וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: 87% מתיקי חשדות לעבירות מין נסגרו ללא הגשת כתב אישום

21.11.2016 / 5:00

מנתוני איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית עולה עוד כי יותר מ-9,000 בני אדם פנו למרכזים ב-2015, אולם רק 14.5% מתוכם גם הגישו תלונה במשטרה. אחת מכל ארבע פניות קשורה באלימות מינית בתוך המשפחה

צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: וואלה! NEWS - מה חושב הציבור על נתוני ההטרדות המיניות?)

יותר מ-9,000 בני אדם פנו למרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בשנת 2015, אולם רק 14.5% מתוכם גם הגישו תלונה במשטרה - כך עולה מדוח ארגוני פגיעה מינית לשנת 2015 שנתוניו ייחשפו היום (שני) בדיון בוועדה למעמד האישה ולשוויון מגדרי, על ידי איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית. לאור אחוז הגשת התלונות המועט למשטרה, השנה מתמקד הדוח בהליך הפלילי והנתונים בו נלקחו מתשעת מרכזי הסיוע שמפעילות הרשויות בנושא.

לפי הדוח, מנתונים שהגיעו מהפרקליטות, בשנת 2015 נפתחו 4,085 תיקים בחשד לעבירות מין והטרדה מינית. מתוכם 3,558 תיקים, המהווים 87% מהם, נסגרו ללא הגשת כתב אישום. ביותר מ-60% מהתיקים סיבת הסגירה היא חוסר ראיות.

על פי נתוני הדוח, קרוב ל-90% מהתקיפות בוצעו על ידי אדם שהקורבן הכיר, וכרבע מכלל הפניות למרכזי הסיוע הן בגין פגיעה בתוך המשפחה. עלייה נרשמה באחוז הפונים שנפגעו כקטינים, העומד על כ-60% לעומת 42% בשנת 2014. כך, ב-2015 יותר מ-5,500 פניות עסקו בתקיפת קטינים.

עוד בנושא:
הטרדה מינית בכור בדימונה: "אתה מרשה לי לעשות לך מין אוראלי?"
עליה דרמטית במספר התלונות על הטרדה מינית במשרד החינוך

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"למרות המודעות החברתית הגוברת בשנים האחרונות למגפת האלימות המינית, המציאות בשטח עדיין קשה", אמרה מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו. "העובדה כי שיעור כה גבוה מהנפגעים הם קטינות וקטינים, חייבת לעורר צעקה ציבורית. הדבר מחייב את כל המערכות להבין כי יש לעשות מהלך רחב היקף כדי להגביר את ההגנה עליהם".

מספר הפניות למרכזי הסיוע עומד היום על 43 אלף פניות שהגיעו בשנת 2015, מתוכן 9,197 פניות חדשות. מדובר בעלייה של כ-17% במשך חמש השנים האחרונות. עוד עולה מהדוח כי כמעט 90% מכלל הפניות נוגעות לפגיעה בנשים, ויותר ממחצית מהן נפגעו כקטינות. 27% מהנפגעות הבגירות היו בקשרי עבודה עם התוקף.

מטה משטרת מחוז תל אביב. יותם רונן
16% מהתלונות מבשילות לכדי כתב אישום. משטרת מחוז תל אביב/יותם רונן

על פי נתוני המשטרה, כמעט 6,000 תלונות על עבירות מין הוגשו בשנת 2015, מתוכן 956 הבשילו לכדי כתבי אישום. גם לפי המשטרה ניתן לראות מספר גבוה של קורבנות מתחת לגיל 18, שכן מחצית מהמתלוננים היו קטינים. הדוח שופך אור על התופעה, ומראה כי יותר ממחצית מהפגיעות עד גיל 12 היו מתמשכות, ודווחו רק עשר שנים או יותר לאחר האירוע. 61% מהפניות בגילים אלו עסקו בגילוי עריות.

"יש להעלות מודעות לנושא במערכת החינוך, לדרוש כי כל איש מקצוע בתחומים הרלוונטיים יקבל הכשרה ייעודית ולהעלות מודעות גם בקרב הורים", הוסיפה סוליציאנו. "בימים אלו עומד על סדר היום אישור של פיילוט לתוכנית לאומית למניעת אלימות מינית המשותפת לשישה משרדי ממשלה, למרכזי הסיוע ולג'וינט. כרגע אנחנו נמצאים בנקודה קריטית המחייבת תמיכה של הנהלת משרד החינוך ומשרדים נוספים להפעלת הפיילוט וכן אישור תקציבי של משרד האוצר. ללא תקצוב הולם, ימשיכו אלפי ילדים להיפגע מדי שנה ולשלם מחיר כבר לכל אורך חייהם".

זינוק בשיעור הדיווח על תקיפות מיניות בצה"ל

בצה"ל חלה עלייה של 42% בדיווחים על פגיעה בנסיבות צבאיות, ו-226% בנסיבות אזרחיות בחמש השנים האחרונות. ב-23% מהתקיפות בנסיבות צבאיות, התוקפים היו קצינים או נגדים, כך עולה מנתוני הפרקליטות הצבאית ומהו"ת (מרכז התמודדות ותמיכה).

עלייה ניכרת של 80% נרשמה בכל הקשור להפצת תמונות וסרטונים ללא אישור, עם 248 פניות בשנת 2015 ו-134 ב-2014. עוד פורסם כי 37% מהפניות דיווחו על אונס או ניסיון אונס, ו-17% מתוכן על הטרדה מינית. ב-11% מפניות בני הנוער דווח על תקיפה מינית קבוצתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully