וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות מיעוט הרופאים: יבוטלו המענקים למתמחים בפריפריה

חודש בלבד לאחר פרסום מסקנות ועדת גרוטו, שהצביעו על פערים משמעותיים בשירותים הרפואיים בין הפריפריה והמרכז, צפויים המענקים להתבטל בשל אי-תקצוב. משרד הבריאות: "מאמינים שיימצא תקציב"

צילום: אביב לשם ורוני כנפו, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: פעילי תנועת "שינוי כיוון" השליכו גלילי נייר טואלט במהלך דיון בכנסת)

למרות מספרם הנמוך של רופאים המועסקים בפריפריה, יבוטלו המענקים הכספיים למתמחים בבתי חולים הרחוקים ממרכז הארץ - כך צפוי לעלות היום (שלישי) בסדרת דיונים שייערכו בכנסת על מצבה של הפריפריה לעומת המרכז בתחומי חיים שונים. ביטול המענקים מגיע חודש בלבד לאחר פרסום מסקנות ועדת גרוטו, שבחנה את הרחבת שירותי הרפואה וצפון, לפיהן מצב השירותים בצפון לוקה בחסר לעומת מרכז הארץ.

בדוח הוועדה צוין כי שיעור הרופאים במחוזות הצפון והדרום עומד על 2.3 ו-3 לאלף תושבים, בהתאמה, לעומת 4.7 רופאים לאלף תושבים באזור תל אביב. מיעוט המומחים בפריפריה גורם לעומס רב ולתורים ארוכים, או לקבלת טיפול על ידי רופא שאינו מומחה. הדוח העלה גם כי קיימים פערים של 50% במספר מיטות האשפוז לחולים בין בתי חולים במרכז לאלה בפריפריה, וכי שיעור תמותת התינוקות במחוז דרום הוא הגבוה ביותר.

עוד בוואלה! NEWS:
סקר: לקלינטון סיכוי של 90% לזכות מחר בבחירות לנשיאות
אבי הנער שנפצע בידי בן ה-13: למי שבא למות לא אכפת לשבת 12 שנה
דרעי על הרפורמים והקונסרבטיבים: "אם זו היהדות – אני מוותר עליה"

בית חולים. ערן גילווארג
חלק ניכר ממאבק הרופאים לפני חמש שנים עסק בפריפריה/ערן גילווארג

בשנת 2011 יצאו הרופאים למאבק ציבורי מתוקשר, במסגרתו מחו על תנאי העסקתם והשביתו את מערכת הבריאות הציבורית. בתום ארבעה חודשי מאבק סוערים, שכללו צעדה למשרד הבריאות בירושלים ואף שביתות רעב, נחתם הסכם קיבוצי בין ההסתדרות הרפואית, משרד הבריאות ומשרד האוצר, המסדיר את התקנים ואת תנאי השכר של הרופאים.

חלק ניכר מהמאבק התמקד בתנאי הרופאים באזור הפריפריה, הגרועים בהרבה מהתנאים במרכז, זאת בעיקר משום שרבים מאנשי המקצוע לא מיהרו להעתיק את מגוריהם לצפון או לדרום לאחר סיום שנות ההתמחות. ההסכם שנחתם לאחר שביתת הרופאים הגדיר הטבות חסרות תקדים למתמחים שיעבירו את ההתמחות שלהם בבתי חולים בפריפריה: החל מהשתתפות בשכר דירה ועד תגמול כספי בסך של 300 אלף שקלים בשנה לכל מתמחה.

ההטבה הוכיחה עצמה כפתרון יעיל ומפתה עבור המתמחים וניכר כי בחמש השנים האחרונות, בחרו מתמחים רבים להעתיק את מגוריהם לפריפריה. אלא שכעת מתברר כי השנה תקציב משרד הבריאות אינו כולל את ההטבה הזאת, מה שצפוי להעיב עוד יותר על מצבה העגום של מערכת הבריאות בפריפריה בישראל.

הפגנה של סטאז'רים לרפואה מול משרד הבריאות בתל אביב, אוגוסט 2011. דרור עינב
הפגנת מתמחים ברפואה מול משרד הבריאות, 2011/דרור עינב

מנהל המרכז הרפואי זיו בצפת ד"ר סלמאן זרקא התייחס לסוגיה ואמר כי "לאורך השנים התקשו בתי חולים בפריפריה לגייס רופאים איכותיים בשל הריחוק ממרכז הארץ. התיקון שבוצע בהסכם בשנת 2011 הקל עלינו בבתי החולים הפריפריאליים במעט, ועודד רופאים לנדוד צפונה ודרומה כאחד". לדבריו, "השינוי שיפר משמעותית את איכות הטיפול והשירות בבתי החולים". הוא הוסיף כי אינו מבין "כיצד עולה על הדעת, לאחר חמש שנים, לבטל את התיקון שהצליח לשפר באופן ניכר את מערכת הבריאות ולחזק מוסדות רפואיים ברחבי הארץ".

על השלכות ביטול המענקים אמר ד"ר זרקא כי "במידה ואכן יבוטלו המענקים לרופאים בבתי החולים בפריפריה, הרפואה והתושבים הם אלו שיפגעו משינוי זה. הצמיחה בשירותי הרפואה בזיו ובצפון עלולה לספוג האטה משמעותית ואף מכת מוות. ישנם תחומי רפואה נוספים הזקוקים למומחים ממרכז הארץ והמענק מהווה כלי חשוב בעידוד הגעתם לצפון. על משרד האוצר והשר משה כחלון לדאוג להשארת ואף הגדלת המענק לרופאים - מקצוע במצוקה בפריפריה, על מנת שאלו ימשיכו לשרת את הציבור המתגורר מחוץ לגוש דן".

במשרד הבריאות מאמינים שיימצא תקציב למתמחים

חברי הפורום האזרחי לקידום הבריאות בגליל, ארגון הפועל להשוואת מצב הבריאות בצפון לזה שבמרכז, בוחנים בימים אלה את הדיונים על תקציב המדינה ולטענתם, אין במסגרתם אזכור למימון בריאות בפריפריה. כעת חוששים בפורום כי יישום התכניות הקיימות לשיפור המצב בפריפריה יידחה, וכי באופן זה יעמיקו הפערים מול מרכז הארץ.

לטענתם, משרד הבריאות הגיב לטענותיהם בכך שאין לו את המשאבים הדרושים ליישום התכניות. "עכשיו, כאשר התברר כי משרד הבריאות עתיד לקבל תוספת חסרת תקדים של ארבעה מיליארד שקלים בתקציבו הדו-שנתי, צמצום הפערים בין המרכז לבין הפריפריה עדיין מצוי בתחתית סדר העדיפויות של המשרד", נמסר מהפורום האזרחי, "אין בכוונת המשרד לתקצב תכניות כלשהם לצמצום הפערים".

מזכ"לית ההסתדרות הרפואית עו"ד לאה ופנר מסרה כי "מענקי הפריפריה והמקצועות במצוקה שההסתדרות הרפואית השיגה בהסכם 2011 הוכחו במבחן במציאות כאמצעי יעיל ביותר למשיכת רופאים לפריפריה ולמקצועות במצוקה. לצערנו ולשמחתנו, היה ניצול מקסימלי של מענקי הפריפריה והמקצועות במצוקה מכוח ההסכם, וכתוצאה מכך המענקים ההסכמיים נגמרו לפני כשנתיים". היא הוסיפה כי "בשנתיים האחרונות, ההסתדרות הרפואית מנהלת בכל שנה מאבק במטרה לשכנע את האוצר להקצות עוד כספים למענקים".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "ההסכם בעניין הסתיים לפני כשלוש שנים ומאז מדי שנה מועבר כסף ממשרד האוצר לטובת הנושא. אנחנו מאמינים שגם השנה יושג תקציב לנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully