וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דובר צה"ל: "הניסיון להחליט עבור נשים אם הן מסוגלות - אינו ראוי"

על רקע הדיון בסוגיית קליטת לוחמות בחיל השריון, דחה תא"ל אלמוז בריאיון לאולפן וואלה! NEWS את "צווחות ההתנגדות" וטען שהן אינן במקום. לדבריו, האמירה שהטנק מייצר סביבה אינטימית היא "התבטאות עצובה". על סערת מינוי הרב הצבאי: "כמה שנים אמירה זו צריכה ללוות אותו?

עריכת וידאו: ניר חן

דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, אמר היום (שלישי) בריאיון לאולפן וואלה! NEWS כי "הצווחות המתנגדות" לשילוב נשים בחיל השריון אינן במקום. "למה לצווח מבלי לחכות לסוף הבחינה?", אמר והדגיש כי הרעיון לשילוב נמצא בשלב של בדיקה. "ראוי להתקדם במגמה עקב בצד אגודל. זה לא יקרה ביום אחד".

בשבועות האחרונים החליט הרמטכ"ל על עבודת מטה שתבחן שילוב של חיילות לוחמות ביחידות שריון, ב-669, בספינות המגן בחיל הים שיגנו בין היתר על אסדות הגז, וביחידות המפעילות ציוד מכני הנדסי כבד, כמו דחפורים. במקביל, נשקלת הארכת שירות נשים בצה"ל במקצועות לחימה בדומה למשך זמן שירות הבנים בסדיר.

רעיון שילוב חיילות בחיל השריון עורר תגובות חריפות מצד מפקדים לשעבר בחיל. מפקד זרוע היבשה לשעבר, אלוף במיל' יפתח רון טל, אמר כי מדובר בשערורייה של ממש. "ערכתי מחקרים עם צבא ארצות הברית, אין שם נשים בתפקידי שריון מבצעי. אין דבר כזה, זו שטות. הוא הוסיף כי מאחורי מהלך שילוב הנשים בתפקידים אלו לא עומדים ארגוני נשים, אלא "ארגוני שמאל", שלדבריו, מעוניינים להחליש את צה"ל. לאלוף רון טל הצטרף אתמול תא"ל אביגדור קהלני שטען גם הוא כי מדובר בטעות והסביר כי "תפקידה של האישה היא להיות אימא ולהביא ילדים לעולם".

לקריאה נוספת:
צה"ל על סערת שילוב נשים בשריון: לא הוחלט דבר, הנושא בבחינה
תת-אלוף במיל' קהלני על נשים בשריון: "תפקיד האישה להביא ילדים"

לוחמות מג"ב, 2015. ראובן קסטרו
"תוצאות שילוב נשים מרשימות". טירונות לוחמות/ראובן קסטרו

תא"ל אלמוז הסביר כי לא מדובר בחידוש. "יש כבר מדריכות שריון לא מעט שנים. הן נוהגות בטנק, תותחניות, מדריכות שריון". לדבריו, הוחלט על הצעד לנוכח המחסור בכוח אדם שנובע מכמה סיבות, בהן קיצור השירות, העובדה שרק 50% מהנוער בישראל מתגייס והשירות המקוצר של בני ישיבות ההסדר. "הטנק צריך שיהיה בו מישהו. אנחנו נערכים לקראת פער שייווצר בעוד כשנה וחצי", אמר.

על האמירות שהשמיע קהלני אתמול הגיב אלמוז: "הרבה גברים חסונים וגיבורים חוזרים מהקרבות אחרים ממה שנכנסו אליהם. מלחמה הוא אירוע קשה, לכולם. הניסיון להחליט עבור הנשים אם הן מסוגלות וראויות לבצע דברים אינו ראוי. הן הוכיחו שהן עושות הרבה מאוד. צריך לבחון את העניין".

לדבריו, יש דרישה לשילוב מלמטה - "הן דוחפות להגיע לעוד ועוד מקצועות". הוא התייחס גם לדברי הרב הראשי הצבאי לשעבר, תא"ל ישראל וייס, לפיו "אם תכניס חייל וחיילת לטנק, ייוולד שם טנקיסט קטן". "כל מי שחושב שהטנק הוא סביבה אינטימית, אחדש לו שיש הרבה מארבים משותפים יחד וכלום לא קורה", אמר דובר צה"ל. "זו אמירה שאינה ראויה לתגובה. זה קצת מגוחך. זאת התבטאות עצובה. זאת סתם המצאה שמהווה זלזול בלוחם ובלוחמת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
דובר צה"ל מוטי אלמוז בערב הוקרה לפצועי צוק איתן. ניב אהרונסון
"זלזול בלוחם ובלוחמת". תא"ל אלמוז/ניב אהרונסון

דובר צה"ל התייחס בריאיון גם לעיכוב מינויו של הרב אייל קרים לתפקיד הרב הראשי הצבאי בשל התבטאויותיו כלפי נשים. "כמה שנים אמירה שנאמרה שלא במסגרת הצבא צריכה ללוות אותו?", תהה. לדבריו, "בחנו וראינו את התפקוד שלו ושהוא אדם ערכי, דמות מוערכת, בעל רקע קרבי". עם זאת, ציין כי זכותה של הרשות השופטת לבקש שהרב יכתוב בכתב, בשפה שלו, הסבר על האמירות האלה ולבחון את זה שוב.

"בכל מקום ששולבו לוחמות התוצאות היו מרשימות מאוד"

"אנחנו כבר לא בימים שבהם צה"ל הפעיל מוצבים מחוץ לגבולות המדינה, כמו בתקופת מוצבי בופור ודלעת שבדרום לבנון", אמר היום קצין בכיר בצה"ל. הוא הדגיש כי בכל מקום שבו הוצבו לוחמות, "התוצאות היו מרשימות מאוד".

בתחילת תהליך הבחינה ובמהלך הדיונים הראשוניים, גם בתוך צה"ל נרשמה התנגדות לרעיון שילוב הלוחמות בטנק במסגרת פתיחת מקצועות חדשים עבור חיילות בשירות סדיר. הקצין הבכיר הסביר כי בשל כך העביר הרמטכ"ל הנחיה מפורשת לקיים את עבודת המטה. הוא הוסיף כי הרמטכ"ל נחוש לבחון מקצועות נוספים כדי למצות את הפוטנציאל בשירות נשים בצה"ל.

סרן אור בן יהודה, מרץ 2015. דובר צה"ל
"דוגמה להצלחה". אור בן יהודה/דובר צה"ל

במשך יותר מעשור עלה כמה פעמים נושא שילוב חיילות בשירות בטנקים, אך כמעט תמיד ירד מסדר היום. הפעם, טוענים קצינים בכירים בצה"ל כי יתבצע תהליך מסודר במפקדת קצין שריון ראשי לבחון את הנושא לעומק. "התנאים והמציאות הביטחונית השתנו, ולכן צריך לבחון את הנושא מחדש", אמר הקצין הבכיר.

הוא הזכיר בדבריו את סיפורה של רס"ן אור בן יהודה, מפקדת בקרקל שניהלה חילופי אש בגבול מצרים, נפצעה בידה ועל פועלה באירוע קיבלה את צל"ש אלוף פיקוד דרום. "זו דוגמה אחת לאוסף של אירועים והצלחות מבצעיות של לוחמות בשירות הצבא", אמר הקצין וציין גם את האיכות הגבוהה מאוד של מדריכות החי"ר בשריון.

הקצין הבכיר הוסיף כי לפי החלטת הרמטכ"ל ייבחנו כל התפקידים בטנק, בהם תמהיל של שילוב חיילות עם חיילים וצוות אורגני של חיילות בלבד. בשנים האחרונות פנו קצינים ממפקדת זרוע היבשה לצבא האמריקני לקבל מידע על אודות מחקרים וניסויים שבוצעו בחיל הנחתים בנוגע לשילוב חיילות בשירות טנקים.

כבר בשבוע שעבר אמר קצין בכיר אחר בצה"ל כי נפתחו 50 מקצועות חדשים עבור נשים בצה"ל. רוב המקצועות קשורים לתחום המודיעין והם מותנים ברצון להאריך שירות בצבא. "לא נתפשר על האפקטיביות המבצעית", אמר אז.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully