וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני חייל טוב, לא מפקד": ההקלטות שחושפות את המשבר בש"ס

31.10.2016 / 14:00

הקלטות שהגיעו לידי וואלה! NEWS חושפות התבטאות חריפה של הרב משה מאיה, מבכירי ההנהגה הרוחנית במפלגה, נגד מועצת חכמי התורה, שבה הוא חבר: "אין מועצת, עושים מה שרוצים". בתגובה לפרסום ההקלטות הבהיר: "הפרשנות שניתנה לדברים לא נכונה"

עריכה: טל רזניק

שלוש שנים לאחר מותו של מנהיגה הרוחני של ש"ס, הרב עובדיה יוסף, נחשף סדק משמעותי בין ההנהגה הרוחנית לבין ההנהגה הפוליטית של המפלגה. בהקלטות שהגיעו לידי וואלה! NEWS נשמע הרב משה מאיה, חבר מועצת חכמי התורה ואחד מבכירי ההנהגה הרוחנית במפלגה, מתבטא בחריפות נגד הגוף המהווה את הסמכות הרוחנית העליונה של ש"ס, שבו הוא עצמו חבר. "אין מועצת. המועצת לא מתכנסת ולא כלום. עושים מה שרוצים", נשמע הרב מאיה בהקלטות.

דבריו של הרב מאיה נאמרו בתגובה לבקשתם של גורמים מסוימים כי יצטרף ליוזמה חדשה, אולם הרב סירב והסביר זאת בטענה כי הוא "לא רוצה להיות במרכז העניינים. אמרתי להם (לראשי ש"ס, י.א): 'אני חייל טוב אבל לא מפקד'. אין מועצת. אני משקר את עצמי כשאני חותם בתור מועצת". בהמשך הדברים גם רמז הרב מאיה לכך שהפוליטיקאים בש"ס אינם מתייעצים עם הרבנים בנושאים משמעותיים ומקבלים החלטות בעצמם.

"יש בעיה של עבודות בשבת. מותר להישאר בממשלה כשהממשלה מחללת שבת? מועצת גדולי התורה של דגל (סיעת דגל התורה) לא התכנסה, מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל לא התכנסה, מועצת חכמי ש"ס לא התכנסה. כלום. אז למה אני צריך להגיד שאני חבר מועצת?", אמר בהקלטה והוסיף כי השתתפותו בהתכנסויות של מועצת חכמי התורה של המפלגה גם בתקופת חייו של הרב עובדיה הייתה מתוך הערכה וכבוד בלבד, ובמילותיו הגדיר זאת "כדי לא לפגוע ברב עובדיה".

עוד בוואלה! NEWS:
"דואג לחרדים": ברקת מנע תמיכה ברפורמים וקונסרבטיבים
סוכת האדמו"ר שבכירי אנשי העסקים והפוליטיקאים עולים אליה לרגל
כשהאדמו"ר זרק תפוחים באוויר: כך ניסו החסידים "לזכות בלוטו"

חבר מועצת חכמי התורה של ש"ס הרב משה מאיה. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
"חייל טוב אבל לא מפקד". הרב מאיה/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן
"אני ממשיך להיות חייל טוב של ש"ס, יעלה על הדעת שאני אדבר מילה נגד המועצת?"

הרב מאיה, ח"כ בש"ס לשעבר שלימים הפך לחלק בלתי נפרד מההנהגה הרוחנית שלה, נעדר מאירועים רבים שקיימה המפלגה מאז פטירת הרב עובדיה. הוא או מקורביו מעולם לא סיפקו לכך הסברים, אך היעדרותו בלטה עד כדי כך שהציפה בקרב פעילי ש"ס שאלות רבות סביב השפעתה של "מועצת חכמי התורה" על המפלגה. בש"ס התייחסו בביטול להקלטות בטענה כי דבר לא השתנה מאז מותו של הרב יוסף.

בשיחה עם וואלה! NEWS הסביר הרב מאיה כי מעולם לא דיבר נגד ש"ס או מועצת חכמי התורה והפרשנות שניתנת לדברים אינה נכונה. לדבריו, "בתקופת הרב עובדיה, כל הדברים היו מגיעים אליו לשולחן כל בוקר והמועצת הייתה מתכנסת פעם בשנתיים או שלוש כדי לאשר את רשימת חברי הכנסת. לא מעבר לזה. כמעט ולא היו התכנסויות".

היום, כך לטענתו, "המצב נותר אותו דבר. רק במשבצת של הרב עובדיה נמצאים חכם שלום (כהן) וחכם שמעון (בעדני). אני ממשיך להיות חייל טוב של ש"ס, יעלה על הדעת שאני אדבר מילה נגד המועצת?". הרב ציין עוד כי אי השתתפותו באירועים של ש"ס אינה חדשה. "פעם כן הייתי מגיע? מה שהיה בתקופת הרב עובדיה ממשיך עכשיו. שום דבר לא השתנה. אני מרגיש שאני לא ראוי לכהן כחבר מועצת, אלה הדברים". עם זאת, בשיחה לא הסתיר הרב מאיה את הביקורת שיש לו על הח"כים בכל הנוגע להתנהלות סביב משבר עבודות הרכבת בשבת. "דעתי היא שאסור לשבת בממשלה. צריך לעזוב אותה ולתמוך בה מבחוץ. ראיתי שדעתי במיעוט אז שתקתי".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

דרעי זוכה ליחס מועדף מרבני "מועצת חכמי התורה"

בתוך כך, מאז מותו של הרב עובדיה יוסף נדמה כי יו"ר ש"ס, שר הפנים אריה דרעי, הצליח לקבע את מעמדו במפלגה. הוא הדיח את אלי ישי וניסים זאב שהיוו לו אופוזיציה פנימית והשיג את תמיכתם של שאר חברי הכנסת, מה שקנה לו גם שקט תקשורתי. אם לא די בכך, גם מרבני "מועצת חכמי התורה" הנחשבים להנהגה הרוחנית במגזר החרדי-ספרדי זכה דרעי ליחס מועדף ושקט יחסי.

אריה דרעי. ראובן קסטרו
קיבע את מעמדו במפלגה. דרעי/ראובן קסטרו

מי שבין היתר תורם לחיזוק מעמדו של דרעי בעיני רבני "מועצת חכמי התורה" הוא הרב דוד יוסף, בנו של הרב עובדיה. בעצרת האזכרה שהתקיימה שלושים יום אחרי מותו של הרב עובדיה הצטרף הרב יוסף, שנחשב למקורבו של דרעי, למועצת החכמים.

גם הרב שלום כהן, שתפס את מקומו של הרב עובדיה יוסף עצמו והחל לשמש "נשיא מועצת חכמי התורה", נחשב למקורבו. הרב כהן שימש כחבר בה במשך שנים רבות ועמד בראש ישיבת "פורת יוסף" בירושלים. הרב כהן נמנה עם אלה שתמכו בהחזרת דרעי למפלגה לאחר שנים ארוכות שבהן לא היה בשורותיה. במועצת חכמי התורה חברים גם הרב שמעון בעדני, הרב ראובן אלבז והרב משה מאיה.

עצרת לזכרו של הרב עובדיה יוסף במלאה שנה לפטירתו. נועם מושקוביץ
עצרת לזכר שנה למותו של הרב עובדיה יוסף, ספטמבר 2014/נועם מושקוביץ

במקביל, בש"ס נערכים בימים אלה לאירועי ציון שלוש שנים לפטירת מנהיגה הרוחני לשעבר. ביום חמישי הקרוב ייערך בהיכל ארנה שבירושלים כנס לאלפי בנות הלומדות ברשת החינוך של המפלגה. "החלטנו השנה להקדיש את האירוע המרכזי ביום הזיכרון לבנות ישראל, שממשיכות בגאווה את מורשתו של מרן", הסביר השר דרעי. "עשרת אלפים בנות רשת החינוך ההולכות בדרכו של מרן ומתחנכות במוסדותיו הן העתיד האמיתי להמשך מורשתו".

באותו היום תקיים שהמפלגה בשכונת הר-נוף שבעיר גם "יום שכולו תורה", שבמהלכו יועברו שיעורי תורה לאברכים ובחורי ישיבה על ידי רבנים בולטים בהנהגה הרוחנית הספרדית והאשכנזית. אחד מבני משפחת יוסף מתח ביקורת על כך שבנו הצעיר של הרב עובדיה, משה יוסף, הודר מרשימת הרבנים הנואמים. "מצער שלא נוהגים בכבוד אחד לשני", אמר. "מרן לא היה רוצה שיזכרו אותו במחלוקות".

הרב עובדיה עבר אירוע מוחי קל: "בהכרה מלאה". עומר מירון,
סדקים במפלגה לאחר מותו. הרב עובדיה יוסף/עומר מירון
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully