וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבריה, נצרת ותל השומר: משרד הבריאות דירג את הפגיות הטובות

על פי נתוני משרד הבריאות, הפגיות המצטיינות בישראל נמצאות בבתי החולים פוריה, הכרמל, שיבא, וולפסון ובביה"ח הסקוטי בנצרת. המשרד מעניק לאלה שבראש הרשימה מענק, אך בפגיות הפריפריה טוענים: הכספים מופנים לשימוש אחר

צילום: יותם רונן

(בווידיאו: זיהום בפגייה בבית החולים איכילוב, בחודש שעבר)

הפגיות בבתי החולים פוריה בטבריה, הכרמל בחיפה והמרכז הרפואי שיבא בתל השומר הן שלוש המצטיינות בישראל בשנת 2016 – כך עלה מנתוני משרד הבריאות שהוצגו אתמול (שלישי) בדיון בוועדת הבריאות בכנסת לרגל יום הפג הבינלאומי. הפגיות שומרות על מצוינות בבדיקות הבקרה של משרד הבריאות זו שנה שנייה ברציפות. למקום הרביעי והחמישי הגיעו הפגיות של בית החולים הסקוטי בנצרת ושל בית החולים וולפסון בחולון. הפגיות המובילות בדירוג יזכו במענק ממשרד הבריאות, אלא שבפגיות בפריפריה טוענים כי הכספים מופנים לשימושים אחרים בבתי החולים.

את השיפור הגדול ביותר בשנים 2016-2015 עשו הפגיות בבתי החולים הלל יפה בחדרה, לניאדו בנתניה, בית החולים הצרפתי בנצרת, וולפסון, סורוקה בבאר שבע והדסה הר הצופים בירושלים. אחריהן, בתי החולים שקיבלו ציון "טוב" במדדי משרד הבריאות היו בתי החולים: העמק, בני ציון, ליס, שניידר, הלל יפה, מאיר ורמב"ם.

עוד בוואלה! NEWS:
מחסור בכוח אדם, תחלואה ותמותה: מצב הפגים בישראל עגום
למרות מאמצי הבידוד: שני פגים נוספים נדבקו בחיידק אלים באיכילוב
סרטן, רצח והתאבדויות: אלה הגורמים לתמותה בישראל

בית החולים שיבא תל השומר, מאי 2015. ראובן קסטרו
מדורג שלישי ברשימת המצטיינים. בית החולים שיבא/ראובן קסטרו

על פי הנתונים, בבתי החולים בפריפריה, הסובלים ממצוקות קשות בכוח אדם ומיטות אשפוז, העלו נתוני זיהום נמוכים יותר מהמרכז ומהווים רוב במדרג המצוינות והשיפור הכללי במדדי האיכות של המדרג. כמו כן, הפגיות שיפרו אחוזי מצוינות מ-33% בשנת 2014 ועד 75% בשנת 2016.

דירוג הפגיות נעשה במסגרת "מודל הכוכבים", תכנית לאומית שנוסדה לפני שלוש שנים במשרד הבריאות, לאחר מאמצים רבים של איגוד הנאונטולוגים והעמותות למען הפגים בישראל לשפר את מצבן האקוטי של הפגיות המציגות שנה אחר שנה שיעור גבוה של זיהומים, מצוקת כוח אדם קשה והעדר טיפול ראוי בקהילה לאחר שחרור הפג לביתו.

המודל מודד תשומות ותוצאות מדי שנה וגם בהשוואה לשנים קודמות, ועורך בקרת איכות בכמה פרמטרים על פי הסטנדרט המומלץ בחוזר מנהל רפואה, וזאת בתחומי כוח האדם, זיהומים, איכות התשתיות בפגיות ואיכות הטיפול. השנה נוספו לו שלושה מדדים נוספים: רצף טיפול אשפוז קהילה – דיווח על פגישה בין ההורים לרופא ילדים או רופא התפתחות הילד, קיום קורסי החייאה לצוות ולהורי הפגים והפחתת הקרינה לה נחשפים הפגים.

בית החולים מאיר כפר סבא. אבי כהן
ציון "טוב". בית החולים מאיר בכפר סבא/אבי כהן

על פי נתוני משרד הבריאות שהוצגו בדיון, הפגיות בישראל נמצאות במגמת שיפור משמעותית עם ירידה של 50% בשיעור הזיהומים הנרכשים בפגיות. אולם, גם לאחר שיפור זה דוח מצב הפגים בישראל שפורסם אתמול על ידי "הפורום למען פגים בישראל" ואיגוד הנאונטולוגים, העלה כי הפגיות בישראל עדיין מזוהמות פי 4-2 מפגיות במדינות המפותחות, כשרק מקסיקו נמצאת בדרגה אחת יותר קשה מישראל.

כמו כן, נתוני המשרד הראו שיפור בכמות אנשי המקצוע המועסקים בפגיות - גידול של 30 מתמחים חדשים במקצוע הנאונטולוגיה, תוספת של 242 תקנים לאחים ואחיות חדשות, תוספת של מאה תקנים לאחים ואחיות שעברו הסמכה בסיסית בטיפול נמרץ ביילוד ו-98 שנמצאים לקראת סוף ההסמכה, ותוספת של 57 תקנים במקצועות הבריאות. נציגי משרד הבריאות אף הציגו שיפור בתשתיות הפגיות: 15 חדרי הורים חדשים, 14 חדרי הנקה חדשים, 13 מטבחי חלב חדשים, 11 חדרי תרופות חדשים וחמישה חדרי בידוד חדשים. אם כי כל התוספות הללו היו אמורות להתווסף למחלקות הפגייה בארץ ממילא, במסגרת מודל הכוכבים.

"בתי החולים לא משקיעים בפגיות גם לאחר הזכייה"

הפגיות שזכו במצוינות, בציון "טוב" או הראו את השיפור הגדול ביותר מהשנה שעברה, יקבלו בהתאם למודל תמריץ של 60 מיליון שקלים. בשנה הבאה יגדל תמריץ זה ל-80 מיליון שקלים. אלא שבדיון אמרה ח"כ אורלי לוי אבקסיס, שהיא גם יו"ר הפורום למען פגים בישראל, כי למרבה האבסורד, אותם כספים שמגיעים לבתי החולים לא מושקעים תמיד במחלקות לטיפול נמרץ ביילודים ובפגיות, אליהן הם מיועדים למעשה. "בתי החולים לא משקיעים בפגיות גם לאחר הזכייה, לפחות לא כולם", אמרה לוי אבקסיס לוואלה! NEWS.

פגייה בבית חולים ברזילי באשקלון בתוך המקלט, יולי 2014. נועם מושקוביץ
"זה חייב להיות האינטרס של המדינה להשקיע בפגים". פגייה בבית החולים ברזילי באשקלון/נועם מושקוביץ

"אני מקבלת פניות מבתי חולים בארץ, ביניהם בתי חולים בצפון כמו נהריה ובית חולים העמק, שדווקא מקבלים תמריצים על שיפור ומצוינות שאומרים לנו לא מדובר בכסף לפגיות, מנהלי בתי החולים ממשיכים להתחנן לתרומות חיצוניות לפגיות", הוסיפה.

לדבריה, "מצד שני, בחלק מהפגיות גם משקיעים כספים, אנחנו לא יודעים כמה והאם זה מתמריץ משרד הבריאות אבל אחרת לא היינו רואים תוצאות ושיפור, אבל יש גבול במה שניתן לעשות בתוך המעט הזה. זה גם חייב להיות האינטרס של המדינה להשקיע בפגים, כי בטיפול לא נכון הם מפתחים נכויות ומחלות גם בשנים שלאחר מכן ואחר כך המדינה משקיעה תקציבים על נכויות שאפשר היה למנוע".

ראשי מפלגות בכנס שדולת נשים, בית ציוני אמריקה, 24.2.15. ראובן קסטרו
לוי אבקסיס/ראובן קסטרו

ד"ר ורד פליישר שפר, מנהלת הפגייה בבית החולים בנהריה אישרה את הדברים. "לפי שיטת הכוכבים לא תמיד כל הפגיות זוכות ואנחנו פגיה בפריפריה. ידוע שאין בפריפריה תרומות גדולות ולכן אני חושבת כמו כל החברים שלנו שכסף שאמור להגיע לפגיות צריך להגיע לפגיה עצמה. שלא יבלע לתוך תקציבים אחרים. ההנהלה משקיעה בנו, אבל מה שמגיע ממשרד הבריאות לא צבוע אלינו. והראנו ציונים טובים השנה ואני רוצה לראות את מה שמשרד הבריאות מתגמל אותי אצלי במחלקה. וזאת המציאות של כל המדינה ולא רק אנחנו אצלי ספציפית", אמרה.

גם נציג משרד האוצר בדיון אישש את הדברים. לדבריו, גם משרד האוצר וגם משרד הבריאות מאמינים שלבתי החולים המנדט לקבוע בתוך תחומם היכן להשקיע את כספי התמריצים וכי אין בכוונתם להתערב בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully