וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נלחמים על כל בית: תושבים פונו מהיישוב בית מאיר ליד בית שמש

כתבי וואלה! NEWS

25.11.2016 / 3:35

עשרות לוחמי האש נאבקים בלהבות, שכבר הצליחו לפגוע בכמה בתים ביישוב. בהתנחלות דולב פונו תושבים מהקרוואנים ובהרי ירושלים מאיימת האש על מבנים. השריפה במועצה האזורית משגב כובתה. מאות כבאים ממשיכים לפעול לתוך הלילה בחיפה

צילום: שי מכלוף, אדריאן הרבשטיין, עריכה: טל רזניק

עדכונים אחרונים

* שריפה פרצה בבית מאיר, תושבים פונו מבתיהם
* השריפה בכפר נחף והר חלוץ כובתה והתושבים הורשו לשוב לבתיהם
* אש משתוללת גם בסמוך להתנחלות דולב בחבל בנימין, שם משפחות בקו הראשון פונו מקרוואנים
*בנטף שבהרי ירושלים התחדשה האש והיא מאיימת על מבני מנהלה של רכבת ישראל
* שמונה בני אדם נעצרו בחשד למעורבות בהצתות
*בית הסוהר דמון שעל הר הכרמל פונה מאסירים
* 12 שכונות בחיפה פונו מתושבים, מאות כבאים פועלים בעיר לתוך הלילה
* יותר ממאה בני אדם נפגעו ביממה האחרונה משאיפת עשן או לקו בחרדה ופונו לבתי חולים

שריפות גדולות המשיכו גם אמש (חמישי) להשתולל ברחבי הארץ, כאשר במקביל לפעילותם של מאות כבאים בשריפות בחיפה - הכוחות פועלים בשעות האחרונות במוקדים נוספים שהתלקחו. שלושה מוקדים עיקריים נמצאים בבית מאיר ליד בית שמש, בנטף שבהרי ירושלים וכן בהתנחלות דולב שבחבל בנימין.

ביישוב בית מאיר פונו התושבים מבתיהם לאחר שנשקפה סכנה לבתים. 25 צוותי הכיבוי שהגיעו למקום, שבהם 60 לוחמי אש, נאבקים בלהבות שהגיעו לקו הבתים ופגעו בכמה בתים. מפקד תחנה אזורית בית שמש טפסר ראובן יצחק נמצא במקום האירוע ומפקד על הכוחות שפועלים לכיבוי שריפת החורש.

טרור ההצתות - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS
עדכונים שוטפים: שריפות רבות משתוללות ברחבי הארץ
הצתות מתוזמנות ברחבי חיפה: "ניסו לשתק את מערך הכיבוי"
מבני מגורים עולים באש: תיעוד דרמטי משריפת הענק בחיפה

שריפה מעל כרמיאל, הר שזור והר חלוץ. נובמבר 2016. יהב אברמוב, מערכת וואלה! NEWS
השריפה מעל כרמיאל, אמש/מערכת וואלה! NEWS, יהב אברמוב

במועצה האזורית משגב פונו כל תושבי כפר נחף והיישוב הר חלוץ, בשל התקדמות מהירה של האש לעבר קו הבתים הראשון. שמונה צוותי כיבוי שהגיעו למקום קיבלו סיוע מכוחות נוספים שהוזעקו לאזור, והשיגו שליטה על האש. לאחר שחזר החשמל למקום, הורשו התושבים לשוב לבתיהם.

בדולב פונו כמה מדיירי הקרוואנים בהתנחלות, כאשר גם שם קיים החשש כי קו הבתים הראשון ייפגע מהשריפה שמתפשטת באזור. מכיבוי אש נמסר כי מדובר בשני מוקדי בעירה בוואדי הצפוני הנושק ליישוב, וכי מדובר בשטח קשה לגישה.

באזור נטף שבהרי ירושלים התקדמה האש בשעות האחרונות לכיוון מערב, ובשל הרוחות היא מסכנת מבנים של מנהלת רכבת ישראל. צוותי הכיבוי פועלים גם שם כדי להדוף את האש.

שריפה מעל כרמיאל, בין נחף ללבון. נובמבר 2016. שלום מוקדר, ספק 500
השריפה במשגב/ספק 500, שלום מוקדר
שריפה מעל כרמיאל, בין נחף ללבון. נובמבר 2016. שלום מוקדר, ספק 500
האש מתקרבת ליישוב במשגב/ספק 500, שלום מוקדר

מוקדם יותר אתמול ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשרד החוץ לפנות לחברה האמריקנית שמייצרת את מטוס ה"סופרטנקר", שסייע בפעולות הכיבוי באסון הכרמל, בניסיון להביאו לארץ כדי להשתלט על גל השריפות. "מטוסי הכיבוי, לא רק בארץ, בכל העולם, הם המרכיב הקריטי שמסייע להשתלט על האש. בגלל זה הבאנו מטוסים במהלך שריפת הכרמל, בגלל זה הקמנו את טייסת הכיבוי אחריה. היא עושה עבודה מצויינת. בלעדיה האש היתה מגיעה לתוך הישובים", אמר.

מפת השריפות ברחבי הארץ

"בלילה, למטוסי הכיבוי אין יכולת פעולה. יש רק מטוס אחד בעולם שיש לו יכולת כזאת – הסופרטנקר. אני הנחיתי להביא אותו. יקח לו יממה לעשות את הדרך מארצות הברית והוא נשמר למצב קיצון, לא לכל דבר. אני מעדיף שתהיה לנו יכולת עודפת מחסרה", הוסיף ראש הממשלה.

שריפה מעל כרמיאל. נובמבר 2016. דוברות כב"ה מחוז צפון, דוברות כב"ה
השריפה שמשתוללת באזור כרמיאל/דוברות כב"ה, דוברות כב"ה מחוז צפון

בביקורו בחיפה, שם הודה לכוחות הביטחון, הוסיף נתניהו כי "כל דליקה שנגרמת כתוצאה מהצתה, ומהסתה להצתה - היא טרור לכל דבר ועניין ואנחנו נתייחס לכך בהתאם. זאת ההנחיה שלי לכוחות הביטחון, למשטרה, לשב"כ ולצה"ל: אנחנו נתחשבן עם כל מעשה הפקרות, כל מי שינסה או מנסה לשרוף חלקים ממדינת ישראל ייענש על כך בכל החומרה".

שריפה בחיפה. נובמבר 2016. רויטרס
כוחות ההצלה מנסים להשתלט על הלהבות בחיפה, אתמול/רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו במוקדי השריפה בחיפה. נובמבר 2016. אלי אשכנזי, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, אלי אשכנזי
נתניהו בחיפה, אמש/אלי אשכנזי, אלי אשכנזי, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, התייחס לסוגיית החשודים ואמר: "היום כבר די ברור שחלק נכבד מהדליקות מקורן התחיל כהצתה מכוונת, וכפי שאמר ראש הממשלה, יש כאן תופעה חדשה של טרור מציתים. בשלב זה, כמו שאמר המפ"כל, ישנם מספר עצורים בודדים בלבד. אין למשטרה עניין כרגע למסור פרטים מעבר לכך וגם לא לכיבוי האש, כדי לא לחשוף את המידע ולא לפגוע בחקירות הללו".

שריפה באזור כרמיאל.
האש מאיימת על בתים במועצה האזורית משגב, אמש
רכב שרוף בשריפה בחיפה. נובמבר 2016. שי מכלוף
נזקי היום: רכב שרוף בחיפה/שי מכלוף

בעקבות התפשטות השריפות, הנחתה נציבת בתי הסוהר רב-גונדר עפרה קלינגר לפנות את בתי הכלא שנמצאים על הר הכרמל. אסירי דמון פונו לבית הכלא קישון, צלמון, גלבוע והשרון. כמו כן, בהתאם להערכת המצב הוחלט על עוצר יציאות למערך ההכשרות ולמערך הלוחם של צה"ל, לצורך שמירה על כוננות לסיוע במאמצי כוחות הביטחון נגד גל השריפות ברחבי הארץ. העוצר יימשך עד לקבלת הנחיות חדשות.

שריפה בחיפה. נובמבר 2016. דרור עינב
פעולות הכיבוי בחיפה/דרור עינב

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, קיים מסיבת עיתונאים בחיפה והסביר על הוראות הפינוי: "מי שנמצא בשכונות האלה ובמקרה לא הצליח להתפנות, אם הוא כבר התקשר למוקד ואם לא, מתבקש לקחת סדין גדול ולתלות אותו על החלון כדי להבליט את הדירה".

ביחס לגורמים לשריפות הרבות המשתוללות בעיר וברחבי הארץ אמר המפכ"ל: "יש גם הצתות ויש הרבה מאוד לא הצתות. סביר להניח שמי שמצית לא רק מתוך פירומניה, איפה שזה הצתות זה הולך לכיוון הלאומני, אני מניח שזה לא מאורגן".

יורם לוי, דובר מערך הכבאות הארצי, אמר באולפן וואלה! NEWS: "בחלק מהמקומות מצאו דברים שמעידים על הצתה, אך לא בחיפה. בחיפה החקירה עוד לא החלה. ברגע ששריפה פורצת בשני מקומות שונים לגמרי בו זמנית, זה ברור שזה לא מאליו. אני מניח שהחקירה תתבצע בצורה יסודית בהמשך. עכשיו מתמקדים בפעולות הפינוי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השכונות הבוערות בחיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך
שריפה בחיפה. נובמבר 2016. רויטרס
הלהבות בחיפה/רויטרס

שחר גבאי, תושב רחוב איינשטיין בחיפה סיפר כי חלק מהדירות בבניין שלו נשרפו כליל וכי נגרם נזק רב ביממה האחרונה. "נכנסתי לבניין לבדוק את המצב שם כי ביקשו ממני, אני היחיד פה. חלק מהדירות ספגו שריפה מוחלטת, הכול נשרף בפנים, הדירה שלי, כל הגינה - נשרפו לחלוטין", סיפר. "אני אעשה את הלילה אצל ההורים שלי שגרים בנווה שאנן, בתקווה שהאש לא תגיע לשם.

"אני ובת הזוג שלי והילדה יצאנו מהדירה מוקדם יותר, וראינו את זה עוד כשזה היה ממש רחוק מאיתנו, אבל איכשהו הרגשנו שזה יגיע וזה אכן קרה. היינו בדרך לטיול עם הכלב והתחרטנו, לא יצאנו לטיול. העמסנו כמה דברים על האוטו, יצאנו החוצה וראינו איך הכל מתחיל להתקלח. כל היער שמתחתינו. לא תיארתי לעצמי שזה יכול להגיע למימדים כאלה. הלהבות שאני ראיתי בגובה של 15 מטר, 20 מטר. משהו שאי אפשר לצפות לו, פשוט אדיר. אין לך מה לעשות. וכמובן דאגה לאנשים, היתה אישה מבוגרת שלא רצתה להתפנות, ואני ושוטר נכנסנו אליה הביתה".

שריפה בחיפה. נובמבר 2016. דרור עינב
הכוחות מחפשים לכודים בחיפה/דרור עינב
שריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
שריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016/ערן גילווארג

השריפות בעיר הצפונית התפתחו בכמה מוקדים ברחבי העיר. תושבי 12 השכונות הבאות התבקשו להתפנות מבתיהם: רמות ספיר, רמת חן, רמת אלמוגי, רמת בן גוריון, אחוזה, מרכז חורב, רוממה, רמת אשכול, בגין, רמת גולדה, נאות פרס, דניה. בסך הכול התפנו כ-60 אלף איש.

בנוסף לבתי המגורים, הוחלט על פינוי האוניברסיטה והטכניון בעיר, מתחם בית בירם של בית הספר הריאלי ובתי הספר היסודיים פיכמן והבונים. אוניברסיטת חיפה והטכניון הודיעו כי גם היום לא יתקיימו לימודים והקמפוסים יהיו סגורים. הלימודים בקמפוס הנמל שבעיר התחתית ממשיכים בשלב זה כסדרם.

יותר ממאה בני אדם נפגעו משאיפת עשן וחרדה מאז אתמול בבוקר. 44 פונו לבית החולים כרמל, שפועל במתכונת חירום. "חדר המיון ובית החולים, על כל צוותי החירום, מוכנים וערוכים לכל תרחיש", אמר מנהל בית החולים, ד"ר אבי גולדברג. מרבית הנפגעים סובלים מנזקי שאיפות עשן וחלקם הקטן נפגעי חרדה. 37 נפגעים כבר שוחררו ושבעה נפגעים עדיין מטופלים.

לבית החולים רמב"ם פונו 53 איש משאיפת עשן, בהם ארבעה ילדים שמצבם קל. לבית החולים בני ציון פונו עשרה בני אדם שנפגעו משאיפת עשן, ובהם שני ילדים. כולם במצב קל, מלבד קשישה בת 80 שמצבה בינוני. "העלינו רמת כוננות, פתחנו מטה חירום שמתעדכן ומבצע הערכות מצב כל העת. אנחנו ערוכים לכל התרחשות", אמר מנהל רמב"ם, פרופ' רפי ביאר.

זירת שריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
"ערוכים לכל התרחשות". מאמצי הכיבוי בחיפה/ערן גילווארג
זירת שריפה בשכונת רוממה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. שלומי גבאי
שכונת רוממה בוערת/שלומי גבאי

בנוסף לפינויים, ישנן הפרעות חשמל לכמה אזורים בעיר, כמו גם ניתוקי חשמל יזומים. מחברת החשמל נמסר כי "בשל האירועים הופסקו כמה קווי מתחי גבוה. עובדי חברת החשמל פועלים בשטח לאיתור ותיקון ההפרעות".

מפקד מחוז חוף, ניצב עמוס יעקב, ביקש מהציבור להיות קשוב לתקשורת. "הכול תלוי במשטר הרוחות ובשינוי הרוח ואם נחשוב יחד עם גורמי ההצלה עם כבאות והצלה שיש סכנה לשכונות נוספות, אנחנו נבקש מתושבים לפנות אותן. אנחנו מבקשים מהתושבים להיענות ולהבין שתפקידנו להציל חיים".

חיילי מילואים שגוייסו למאמץ כיבוי השריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
חיילים שהצטרפו למאמצי הכיבוי/ערן גילווארג
זירת השריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
בית בחיפה שאוחזת בו אש/ערן גילווארג

המפכ"ל הורה לראש אגף החקירות והמודיעין, ניצב מני יצחקי, להקים צוות ארצי משולב לריכוז הטיפול האח"מי באירועי הדליקות ברחבי הארץ, לרבות היבטי חקירות, מודיעין, טכנולוגיה וזיהוי פלילי. בראש הצוות יעמוד ראש מדור חקירות בדרגת סגן-ניצב ויהיו בו נציגים מהחטיבות השונות.

הצוות ירכז את תמונת המצב המתעדכנת, יבצע ניתוח רוחבי של האירועים והממצאים, יתאם ויסנכרן בין צוותי החקירה במחוזות המשטרה, יבצע הערכות מצב ויגבש ממצאים ארציים אשר יתורגמו להמלצות והנחיות מקצועיות ואופרטיביות, בדגש על מאמצי סיכול ומניעה של הישנות האירועים, בין היתר באמצעות איתור וחשיפה של כוונות מעורבים פוטנציאליים.

(עדכון ראשון: 23:14)

מטוסי כיבוי מעל השריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
מטוס כיבוי מעל חיפה/ערן גילווארג
מטובי כיבוי מעל השריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. רויטרס
מטוס מטיל חומר מעכב בעירה על שריפה/רויטרס
תושבים מתפנים מסביבת בית הספר הריאלי בחיפה בעקבות שריפה, 24 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
תושבים ליד בית הספר הריאלי מפונים/ערן גילווארג
שריפה בשער הגיא, ירושלים. נובמבר 2016. נועם מושקוביץ
שער הגיא, אתמול/נועם מושקוביץ
שריפה בשער הגיא, ירושלים. נובמבר 2016. נועם מושקוביץ
השריפות בשער הגיא/נועם מושקוביץ
שריפה בחיפה. נובמבר 2016. AP
חיפה, אתמול/AP
בניין בוער בשריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. דרור עינב
בניין בוער בחיפה/דרור עינב
מטוסי כיבוי מעל השריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
מטוס כיבוי בשמי חיפה/ערן גילווארג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully