וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתרחקים מהאיחוד: מקורב לרוסיה זכה בבחירות לנשיאות מולדובה

14.11.2016 / 13:05

איגור דודון הסוציאליסט, שהבטיח לבטל הסכם סחר עם אירופה שהוביל לסנקציות ממוסקבה, זכה ברוב גדול בבחירות במדינה הענייה ביותר באירופה. עתה הוא רוצה להקדים את הבחירות לפרלמנט כדי להחליף את הממשלה הפרו-אירופית

המועמד הפרו-רוסי לנשיאות מולדובה איגור דודון, 14 בנובמבר 2016. רויטרס
מבטיח להיות הנשיא של כולם. דודון, היום/רויטרס

המועד הסוציאליסטי זכה בבחירות לנשיאות מולדובה – כך עולה מספירת רוב הקולות בבחירות שהתקיימו אתמול במדינה הענייה ביותר באירופה. איגור דודון, התומך ביחסים קרובים עם רוסיה ומתנגד להצטרפות לאיחוד האירופי, זכה בכ-54% מהקולות, ואילו יריבתו מיה סנדו הפרו-אירופית קיבלה רק כ-45% מהקולות. היום (שני) אמר הנשיא הנבחר כי הוא רוצה להקדים את הבחירות לפרלמנט כדי להדיח את הממשלה התומכת בהתקרבות לבריסל.

ניצחונו של דודון משקף את חוסר האמון במנהיגים הפרו-אירופים במדינה בת 3.5 מיליון התושבים, שנמצאת במשבר פוליטי וכלכלי מאז נחשף פרשת שחיתות נרחבת בסוף 2014. "אני הנשיא של כל המדינה, עבור אלו שהצביעו לי ועבור אלו שלא", אמר אתמול. קריאתו לבחירות חדשות משמעותן עוד חוסר יציבות במדינה, שמקופתה נעלמו מיליארדר דולר במהלך הסקנדל שהוביל לכליאתו של ראש ממשלה.

לקריאה נוספת בנושא
מקורב לרוסיה זכה בבחירות לנשיאות בולגריה וגרם להתפטרות הממשלה
לה פן שואבת עידוד מניצחון טראמפ: "ניצחון העם על האליטות"

דודון הבטיח לבטל הסכם סחר שנחתם עם האיחוד האירופי בבריסל, ומבקום זאת הוא רוצה להצטרף לאיחוד האירו-אסייתי, שאותו מובילה מוסקבה. ואולם, פרשנים ודיפלומטים תוהים עד כמה רחוק הוא יהיה מוכן ללכת כדי להשיב את מולדובה לחיקה של רוסיה. בריאיון לרשת "רוסיה 24" אמר נשיא מולדובה הנבחר כי הבוחרים "הצביעו למען ידידות עם רוסיה, למען ניטרליות, למען הדת שלנו, למען אחדות המדינה".

לנשיאים במולדובה יש סמכות להחזיר חוקים לפרלמנט ולפזר אותו במקרים מסוימים, אם כי רוב הסמכויות עדיין נמצאות בידי ראש הממשלה והפרלמנט. אתמול אמר ראש הממשלה פאבל פיליפ כי המשלה והנשיא החדש יצטרכו לעבוד יחד למען מולדובה ואמר כי התקדמותה לעבר יחסים קרובים יותר עם האיחוד האירופי "לא ניתנת לעצירה".

רוסיה הטילה סנקציות כלכליות על ייצוא חקלאי ממולדובה לאחר שהממשלה בקישינב חתמה על הסכם הסחר עם האיחוד ב-2014. רבים מהתושבים תומכים בביטול ההסכם מאחר שהם נפגעו קשות מהעיצומים שהטילה מוסקבה. בקרמלין בירכו על ניצחונו של דודון, כמו גם על זכייתו של מועמד פרו-רוסי אחר באזור, בבחירות לנשיאות בולגריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully