וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב התנגדות חריפה במועצה: משאל תושבים יערך להקמת מפעל כימי בגלבוע

17.11.2016 / 8:39

המועצה האזורית גלבוע תערוך משאל כדי לקבל את עמדת הציבור על העתקת מפעל "פרוטרום" ממפרץ חיפה לאזור, שלטענתה מהווה סכנה מוחשית לבריאות התושבים. "לא נקלוט את מפגעי המפרץ". החברה: "מצער שהמועצה מסכלת הקמת מפעל חדשני וירוק"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תכניות ההקמה הוגשו ואושרו על ידי משרד הכלכלה. מפעל פרוטרום/מערכת וואלה!, צילום מסך

העימות בין המועצה האזורית גלבוע לחברת "פרוטרום", שנמצאת בעיצומו של תהליך העתקת מפעלה ממפרץ חיפה לתחומי המועצה, מעמיק אף יותר, לאחר שראש המועצה עובד נור הודיע אתמול (רביעי) כי ייערך משאל בקרב התושבים על מנת "לקבל את עמדת הציבור לקראת החלטה שתסכל את הקמת 'פרוטרום' בגלבוע'". נור התבטא פעמים רבות בחריפות נגד העברת "פרוטרום" לאזור התעשייה "מבוא חבר" שבחבל תענך, ואמר אתמול כי "אחריות ביטחון בריאות תושבי הגלבוע מוטלת עלינו. לא יעלה על הדעת כי נביא הנה מפעל מזהם ונסכן את בריאות התושבים".

מנגד, ב"פרוטרום" הביעו תמיהה על צעדיו של נור ומסרו כי "החברה קיבלה כבר לפני כשנה וחצי את האישורים הנדרשים ורכשה קרקע לטובת הקמת המפעל. כל תכניות המפעל הוגשו, נבדקו ואושרו על ידי משרד הכלכלה, מרכז ההשקעות, והמשרד לאיכות הסביבה, כמו גם על ידי צוות מומחים בלתי תלוי של משרד איכות הסביבה הגרמני".

מפעל "פרוטרום" שפועל במפרץ חיפה, עוסק בייצור תמציות טעם וריח לתעשיות המזון והטואלטיקה, תכנית העתקתו לחבל תענך זכתה לתמיכת מרכז ההשקעות במשרד הכלכלה בהיקף של כ-130 מיליון שקלים. עקב השלב המתקדם שנמצא בו תהליך תכנון המעבר ותמיכת המדינה בהקמתו, ייתכן כי בפועל, מאבקו של ראש המועצה הוא מסלול התנגשות שיסתיים בהליך משפטי נגד החברה, שעלול לעלות בסופו של דבר לא מעט כסף לגלבוע.

עוד בוואלה! NEWS:
בעולם חוששים מטראמפ: "על ארה"ב לקיים את הסכם האקלים"
לאן נעלם תלום-השן? סיפורו של הדולפין שהגיח לאחר עשור של שקט
מכל האמוניה נשאר בחיפה: המכרז למפעל חלופי נסגר ללא הצעות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הגלבוע לא יהפוך למפרץ חיפה". נופי הגלבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש המועצה הקודם דני עטר תמך בהקמת המפעל בתחומי המועצה. ואולם, תושבים רבים ביישובי הגלבוע הביעו התנגדותם למהלך לאחר ההחלטה על העתקתו ממפרץ חיפה. לאחר שעטר פרש מתפקידו לפני כשנה וחצי נבחר נור לתפקיד, שהצהיר במערכת הבחירות כי יתנגד להקמת המפעל והבטיח כי "הגלבוע לא יהפוך למפרץ חיפה".

אנשי הגלבוע נפגשו בשנה האחרונה עם מנהלי המפעל כדי ללמוד על תהליכי הייצור ועל השינויים המוצעים בו, ובמפגש השתתפו גם מומחים מגרמניה. למרות זאת, בגלבוע טוענים כי "לאחר בדיקות קפדניות שדרשה הנהגת המועצה החדשה, נמצא כי בהחלט מצויה סכנה ועדיין מעורבים חומרים מסוכנים בתהליך הייצור המוצהר, וכן, אין פתרון המניח את הדעת לטיפול בשפכים המסוכנים שמייצר המפעל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
דני עטר ראש המועצה האזורית גלבוע. קובי אליהו
תמך במהלך. ראש המועצה הקודם דני עטר/קובי אליהו

מהמועצה נמסר כי מתהליך הבדיקה שנערך בשנה האחרונה עלתה תמונה עגומה של זיהום, אי כיבוד החוק ותביעות בהיסטוריה של "פרוטרום". לטענתה, בשנים האחרונות הצטברו תלונות קשות מצד תושבים באזור חיפה על ריחות חריפים וצריבות בעיניים ובדרכי הנשימה בסביבת המפעל. בסיס ההתנגדות להקמת המפעל בגלבוע מצוי בהתנגדות להקמת מפעל כימי באזור. בעוד ש"פרוטרום" מציגה עצמה כ"מפעל מזון", לטענת המועצה בתהליך מיצוי הצמחים משתמש המפעל בחומרים כימיים מסוכנים המפיקים תוצרי לוואי רעילים שמתנדפים לאוויר דרך ארובות המפעל או נשפכים לאדמה.

המפעל נכנס ל"רשימה האדומה" של המשרד להגנת הסביבה

שימוש בחומרים כמו הקסן, אצטון, ופרופילן גליקול, יחד עם השימוש בכבשני המפעל, הכלילו את "פרוטרום" ב"רשימה האדומה" של המשרד להגנת הסביבה למסוכנות סביבתית. יתרה מכך, הטופוגרפיה הייחודית של הגלבוע היא סיבה נוספת לדאגה עבור התושבים – נוכח כיווני הרוחות ותופעת האינוורסיה (היפוך טמפרטורות), מהווים הריחות והחומרים המסוכנים איום מוחשי לכלל היישובים בתחומי הגלבוע וכן לאזורים הסמוכים.

"מפעל 'פרוטרום' לא יתרום לכלכלת האזור ויש מפעלים לא מזהמים רבים המעוניינים לקום במקומו"

במקביל לבדיקות שערכה המועצה, החתים מטה המאבק נגד העתקת המפעל כ-3,000 תושבים על עצומה שקראה לא להקימו בתענך וכן ערך כמה הפגנות. לדבריו, אזור התעשיה "מבוא חבר" הוגדר כ"איזור תעשיה ירוק" ואסור להקים בו מפעל כימי "שברור שיש בו כדי לפגוע בתושבים ועתיד לקום מאות מטרים אוויריים מאזורי מגורים, בתי ספר וגני ילדים".

אתמול, כאמור, הודיעה המועצה האזורית גלבוע על קיום משאל תושבים, שייערך בין ה-20-27 בנובמבר, ולדבריה יביא ל"שינוי ההחלטה הקודמת והסרת עננת הקמת המפעל המזהם בגלבוע". עוד הצהירה המועצה, כי "לעמדת התושבים יהיה משקל בהחלטת המליאה, בתוקף תפקידה כוועדת התכנון והבנייה המקומית".

נוכח טענות כי המפעל יתרום לכלכלת האזור אמר נור כי "אין לכך כל שחר. מדובר במפעל בגודל בינוני שיעבדו בו כ-110 עובדים, מרביתם יגיעו עם המפעל מחיפה. מנגד, יש ביקוש רב למפעלים לא מזהמים, המעוניינים לקום במקומו. אנו לא מוכנים להפוך לאתר קליטה של מפגעי מפרץ חיפה, ואין מקום ל'פרוטרום' בגלבוע".

עובד נור, ראש המועצה האזורית גלבוע. שגיא מורן,
"אין מקום ל'פרוטרום' בגלבוע". נור/שגיא מורן

מחברת "פרוטרום" נמסר כי "כחברה ישראלית וגלובלית, 'פרוטרום' פועלת זה כמה שנים להקמת מפעל בגלבוע בעידוד ממשלת ישראל. החברה קיבלה כבר לפני כשנה וחצי את האישורים הנדרשים ורכשה קרקע לטובת הקמת המפעל. כל תכניות המפעל הוגשו, נבדקו ואושרו על ידי משרד הכלכלה, מרכז ההשקעות, והמשרד לאיכות הסביבה, כמו גם על ידי צוות מומחים בלתי תלוי של משרד איכות הסביבה הגרמני. ל'פרוטרום' ניסיון רב בתפעול עשרות מפעלים בעולם, בהתאם לתקני איכות הסביבה המחמירים ביותר, והוא שעמד לנגד עיניהם של כל גורמי הממשלה וגורמי האכיפה המקצועיים בישראל שאישרו את הקמת המפעל, ורואים בו ברכה לאזור הגלבוע ולמדינת ישראל.

"זו הסיבה שתמוהות בעינינו טענותיה של המועצה האזורית גלבוע, אשר שמה לה למטרה להכשיל את הקמת המפעל ולפגוע, עקב כך, בצמיחת האזור ובפרנסתן של מאות משפחות. ראש המועצה האזורית מנהל קמפיין שיטתי נגד הקמת המפעל, ובו בזמן מנסה לייצר מצג שווא כאילו בכוונת המועצה לקיים הליך של משאל עם אזורי. המועצה מזהמת את ההליך שהיא עצמה הגתה. תמוה מכך, המועצה האזורית אשר נדרשת לדון במוסדותיה בנושא הקמת המפעל ב-30 בנובמבר, בחרה להקדים ולפרסם הודעה לעיתונות אשר מייתרת כל דיון בנושא ומעידה על כוונותיה האמתיות.

"מצער יהיה לראות כי בכוחה של מועצה אזורית לעכב ולסכל הקמת מפעל חדשני, ירוק ובסטנדרטים הגבוהים ביותר של תקני איכות הסביבה, מעל ראשם של השרים ומשרדי הממשלה, בתואנות שאין בהן אמת. ישראל משוועת להקמת מפעלים חדשים ויצירת מקומות תעסוקה בפריפריה, ומשכך 'פרוטרום' בחרה להקים את המפעל החדש בישראל. 'פרוטרום' שמה בראש סדר העדיפויות שלה את עמידתה בכל הדרישות והסטנדרטים הקפדניים ביותר שנקבעו לה במסגרת עשרות ישיבות עם גופי הרגולציה והרישוי בנושא, ומשכך מבקשת לצאת נגד התופעה בה גוף אחר שם עצמו מעל התהליך ומנסה לרמוס ברגל גסה כל ניסיון להקמת מפעל חדש בישראל לרווחת התושבים בגלבוע ומי שמפעל זה עשוי לשמש בעבורו מקור פרנסה חשוב".

בהמשך לפניית וואלה! NEWS לחברת "פרוטרום", בשאלה אם יידרש פיצוי אם המפעל לא יועתק לגלבוע, השיבו כי "החברה בחרה שלא להתייחס בשלב זה לאפשרויות שעומדות בפניה באם לא תאושר הקמת המפעל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully