וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תושבים סוג ב'": רגע לפני החורף אלפים בלוד לא מחוברים לחשמל

4.11.2016 / 8:57

תושבי שכונות הרכבת ופרדס שניר בעיר ממתינים לחורף בדאגה. רבים מהבתים שנבנו ללא היתרים, עדיין לא מחוברים באופן רשמי, והתושבים מסתכנים באלתורים פיראטיים. "אף גורם לא טרח לטפל בבעיה"

צילום: פאדי מואסי, עריכה: אוהד פיטר

(בווידאו: מזג האוויר החורפי בצפון הארץ ובמרכזה, השבוע)

תושבים בשכונות פרדס שניר והרכבת בלוד, שאינם מחוברים לרשת החשמל באופן רשמי, נערכים בימים האחרונים לחורף המתקרב בדאגה רבה. "אם זאת הייתה שכונה תורנית, המצב הבלתי נסבל לא היה מתרחש", אמר שלשום (רביעי) לוואלה! NEWS חבר מועצת עיריית לוד עו"ד עבד אזברגה, "מחודש מרץ מונחת על שולחנו של ראש העירייה הדרישה הדחופה לחבר את תושבי שכונת פרדס שניר בלוד לחשמל סדיר ועד היום אף גורם לא טרח בכלל לטפל בבעיה".

עד היום לא נמצא פתרון קבע לבתים שנבנו ללא היתר על שטחים חקלאיים לפני עשרות שנים. בשתי השכונות גרים כיום יותר מ-5,000 תושבים, חלקם צאצאים של תושבי השכונות עוד מימי קום המדינה, השאר הם בדואים שבאו לאזור השפלה בשנות ה-90 של המאה הקודמת.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו וכחלון יבחנו את עלויות התאגיד, ההצבעה על פירוקו נדחתה
המשטרה בוחנת את הטענות כי ציון קינן הטריד מינית עובדת
הוגשה הצעה מתוקנת לחוק ההסדרה: הפקעת קרקעות – רק עד הסדר מדיני

שכונת שניר בלוד. ראובן קסטרו
רבים אינם מחוברים לרשת החשמל באופן רשמי. אלתור חשמל בשכונת פרדס שניר בלוד/ראובן קסטרו

אזברגה ציין כי מדובר בכ-200 משפחות מוסלמיות "שמשלמות ארנונה, שולחות את ילדיהן לבתי הספר בעיר ומשלמות חובותיהן, אך למרות זאת הן מקבלות יחס של תושבים סוג ב'". חבר המועצה ציין עוד כי לפני כחצי שנה הגישה העירייה פנייה דחופה לשר האוצר משה כחלון. "אפילו שר האוצר שנשאל במליאת הכנסת כיצד לטפל בסוגיה, ענה שהוא לא מבין במה שונים תושבים אלה מתושבים אחרים בלוד". אזברגה מתח ביקורת על שר האוצר ועל ראש עיריית לוד יאיר רביבו. "לאן הם נעלמו? רק לפני הבחירות נראה אותם?", תהה.

רבים מהתושבים מחוברים לרשת החשמל באופן פיראטי ולא בטיחותי. "בחודש מרץ הוחלט במועצת עיריית לוד לפנות לחברת החשמל ולשר האוצר הממונה על התכנון הארצי שיפעילו את סמכויותיהם כך שגם הבתים ללא היתרי הבנייה המוסדרים יחוברו לשירותי החשמל כדרך קבע", אמר עו"ד אזברגה. הוא הוסיף כי "בסמכותו של שר האוצר לאשר חיבור לחשמל גם מבנים שלהם אין טופס ארבע (בקשה לחיבור מבנה ראוי לשימוש לחשמל, מים וטלפון, א.ר) כמו בתים מסוימים בשכונות פרדס שניר והרכבת, אך עד היום לא התקבלה כל תשובה".

"לא פעם אנחנו נאלצים לקחת חשמל מהשכנים שלנו" , סיפרה תושבת השכונה אמירה אבו גאנם, אם לשלושה ילדים קטנים, "אנחנו אובדי עצות ומרגישים שפשוט אין עם מי לדבר. לא פעם נוצר מצב שהחשמל מנותק בפתאומיות - בכל זאת הוא מחובר בדרך פיראטית". אבו גאנם מחתה: "רק שהיה קצר וחס חלילה מישהו יפגע העירייה תתעורר ותחבר אותנו לחשמל? איך רוצים שנעבור ככה עוד חורף? אף אחד לא עוזר לנו".

שכונת שניר בלוד. ראובן קסטרו
"במה שונים מתושבים אחרים?". שכונת פרדס שניר/ראובן קסטרו

בלשכתו של ראש העירייה טוענים כי הם נחושים לתקן את המצב. "ביוזמתו של ראש העירייה פועלת עיריית לוד בנחישות כדי לחבר כחוק את השכונות הערביות בלוד לרשת החשמל העירונית במקום החיבורים הפיראטיים ומסכני החיים, הן מטעמים הומניטריים והן כחלק מהפעולות להסדרת תכנוני הבנייה בשכונות אלה. העירייה מתקדמת מאוד בתהליכי ההסדרה, אולם הבעיה רחבת היקף ומתייחסת לעוצר מ-2,000 בתי אב, שנבנו לפני עשרות שנים ללא היתר וללא חיבור תקני לתשתיות עירוניות. בתוך כך, מקדמת העירייה אישור תכנית מפורטת אשר תאפשר לראשונה מתן היתרים בפרדס שניר", נמסר מהלשכה.

עוד נמסר כי "חיבורי החשמל יתאפשרו על פי חוק רק לאחר אישור התכנית המפורטת ולאחר הוצאת ההיתרים כחוק. בשלב ראשון מקדמת העירייה את אישור התכנית הראשונה של פרדס שניר במסגרת תכנית הסדרה שלאחריו תתאפשר הוצאת היתרים והסדרת חיבורי קבע לתשתיות ולרשת החשמל בכל המתחם. זאת ועוד, במטרה לקדם פתרון שלא במסלול הארוך והרגיל, פנו ראש העירייה ומועצת העיר במכתב לשר האוצר, בבקשה להוצאת צו מתוקף סמכותו שיאפשר לתושבי השכונות הבלתי מוסדרות להתחבר לרשת החשמל העירונית באופן חוקי ובטיחותי, ובכך להביא בשורה לאוכלוסייה רחבה ולחיים המשותפים בעיר לוד. הכדור במגרשו של שר האוצר".

מאגף התכנון במשרד האוצר סירבו להגיב לפניית וואלה!NEWS בנושא.

שכונת שניר בלוד. ראובן קסטרו
"משפחות משלמות ארנונה וחובות". שכונת פרדס שניר/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully