וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב הפרסום בוואלה! NEWS: רופאים הוכשרו לטיפול בהתמכרות למין

17.11.2016 / 12:20

לפני כשנה נחשפו בוואלה! NEWS ממדי התופעה, שממנה סובלים כ-160 אלף בני אדם. בעקבות כך, החליט משרד הבריאות לערוך הכשרה מקצועית לרופאים ומטפלים בנושא. כמו כן, הוקמה ועדה בין-משרדית שדנה בטיפול ראוי למכורים

"מחלה בלי תרופה": הצצה נדירה למאבקם הקשה של המכורים לסמים. יותם רונן
כ-160 אלף מכורים בישראל/יותם רונן

משרד הבריאות החליט לאחרונה לערוך הכשרה מקצועית לרופאים ומטפלים בנושא היפר מיניות והתמכרויות למין – בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS. המחזור הראשון, שמנה כ-40 מטפלים, הסתיים לפני כשבועיים. כמו כן, הוקמה ועדה בין-משרדית המשותפת למשרד הבריאות ולמשרד הרווחה הדנה בטיפול ראוי לכ-160 אלף מכורים למין ופורנוגרפיה, שחיים בישראל, שבסיום דיוניה יוגשו המלצות לתכנית גמילה ושיקום למכורים - לראשונה בישראל.

בדצמבר שנה שעברה, הועלו בוואלה! NEWS קשייהם של המכורים למין בארץ, במסגרת כתבה תחת הכותרת: "יותר מסוכן מסמים: עולמם של המכורים למין בישראל". המכורים מופקרים להתמודד עם ההתמכרות ההרסנית שממנה הם סובלים לגמרי לבדם. על פי הערכות, מדובר בכ-160 אלף גברים ונשים בישראל.

אף שמספרם רק הולך וגדל מדי שנה וגורם להריסת אלפי משפחות, משרדי הבריאות והרווחה לא הכירו בהתמכרות זו ולמעשה "גלגלו את האחריות" בין האחד לאחר. בעקבות כך נוצר מצב אבסורדי שבו פועלות בישראל יותר מ-136 יחידות טיפול, מרכזי יום, אשפוזיות וקהילות טיפוליות שמפעילים שני המשרדים עבור מכורים לסמים, לאלכוהול, ולהימורים, אך באף אחד מהם לא פועלת תכנית טיפולית ומניעתית למכורים למין ולתאווה. חמור מכך, מכורים העידו כי נאלצו לשקר שהם סובלים מהתמכרות לאלכוהול על מנת להתאשפז ולעבור גמילה ושיקום.

לאחר פרסום הכתבה הנושא נידון בוועדת הבריאות והרווחה בכנסת בנוכחות פעילים חברתיים ומכורים לשעבר, שעברו שיקום באופן עצמאי ובסיועו של ד"ר יניב אפרתי, מנכ"ל המרכז הישראלי לקידום מיניות בריאה (IHS) ומומחה להיפר מיניות והתמכרויות למין, בין הבודדים בארץ. בדיוני הוועדה הוחלט על הקמת וועדה בין-משרדית המשותפת למשרד הרווחה ומשרד הבריאות, שבה יגדירו את ההתמכרות ואת דרכי הטיפול. בראש הוועדה עומדת מנהלת המחלקה לטיפול בהתמכרויות במשרד הבריאות, ד"ר פאולה רושקה, וכן משתתפת קרן גולדמן, מרכזת בכירה אלכוהול והתנהגות ממכרת, לצד אהרון שאבי, ראש המחלקה לטיפול בהתמכרויות במשרד הרווחה.

עוד בוואלה! NEWS:
האויב החדש של שר הבריאות: יאסור חלוקת שוקו בקייטנות
טבריה, נצרת ותל השומר: משרד הבריאות דירג את הפגיות הטובות
סרטן, רצח והתאבדויות: אלה הגורמים לתמותה בישראל

מכורים למין. באדיבות המצולמים
"מאונן ימים שלמים". ירון, מכור למין שהתראיין לוואלה! NEWS/באדיבות המצולמים

כמו כן, הוקמה תת-ועדה שכוללת אנשי אקדמיה בעיקר, החוקרים את ההתמכרויות ואוספים עדויות מהשטח, כבסיס להכנת מצע טיפול למכורים. ד"ר אפרתי, אשר חבר בוועדות וגם הרצה בהכשרה הראשונה, מספר כי הכתבה הובילה לקידום הנושא בכנסת ולהקמת הוועדה. "גם עבור ההכשרה החדשה, לראשונה איגדנו מטפלים ואנשי האקדמיה, מהטובים ביותר בארץ, בעלי ידע בהתמכרויות לחומרים, קרימינולוגים, פסיכיאטרים, פסיכולוגים רופאים ועובדים סוציאליים", סיפר. ד"ר אפרתי חשש תחילה שקורס ההכשרה לא תמשוך משתתפים, אך הופתע לגלות כי היא מלאה מקיר לקיר. "נוכחנו לדעת שהנה - יש רצון ללמוד. הדבר מעלה את הרלוונטיות שלו עוד יותר עם חוק הפורנו שהיה בכותרות עכשיו".

עוד באותו נושא

יותר מסוכן מסמים: עולמם של המכורים למין בישראל

לכתבה המלאה

ד"ר יצחק בן ציון, פסיכיאטר ראשי מחוז דרום של שירותי בריאות כללית ומנהל המרפאה לבריאות מינית, שלקח גם הוא חלק בהכשרה סיפר: "למדתי את התחום כבר לפני 30 שנה בהולנד, כשעוד לא דיברו על זה בכלל בארץ. אז התחיל רק הווידאו והיו מכורים לווידאו וז'ורנלים של פורנו. היום התחום כל כך פרוץ שזה פשוט חובה לעסוק בזה. וזה נכון לכל האוכלוסייה ובעיקר למגזר החרדי. הפיתוי והחומרה היא הרבה יותר קשה ואני מטפל המון באוכלוסייה החרדית, יחסית לגודלם באוכלוסייה, גודלם במרפאה גדול עוד יותר. נכון שיש בושה, אבל הרב שלהם שולח אותם כי זה עדיף על איסור וחרם וחורבן משפחות. יש עלייה בעולם וגם אצלי במרפאה והכול בגלל האינטרנט כמובן".

בשיחה עם וואלה! NEWS הוסיפה המדריכה גולדמן כי בהכשרה היו 40 מטפלים, ו"הכוונה הייתה לשלב ידע תאורטי לצד מענים ראשונים של אבחון וזיהוי. שילבנו המון מתמודדים, מכורים לשעבר, ובחלק מהמקרים גם בנות זוג סיפרו מנקודת מבטן, וראינו שהטיפול הוא מערכתי בעצם, גם במכור וגם בבן או בבת הזוג שלהם. היו הדים מאוד טובים". לדבריה, "מטפלים שאמרו שמשבוע לשבוע מתחדדות להם יותר תובנות, ואחת הפסיכולוגיות שהשתתפה אמרה שפעם ראשונה שהיא מבינה משהו לגבי מטופל שהלך וחזר הרבה פעמים והיא לא עשתה את ההקשר להיפר מיניות. הבנו שצריך סוג של הדרכה רציפה כדי לטפל בתופעה.

נציגת משרד הבריאות: "הופתעתי מחומרת המקרים"

ד"ר רושקה, המנהלת את היחידה להתמכרויות במשרד הבריאות זה שנים רבות, מודה כי על אף ששמעה על ההתמכרות לפני כארבע שנים, היא לא הבינה את היקפה. "שמעתי על התופעה הזאת אבל לא בממדים האלו", סיפרה. "אני מודה שהופתעתי ביום העיון מחומרת המצבים, אנשים הציבו מקרים מאוד קשים, גם אנשי מקצוע שמטפלים בהיפר מיניות הופתעו מהחומרה".

עד עכשיו התקיימו שתי ישיבות בוועדה, אבל השלב הבא יהיה להתחיל הכשרות קצרות ופרקטיות לצוותים ובמקביל לחשוב על הקמת מרכז טיפול ייעודי למכורים למין. "יותר ריאלי שבשלב הראשוני ייבחרו כמה מרפאות לבריאות הנפש שיתנו מענה להתמכרות הזאת, לאחר שנסיים את ההכשרות", הוסיפה ד"ר רושקה. "מאז הרפורמה לבריאות הנפש התרחבו המרפאות, ונוספו חדשות של הקופות, זה יהיה יותר נגיש - גם תקציבית".

כיום פועלות בארץ שתי מרפאות פרטיות להתמכרות בהיפר מיניות, בניהולם של אנשי מקצוע שרכשו את הידע בארצות הברית ובאירופה. הטיפול באותן מרפאות פרטיות הוא רב-מערכתי וכולל טיפול גם במשפחות המכורים, אך עלותו החודשית יקרה ולכן גם מיעוט המטופלים. ד"ר רושקה ציינה כי המחלקה שלה יצרה קשר עם אותן המרפאות. "אנחנו פועלים איך אפשר יהיה להכיר במרפאה הזאת בליווי שלנו, כלומר שתהיה בפיקוח משרד הבריאות אבל לא במימון, כי לצערי אין לי תקציב לזה. כשהתחום יתגבש יותר נוכל להקים נהלים חדשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully