וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוקם אזור סחר חופשי? הלחימה בדאעש מסתבכת - ומצרים מתקרבת לחמאס

13.11.2016 / 8:11

לנוכח הצורך בתמיכת האוכלוסייה המקומית במאבק בדאעש בחצי האי, נבחנים צעדים שיוכלו להביא לשיפור כלכלת סיני - בעזרת התקרבות של קהיר לשלטון חמאס. בין השאר, מעבר רפיח נפתח ליותר ימים ונבחנים שורת פרויקטים כלכליים. התמורה של חמאס: מעצר עשרות פעילי ארגונים סלפיים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(אזרחים במצרים מוחים על התייקרות הדלק, השבוע)

לאחר שלוש שנים וחצי של מתיחות בין קהיר לעזה, מסתמן לאחרונה שינוי ביחס של מצרים לחמאס והפשרה ביחסים. בחודש האחרון פתחה מצרים את מעבר רפיח בין הרצועה לסיני ליותר ימים בהשוואה לחודשים קודמים, שינתה את יחסה למקומיים שעוברים במעבר והודיעה כי תבחן שורה של פרויקטים כלכליים שיאפשרו את שיפור המצב הכלכלי בעזה ובסיני.

בשבועיים האחרונים אף יצאו משלחות כלכליות מרצועת עזה למצרים כדי לדון בפרויקטים כאלה. בין היתר בוחנת קהיר את האפשרות של הקמת אזור סחר חופשי ברפיח בין הרצועה וחצי האי. אזור סחר שכזה יאפשר לכל סוחר עזתי לקנות מוצרים מהצד המצרי, בשונה מהאופן שנעשה כיום, שבו רק למתי מעט סוחרים עזתיים מותר לרכוש סחורות מישראל.

עוד בוואלה! NEWS:
קלינטון מאשימה את ה-FBI בהפסד: "חידוש החקירה עצר את המומנטום"
בוקר מכריע בוועדת השרים: ניסיון נוסף להעביר את חוק ההסדרה
ממשלת קולומביה וארגון FARC חתמו על נוסח חדש להסכם השלום

אבו מאזן ומוחמד דחלאן, רמאללה. פברואר 2015. AP
שמו מוזכר כמתווך בין חמאס לקהיר. דחלאן ואבו מאזן/AP

אחד האישים ששמם מוזכר שוב ושוב כמעורב בתיווך בין קהיר לחמאס בעזה, הוא מוחמד דחלאן, בכיר הפתח לשעבר שנחשב לאויבו של יו"ר הרשות, אבו מאזן. רעייתו של דחלאן, ג'לילה, נכנסה לעזה לאחרונה שוב, הפעם דרך מעבר רפיח, ויצאה משם יחד עם המשלחת הכלכלית. גם כמות הסחורות המצריות שנכנסות ממעבר רפיח לעזה עולות בהתמדה. בשנה החולפת נכנסו מרפיח לרצועה 64,469 טון מלט, 2,777 קוב עץ, ו-16,800 טון ברזל. חלק גדול מהסחורות הללו מגיעות בסופו של דבר לידי הזרוע הצבאית ומשמשות לבניית מנהרות.

לא ברור עד כמה שינוי הכיוון הזה ביחס של מצרים לעזה, קשור למשבר ביחסים בין קהיר לבין אבו מאזן והמתח סביב תמיכתה בדחלאן. המחשבה בשינוי הכיוון המצרי אינה נובעת מחיבה גדולה לחמאס אלא בעיקר מהצורך לחזק את השפעתה של קהיר על הארגון, לשפר את הכלכלה המקומית העזתית, כמו גם את זו של סיני; וכן לחזק את מעמדו של בעל בריתה, דחלאן.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי אוגוסט 2016. רויטרס
נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי/רויטרס

בשנים האחרונות גילתה קהיר עוינות רבה ביחסה לחמאס וניהלה מלחמת חורמה נגד הארגון. זאת, בשל הקשרים ההדוקים בינו לבין תנועת "האחים המוסלמים" וכן בגלל הוכחות בדבר הקשר בין הזרוע הצבאית של חמאס בעזה לבין אנשי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) שפועלים בסיני. אולם לאחרונה, לנוכח הקושי בניהול הלחימה בחצי האי והצורך בתמיכת האוכלוסייה המקומית, נבחנים צעדים שונים שיוכלו להביא לשיפור כלכלת סיני. נתיב המסחר בין חצי האי לעזה באמצעות המנהרות כלכל בעבר עשרות אלפי בדואים באזור.

בתוך כך, חמאס ביצע לאחרונה גל מעצרים נרחב בקרב פעילי הקבוצות הסלפיות הקיצוניות. מספר העצורים על פי מקורות בעזה נאמד בכ-40 פעילים, בראשם חאזם אל אשקר, פעיל סלפי מוכר, שנעצר לפני כשבועיים. המעצרים בוצעו בעקבות התראות ספציפיות שהגיעו למנגנוני הביטחון של חמאס על אודות כוונת הארגונים הסלפיים לבצע ירי לעבר ישראל. בעקבות ההתרעות נפרסו כוחות של חמאס בכל מרחבי השיגורים האפשריים לעבר ישראל, הוקמו מחסומי פתע של כוחות חמאס שסרקו מכוניות באמצעות תמונות של חשודים ואפילו בתים בגזרת רפיח, עזה ודיר אל בלח. אולם, לא ברור אם המהלך הזה של חמאס נועד לשפר את היחסים עם קהיר או למנוע הידרדרות במצב מול ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully