וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד להונאת ענק נגד מטפלי קשישים: הבטיחו אשרות עבודה - ונעלמו

13.11.2016 / 12:35

קבוצה של אזרחי סרי לנקה התלוננו כי ישראלית שכנעה אותם לתת לה עשרות אלפי דולרים תמורת אשרות סיעודיות. כולם מספרים על דפוס דומה: קבלת מסמכים "רשמיים" של משרד הפנים, תשלום - והיעלמות מפתיעה. "חשבתי שיש לי אישור לעבוד, שזה אמיתי". במשטרת מחוז ת"א פתחו בחקירה

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שניר דבוש

רנוקיה גדרה הגיעה לארץ מסרי לנקה בשנת 2007, ובמהלך תשע השנים האחרונות היא טיפלה וסייעה לקשישים. עם הגעתה לישראל, הונפקה לה אשרת סיעוד שבאמצעותה יכלה לעבוד באופן חוקי. אלא שבאוגוסט האחרון מעסיקה עבר להתגורר בבית אבות, וגדרה ביקשה למצוא מעסיק חלופי ונאלצה להאריך את אשרת העבודה שלה. היא הופנתה לאישה ישראלית, שלטענתה דרשה ממנה ומעוד רבים ממכריה עשרות אלפי דולרים תמורת חידוש האשרה, שהתבררה בסופו של דבר כמזויפת.

כעת, גדרה הגישה יחד עם קבוצה של אזרחי סרי לנקה תלונה למחלק הונאה במשטרת מחוז תל אביב, באמצעות עורך הדין תומר ורשה, המתמחה בזכויות אדם, אשרות והגירה. המתלוננים טוענים כי בתמורה לכספים רבים הם קיבלו מהאישה אשרות שהייה זמניות מזויפות לכאורה, בחתימת משרד הפנים. אם משרד הפנים ורשות ההגירה והאוכלוסין היו תופסים את אותם עובדים סיעודיים כשהם מחזיקים באישורים אלה, הם היו נעצרים ומוצאים את עצמם בהליכים משפטיים שבסופם היו מגורשים מהארץ.

גדרה סיפרה כי בעת שהגיעה לפגישה עם אותה האישה, היא ערכה לה ריאיון ובסופו אמרה לה כי בשל מחלה שממנה היא סובלת, היא בעצמה זקוקה לעובדת סיעודית ומעוניינת להעסיק אותה. עוד הוסיפה כי תמורת 5,000 דולר היא תטפל בעניין האשרות והיתר ההעסקה. לדברי גדרה, כעבור כמה ימים ביקשה האישה מגדרה לבוא עמה לעורך הדין שלה על מנת לחתום על ניירת, שלטענתה יש להגיש למשרד הפנים לצורך קבלת האשרה, ואמרה לה כי עליה לשלם 500 דולר נוספים לשם כך.

עוד בוואלה! NEWS:
יוקם אזור סחר חופשי? הלחימה בדאעש מסתבכת - ומצרים מתקרבת לחמאס
עבור רוב יהודי ארה"ב, בחירתו של טראמפ היא חורבן הבית
"לא לפשיזם באמריקה": מתנגדי טראמפ לא עוזבים את הרחובות

רנוקה, שלי וקומודו, הונו בתשלום אלפי דולרים תמורת קבלת אזרחות ונמלטו. ניב אהרונסון
גדרה/ניב אהרונסון

גדרה חתמה על הניירת שהוצגה לה וקיבלה העתקים של שני מכתבים. הראשון הוא לכאורה מכתב היתר העסקה על שם "מעסיקתה" החדשה. בגוף המכתב נרשם כי זו מתגוררת בעפולה, על אף שנראה כי המכתב ממוען לכתובת בנתניה. בנוסף קיבלה גדרה העתק של מכתב "רשמי" של ועדת החריגים במשרד הפנים, וממנו עולה כי הבקשה להעסיקה הועברה לטיפול ותשובה תשלח בהקדם. המכתב הנוסף חתום לכאורה על ידי פקיד ציבור מטעם אגף ההיתרים בענף הסיעוד. מבדיקה שנערכה על ידי וואלה! NEWS עולה כי כל אותן הבקשות כלל לא הועברו למשרד והן למעשה מזויפות.

במעמד קבלת המכתב שלכאורה הוגש למשרד הפנים, שילמה גדרה עוד 5,000 דולר, לאחר שלדבריה אמרה לה האישה כי מדובר למעשה באשרת העסקה. בנוסף היא הציעה לגדרה שתפנה אליה חברות נוספות שלה שזקוקות לאשרות עבודה בישראל, וכן נשים הנמצאות בסרי לנקה ורוצות להגיע לעבוד בארץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האשרה הזמנית המזויפת לכאורה שניתנה לאזרחים הזרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

חשדה של גדרה התעורר לאחר שהאישה הנחתה אותה להביא את חברתה לבית החולים איכילוב שבתל אביב כדי לפגוש מעסיק פוטנציאלי. אז, היא הבחינה כי האישה מציגה מאושפז אקראי שהיה בכסא גלגלים לחברתה כמעסיקה החדש. בשלב זה התעמתו השתיים והאישה הודיעה לגדרה כי היא אינה מעוניינת להעסיק אותה. מאז היא לא שמעה ממנה, ולא זכתה לקבל את כספה בחזרה.

סיפורה של גדרה חוזר על עצמו גם בקרב עובדים זרים נוספים, שרק ביקשו לחדש את אשרת השהייה שלהם והונו בידי אותה אישה. "שילמתי לה עשרת אלפים דולר, היא אמרה לי שהיא תארגן לי רישיון עבודה בתמורה לכסף, היא נתנה לי ניירות של משרד הפנים, אבל זה התברר כי מדובר בזיוף, לא אמיתי", סיפרה גדרה. לוואלה! NEWS. "אם משטרת ההגירה הייתה תופסת אותי עם המסמכים האלה, אני הייתי נחשבת לאשמה, אני הייתי מואשמת בזיוף. אני כל הזמן הזה חשבתי שיש לי אישור לעבוד, חשבתי שזה אמיתי", הוסיפה.

לדבריה, אותה "מעסיקה" פנתה לעובדים נוספים בענף הסיעוד. "זה קרה לעוד חברה שלי, ראיתי שהיא משקרת, הבנתי שהיא עשתה את זה לעוד הרבה", סיפרה. "אני יודעת על עוד עשרות אנשים מירושלים ומתל אביב שהיא עשתה להם את זה. כואב לי הלב על הכסף, אנחנו מסכנים, זה הרבה כסף, זה משכורת של שנה בשבילי, עשרת אלפים דולר".

"אזרחים זרים לא מרבים להתלונן במשטרה מחשש שייעצרו"

עו"ד תומר ורשה, המייצג את גדרה, אמר כי מדובר בניצול חולשתם ומעמדם הנמוך של תושבים זרים ובגזילת כספם. "הפעם מדובר בזיוף מסמכים של משרד הפנים עצמו, ולכן המעשה חמור במיוחד. מעבר לגזילה הכספית, אותם זרים תמימים גם עמדו בפני סכנת מעצר והרחקה למרות שהסתמכו בתום לב על האישורים שנמסרו להם", הוסיף. ורשה הזהיר מהליכה שולל אחרי הבטחות סרק ו"פתרונות קסם" העלולים רק להזיק לפונים. "כל מהלך משפטי לקבלת מעמד בארץ, כולל מול ועדת החריגים בתחום הסיעוד, מחייב טיפול מקצועי ללא קיצורי דרך", אמר.

עורך הדין הוסיף כי המשטרה צריכה להתייחס למקרה זה בכובד ראש. זאת, מאחר שאזרחים זרים לא מרבים להתלונן במשטרה מחשש שלא יקחו אותם ברצינות, ומכך שהארגון ישתמש בתלונה כדי לעצור אותם.

עשרות אלפי דולרים הוצאו במרמה ממטפלות סיעודיות מסרי לנקה. ניב אהרונסון
"מעשה חמור במיוחד". כמה מהמתלוננות בפגישה עם עו"ד ורשה/ניב אהרונסון

מרשות ההגירה והאוכלוסין נמסר: "זיוף אשרות שהייה מהווה עבירה פלילית לכל דבר ונתון לטיפול גורמי אכיפת החוק. עם זאת ראוי להדגיש כי במהלך פעילות אכיפה שגרתית נבדק כל אישור המוצג לפקחי מנהל האכיפה על ידי המעוכבים אל מול מערכת המחשוב. אם נמצא כי אין התאמה בין המסמך המוצג לבין האישור במערכת הרי שמתבצעות פעולות אכיפה נגד אותו שוהה זר".

מהמשטרה נמסר כי תלונה הוגשה במשטרה ונפתחה חקירה בנושא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully