וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סילוקו של היריב הנצחי, היערכות לסבב אלימות: הוועידה הגורלית של פתח

17.11.2016 / 9:00

ועידת פתח שתתכנס בסוף החודש צדה את עיניי מערכת הביטחון, שעוקבת אחרי מינוי ההנהגה החדשה. מוקדי ההשפעה "יטוהרו" מאנשיו של מוחמד דחלאן - בצעד שעלול להבעיר את השטח

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(בווידאו: בכיר פתח לשעבר, מוחמד דחלאן, בריאיון בשנה שעברה)

מערכת הביטחון הישראלית נערכת לקראת כינוס ועידת הפתח השביעית שתיערך בסוף החודש, במסגרתה צפוי יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, לבחור את דור ההנהגה העתידי.

בוועידה, שתתקיים בין ה-31 בנובמבר ל-2 בדצמבר, יתכנסו 1,400 חברי התנועה. ציפיותיהם של ראשי הארגון מהוועידה גבוהות, שכן במהלכה צפוי אבו מאזן להיפרד מהדור הישן, ולמנות עשרות בעלי תפקידים חדשים בצמרת – ובראשם חמשת בעלי התפקידים המשפיעים ביותר. יו"ר הרשות יקבע בבחירתו אם בתפקידי המפתח בתנועה יכהנו גורמים ניציים, שישנו את האידיאולוגיה ואת מערכת היחסים עם ישראל, או דמויות מתונות ופרגמטיות יותר.

הוועדה היא בעלת משמעות אסטרטגית וטקטית, גם עבור ישראל, בצל הסדק בצמרת הרשות הפלסטינית. בעשור האחרון היה אבו מאזן שליט בודד שהוביל קו אנטי-טרוריסטי מובהק, תוך כדי אכיפת החוק והסדר. מאז השנה שעברה התרחב הסדק ברשות הפלסטינית, אך הוא אינו מוגדר במערכת הביטחון הישראלית כשבר או כקריסה. מה שוודאי הוא שהסדר שהיה קיים עד כה ברשות הפלסטינית הסתיים, וכעת מתהווה תהליך ליצירת סדר חדש. לקראת כינוס חברי הפתח מדובר רבות בכלי התקשורת על מאבקי הירושה סביב כיסא אבו מאזן ועל היום שאחרי לכתו, אך אין זו הסוגיה היחידה שמעסיקה את מערכת בישראל.


עוד בוואלה! NEWS:
פיתוח ישראלי: מערכת מציאות מדומה לאימון חיילים – בלי לצאת מהמשרד
סגן השר קרא על הפרשה הביטחונית: "אני מציל נפשות, המשפחה תומכת"
קטוע רגליים, מקורב לאיראן: חמאס מינה מחליף זמני לאיסמעיל הניה

אבו מאזן ומוחמד דחלאן, רמאללה. פברואר 2015. AP
יבחר את דור העתיד של פתח. אבו מאזן לצד דחלאן/AP

המהלך הראשון שיבצע אבו מאזן הוא סילוקו של מוחמד דחלאן ואנשיו ממוקדי ההשפעה. למהלך עשויות להיות השלכות אלימות ככל שיתקרב מועד הוועידה. עד כה מצליחים מנגנוני הביטחון הפלסטינים להכיל את ההתנגדות למהלך הזה, ומעבירים מסר כללי לנאמני דחלאן במחנות הפליטים בגדה: "כל עוד הבלגן מתרחש בתוך מחנות הפליטים, אנחנו לא מתערבים". כשהנהגת הרשות מרגישה שנחצו קווים אדומים, והאלימות או חוסר הסדר גולשים מחוץ למחנה הפליטים, מבצעים מנגנוני הביטחון הפלסטינים פעילות מיוחדת נגד החמושים במחנות, הכוללת שימוש באש חיה כדי לחזק את המשילות וההרתעה.

מנגנוני הביטחון הפלסטינים התנהלו עד כה ביעילות ובמשמעת לאבו מאזן, אך אם יחליטו בכירי המנגנונים להתמודד על תפקידי מפתח בוועידה, עלולה להיווצר מתיחות משמעותית שתשפיע על מידת האפקטיביות המבצעית בשטח. כתוצאה מכך, תעלה רמת האלימות, שחלקה עשוי להיות מופנה כלפי ישראל. מנגד, זו יכולה להיות הזדמנות עבור ישראל אם גורמים ביטחוניים פלסטינים, שנמצאים בקשר רצוף עם צה"ל, יבחרו לעמדות מפתח.

נקודה נוספת שעשויה לבוא לידי ביטוי בוועידה המתקרבת היא ההחלטה על הצעדים באו"ם. אבו מאזן קיבל החלטה אסטרטגית: להתמקד בוועידת הפתח ורק אחריה לעסוק בפן המדיני ובצעדים שיעשו באו"ם. הצעד הזה משאיר לרשות הפלסטינית יותר מחודש לפעול נגד ישראל לפני חילופו של הנשיא האמריקני בחודש ינואר.

במערכת הביטחון בישראל מעריכים כי רמזים לצעדים מפתיעים מצד הפלסטינים עשויים להתקבל בוועידה, אך הנעלם הגדול ביותר הוא דווקא צעדיו של נשיא ארצות הברית היוצא ברק אובמה. השאלה המסקרנת ביותר לשני צדדי הסכסוך היא אם הנשיא ה-44 של ארצות הברית יכפה נקודת פתיחה חדשה למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, רגע לפני שהוא מסיים את תפקידו בבית הלבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully