וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצהרות הישראליות על אינתיפאדה הן חומר בעירה בידי חמאס

24.11.2016 / 19:19

הלהבות המשתוללות בימים האחרונים אמנם נגרמו בחלקן במכוון, אך ההצהרות על "אינתיפאדה" משחקות לידי ארגונים שמנסים ללבות צעירים פלסטינים. כשתחלוף הסערה ויישארו רק השדות המפויחים, גם הפוליטיקאים הערבים יצטרכו להתפנות לבדק בית

צילום: שי מכלוף, יותם רוני ושלומי גבאי; עריכה: ניב מעוז

השריפות שפרצו בימים האחרונים אמנם הגיעו בתנאי אקלים קיצוני במיוחד, אך לא ניתן לפסול את ההערכה כי לא מעט מן השריפות שפרצו ברחבי הארץ בשלושת הימים האחרונים הן תוצר של הצתה מכוונת. אמנם תנאי האקלים היוו קרקע פורה ללבות את השריפות שפרצו גם אם לא במכוון, אך גם חוקרי שריפות מעידים שניכרת התערבות מאסיבית של יד אדם.

לא ניתן לחמוק ממיקומו של גל ההצתות - בתוך תחומי הקו הירוק - שמבוצע ככל הנראה על רקע לאומני, ולא על ידי פלסטינים המתגוררים בגדה המערבית, אלא על ידי ערבים ישראלים. הוא מלובה בהסתה עיוורת ומתלהמת ברשתות החברתיות הערביות, שקוראות "להמשיך ולשרוף את הציונים". מדי פעם אמנם נראית תגובה מתונה יותר היוצאת נגד ההצתות, אך הגולשים מלאים שנאה ותיעוב למדינת ישראל וליהודים. הרשתות החברתיות מציגות הסתה אנטישמית, שכנראה גם מלבה את התפיסה שלפיה רוב הציבור מאמין שמדובר בפעולה מכוונת של לאומנים ערבים נגד ישראל.

גל הצתות - כל הכותרות
60 אלף איש פונו מהאש בחיפה; נתניהו: "כל הסתה להצתה - היא טרור"
המשטרה: חושדים שחמש שריפות ליד תחנות דלק נגרמו מהצתה
גל הצתות ברחבי הארץ: מפת השריפות ברחבי ישראל

שריפה בחיפה. נובמבר 2016. רויטרס
חיפה, הערב/רויטרס

מנגד, ייתכן שההכרזה על אירועי הימים האחרונים כ"אינתיפאדה" מצד חלק מהפרשנים הישראלים הייתה מוקדמת מדי. עדיין לא ברור מה היקף התופעה ואפילו לא כמה מהשריפות נוצרו בידי אדם, וכמה מהן בגלל מזג האוויר או רשלנות. הפרדוקס הוא שההצהרות הישראליות בדבר אינתיפאדה, הופכות לחומר בעירה בידי חמאס, שמשתמש בהן כדי להלהיב את תומכיו ולקרוא לצעירים ערבים באשר הם לצאת ולהצית שריפות. למעשה, מאז הבוקר עושה חמאס שימוש נרחב בהצהרות של פוליטיקאים מהימין ושל פרשנים שונים, כדי לשכנע את הצעירים הפלסטינים שהנה לנגד עיניהם מתפרצת לה אינתיפאדה.

ההסתה בכלי התקשורת מתמקדת בעיקר ב-36 השעות האחרונות. ההצתות שהיו לפני כן, חמקו, מסתבר, לא רק מעיני הציבור הישראלי, אלא גם מעיני הכותבים והקוראים הערבים ברשתות החברתיות. "טרור ההצתות", החל למעשה כנראה כפעולה של יחידים - ממש בדומה לאינתיפאדת היחידים - תוך שהוא שואב השראה בעיקר מהשריפות עצמן. מוטיב ההצלחה היה משמעותי גם כאן: ברגע שהשריפות כבשו את המדיה בישראל, עוד ועוד מקרי הצתות נרשמו ברחבי המדינה, לצד כמובן אותן שריפות שאכן נגרמו ממזג האוויר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
שריפה בשער הגיא, ירושלים. נובמבר 2016. נועם מושקוביץ
פעולות הכיבוי בשער הגיא/נועם מושקוביץ

ואי אפשר בלי טרמפיסטים: באיחור גדול פורסמה הערב הודעה קצת יותר "רשמית", כשקבוצת פייסבוק בשם "קואליציית צעירי האינתיפאדה", "קיבלה אחריות" לכאורה על השריפות וקראה להמשיך ולשרוף את היערות בישראל. אולם, למגינת לבו של חמאס ושל ארגונים פלסטינים אחרים, נדמה שהפעם אין קשר לצעירי אינתיפאדה פלסטינית כזו או אחרת.

בסופו של דבר, חלק מהפוליטיקאים הערבים יצאו בקריאות לגלות אחדות ולפעול לכיבוי השריפות, אחרים עלו מידית להתקפה נגד הגזענות הישראלית והימין המתלהם. ועדיין, גם אלה ייאלצו לעשות בדק בית מסוים ביום שבו הלהבות ייעלמו מהנוף ויישארו השטחים המפויחים.

שריפה בחיפה. נובמבר 2016. AP
כוחות ההצלה בחיפה אפופת העשן/AP
בניין בוער בשריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. דרור עינב
בניין בוער בחיפה/דרור עינב
שריפה בחיפה. נובמבר 2016. דרור עינב
שריפה בחיפה. נובמבר 2016/דרור עינב
שריפה בשער הגיא, ירושלים. נובמבר 2016. נועם מושקוביץ
שער הגיא, היום/נועם מושקוביץ
לוחמי אש פועלים לכיבוי השריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. רויטרס
לוחמי אש פועלים לכיבוי השריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully