וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין הפטיש האמריקני לסדן הרוסי: ספינת הדגל של פוטין מגיעה לסוריה

3.11.2016 / 9:15

נושאת המטוסים "אדמירל קוזנצוב" תגיע ביממה הקרובה, ותהווה עוד חוליה בשרשרת המהלכים של רוסיה בדרך לדריסת הרגל באזור. ישראל, מצדה, תיאלץ ללכת על הבהונות כדי להימנע מהיקלעות למערבולת המדינית-צבאית שעלולות ליצור וושינגטון ומוסקבה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

כשהיא מוקפת אוניות מלחמה, מטוסים וכלי שיט, תגיע ביממה הקרובה נושאת המטוסים "אדמירל קוזנצוב" מרוסיה לחופי סוריה ותשנה את כללי המשחק במזרח התיכון. עד עתה, התהלכה ישראל על חבל דק, בין הפטיש האמריקני לסדן הרוסי. כעת, מרגע ששתי המעצמות יסיימו לצבור את כוחותיהן סביב המדינה השסועה לקראת המתקפה על חאלב ועל אזורים נוספים – המתיחות באזור רק תתגבר. גורמים בכירים במערכת הביטחון טוענים כי ריבוי כלים במרחב האווירי, הימי והיבשתי בגזרת סוריה מעלה משמעותית את הסיכוי לחיכוך.

התרחיש הקיצוני ביותר שבו עוסקים במערכת הביטחון הוא התנגשות בין רוסיה לארצות הברית בעקבות טעות טקטית, כפי שכבר קרה בעבר; בנובמבר אשתקד, טייס קרב רוסי נכנס למרחב האווירי של טורקיה – והצבא במדינה הפיל את המטוס. מדובר אמנם בתרחיש קיצוני, אך אפשרי במקרה של שרשרת טעויות של חוסר תיאום.

ישראל, מצדה, מבינה כי יהיו לכך השלכות אזוריות ופעלה נכון כשקידמה הרכבה של מנגנון תיאום בין צה"ל לצבא רוסיה כדי למנוע טעויות, אף שנראה כי לאחרונה הוא דעך. יחד עם זאת, ניתן להעריך כי כל מהלך היה מדווח מידית לארצות הברית, מאחר שישראל מחויבת אליה ללא עוררין. ואולם, כדי להתרחק מהמתיחות הפוטנציאלית בין ארצות הברית לרוסיה, תצטרך ישראל ללכת בתקופה הקרובה על בהונותיה, כדי לא להיקלע למערבולת מדינית-צבאית.

עוד בנושא:
לראשונה: רוסיה איבדה את מושבה במועצת האו"ם לזכויות אדם
האיחוד הטיל סנקציות על סוריה בשל המצב בחאלב - אך לא על רוסיה
פוטין: אובמה הפר את התחייבויתיו, סבלנותנו בסוריה אוזלת

הצי הצפוני של חיל הים הרוסי, ובו נושאת המטוסים אדמירל קוזנצוב ושייטת פיוטר הגדול, לחופי נורבגיה. 19 באוקטובר 2016. רויטרס
מתקרבת לסוריה. "אדמירל קוזנצוב" בחופי נורבגיה לפני כשבועיים/רויטרס

שורת הפעולות שביצע נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בסוריה נחשבות להצלחות בכמה מישורים. ראשית, במשך עשרות שנים ניסתה מוסקבה ללא הצלחה להציב דריסת רגל במזרח התיכון. כעת, משהצליח פוטין לחתום עם סוריה על הקמת בסיס ענק וקבוע לחופי הים התיכון, רשם הקרמלין הישג חסר תקדים – לא רק כלכלית, אלא גם צבאית. גם מבחינה תודעתית צבר פוטין נקודות, לאחר שכופף בחוכמה את נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, וגרם לו להגיע עד לסנט פטרסבורג כדי להתנצל על הפלת המטוס, ולנסות להשיב את היחסים לסדרם חרף אי ההסכמות.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
נשיאי רוסיה וטורקיה דנו בהסכם הפסקת אש בסוריה ללא מעורבות אמריקנית. רויטרס
השיבו היחסים על סדרם. פוטין וארדואן, בחודש שעבר/רויטרס

בשלב זה מעריכים במערכת הביטחון בישראל כי הרוסים עומלים על הישג הצבאי שיהדהד בכל האזור. "הרוסים רוצים להכריע את חאלב", הסביר גורם ביטחוני בכיר. "הם רוצים הישג צבאי מוחשי. זה יכול להתחיל בהתקפה אווירית מסיבית ולאחר מכן בסדרת פעולות קרקעיות, בתחילה על ריכוז המעוזים של המורדים שמנסים לפרוץ את המצור, ולאחר מכן על אזורים גדולים יותר. זה ישנה את כל ההסתכלות באזור על רוסיה. ממצב של מבוי סתום שנמשך כבר כמה שנים, או תיקו, הם ירשמו סוג של ניצחון". בסוף התהליך, אם תתממש ההכרעה של חאלב, יצליח פוטין לחזק את מעמדו ולהבהיר באופן חד משמעי כי הוא לא רק מאיים צבאית - הוא גם מקיים ומצליח.

חשש נוסף של ישראל הוא מההשפעה שיביאו איתן סדרת הפעולות הצבאיות על הציר הרדיקלי הכולל את משטרו של אסד בסוריה, את איראן ואת חיזבאללה. המפתח להתמודדות עם ההשפעות הרוסיות במרחב תלוי בראש ובראשונה בקשר המדיני-צבאי בין ישראל לרוסיה, אבל גם באופן שבו תנהל ארצות הברית את מערכת היחסים עם הקרמלין. לפיכך, הסבירו גורמים במערכת הביטחון, המציאות החדשה תחייב מעקב מוגבר של כלל המערכים לכל התפתחות בזירה הסורית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully