהן בזמן אמת ולמנוע תופעות חקיינות מהרשתות החברתיות. לא נותר אלא לשנות את תפיסת הביטחון כדי למנוע את השריפה הבאה

ספק 500

מערכת הביטחון הפכה למעורבת מתמיד באירועי השריפות האחרונים, עם החשד כי חלק מהם אינם אלא הצתות לאומניות. גורמים מקצועיים טוענים כי הצתות על רקע לאומני מאפיינות בקביעות את הגזרות השונות ביהודה ושומרון. כעת, מסבירים גורמי ביטחון כי הטיפול במציתים על רקע לאומני הוא מורכב מאוד, קשה לעקוב אחרי השריפות בזמן אמת ולאסוף מודיעין וראיות על האחראים.

ההרתעה לא קיימת בתחום ההצתות, והיא יכולה לגלוש מזירה לזירה במהירות באמצעות הרשתות החברתיות. ראיה לכך ניתן היה לראות באינתיפאדת הסכינים שפרצה לפני יותר משנה. בשב"כ ובצה"ל ניסו לחבר בין המחבלים והמחבלות ולמצוא מכנה משותף, עד שהבינו כי תופעת החקיינות הוא תופעת לוואי של השיח ברשת.

גל הצתות - כל הכותרות
נתניהו: "נשלול את תושבותו של מי שהיה מעורב בהצתות במזיד"
עיר בלהבות: תיעוד מאמצי כיבוי האש מהמטוסים בשמי חיפה
"קראו לנו לברוח, לא הספקתי לקחת כלום - אבל העיקר שאני בחיים"

נזקי השריפה בחיפה, 25 בנובמבר 2016. שלומי גבאי
נזקי השריפה בחיפה, היום/שלומי גבאי

עם התפשטות האש בימים האחרונים לתוך תחומי הקו הירוק, נוצר הרושם כאילו גורמי המקצוע השונים חששו להגדיר את החשד העיקרי - הצתות יזומות על רקע לאומני. לא רק צירוף מקרים של מזג אוויר, יובש בצמחיה, פועלים ששכחו בדל בוער או גצים שהבעירו עשבים. המספר הרב של מוקדי השריפה בחיפה לא הותיר מקום לספק ובכיבוי האש והמשטרה החלו למקד את תשומת הלב בחקירות ובאיסוף מודיעין. בשעות הצהריים אתמול, כבר ניתן היה להודיע כי השב"כ החל לחקור את האירועים השונים.

מוקדם לקבוע במדויק מי באמת האחראים להצתות במוקדים השונים. האם מדובר בהתארגנות של מספר מציתים שמוגדרים כ"תאים רדומים" שחיכו לרגע האמת ופעלו בלב חיפה, או בגורמים שונים שחיקו בצורה ספונטנית ולא מאורגנת את שיטת ההצתות בשאר רחבי הארץ? לסוגיה זו נדרשים כעת בשב"כ ובמשטרה, אך זה לא מספיק. נדרשת תפישת ביטחון שונה וחדשה שתשים לה למטרה את חיזוק ממד ההרתעה נגד המציתים, שהוגדרו בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו כטרוריסטים. לא טיפול חד פעמי, אלא הקמת צוותים מקצועיים שיידעו לטפל במהרה בכל שריפה החשודה כהצתה לאומנית, כדי למנוע התפשטות של מוקדי הצתה והעתקת התופעה בין הגזרות.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
זירת השריפה בבית מאיר, 25 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
בית מאיר לאחר השריפה, הבוקר/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully