וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון לציר השיעי: המשבר בלבנון הסתיים כפי שרצה נסראללה

30.10.2016 / 18:50

היריב הגדול ביותר של חיזבאללה, סעד אל-חרירי, הודיע במפתיע כי הוא תומך במועמד הארגון לנשיאות, מישל עאון. כעת, הפרלמנט צפוי לאשר את המינוי ולהביא לסיומו של המשבר, אך במחיר של כניעה לכוח השיעי המתגבר

צילום: ערוץ היוטיוב You Stink

(בווידאו: משבר הזבל בלבנון שנגרם כתוצאה מהשיתוק בפרלמנט)

סוף למשבר: הפרלמנט הלבנוני צפוי לבחור מחר (שני) במישל עאון, בן הברית הנוצרי של חיזבאללה המכונה "הגנרל", לתפקיד נשיא לבנון. זאת, לאחר כמעט שנתיים וחצי שבהן לא הצליחה המערכת הפוליטית במדינה לבחור אדם שיכהן בתפקיד הבכיר – דבר שהוביל למשבר שהלך והחריף וגרם לשיתוק פעולת הפרלמנט ורוב פעולותיה של הממשלה.

בשנתיים וחצי האחרונות התכנס הפרלמנט 45 פעמים כדי לבחור נשיא, ואולם בכל פעם מחדש נכשל להשיג את שני השלישים הנדרשים מכלל 128 חברי בית הנבחרים. זאת, בין היתר מאחר שעאון וחבריו לתנועת "הזרם הפטריוטי החופשי", כמו גם עמיתיו מחיזבאללה, החרימו את הישיבות הללו. כעת, מעגל ההצבעות המסתיימות בלא כלום צפוי להסתיים בעיקר בזכות השינוי בעמדתו של ראש מפלגת "אל-מוסתקבל", סעד אל-חרירי, שהודיע על תמיכתו בעאון.

ההודעה של אל-חרירי מפתיעה לנוכח העובדה שהוא נחשב ליריב הגדול של חיזבאללה. על פי בית הדין הבינלאומי, הארגון השיעי הוא שעמד מאחורי חיסולו של אביו, ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי, בפברואר 2005. על פי דיווחים שונים, השינוי בעמדתו של אל-חרירי הבן בא בעקבות הסכם חשאי עם עאון ובעלי בריתו, שלפיו הוא ימונה לתפקיד ראש הממשלה הבא.

עוד כתבות בנושא:
קרובים לסוף המשבר בלבנון? נסראללה הכריז על מועמדו לנשיאות
סוף למשבר בלבנון? מקורב לחיזבאללה קיבל תמיכה חשובה לנשיאות

ראש תנועת "הזרם הפטריוטי החופשי" בלבנון, מישל עאון. רויטרס
צפוי להתמנות לנשיא לבנון הבא. מישל עאון/רויטרס

אל-חרירי הבן כיהן בעבר כראש ממשלה, אך בחלוף פחות משנתיים בתפקיד, בינואר 2011, הוא נאלץ להתפטר לאחר ששרי חיזבאללה עזבו את ממשלתו. עקב איומים על חייו הוא עבר להתגורר בחו"ל, בעיקר בצרפת.

בשבוע שעבר הסביר אל-חרירי כי החליט לתמוך בעאון כדי להביא לסיומו של השיתוק הפוליטי במדינה, שהשפיע קשות על כלכלתה. עם זאת, כמה משותפיו לסיעה ופוליטיקאים סונים אחרים לא אהבו את ההכרזה על תמיכה בבן הברית הבולט של חיזבאללה ושל איראן, והם ביקרו את ההחלטה בחריפות. הבולט במבקרים הוא אשרף ריפי, שמנסה כעת למצב את עצמו כנציג הבולט בלבנון של הסונים.

אל-חרירי עצמו ניסה לפני פחות משנה להוביל להצעת פשרה שבמסגרתה ימונה לתפקיד הנשיא סולימאן פרנג'ייה, הנחשב אף הוא למקורב לחיזבאללה. אך הארגון השיעי עמד על שלו ודרש למנות את עאון ולא הסכים לפשרה.

סעד אל חרירי, ראש ממשלת לבנון לשעבר. מסיבת עיתונאים בביירות, לבנון. 20 באוקטובר 2016. רויטרס
ערך עסקה חשאית עם עאון? אל-חרירי/רויטרס

עאון, בן 82 כמעט, נחשב בעבר ליריב מר של הסורים והוביל את הלחימה נגד הצבא הסורי בלבנון בסוף שנות ה-80. בסיומה של המלחמה הוא נאלץ להימלט לשגרירות הצרפתית בביירות, ומשם לפריז. הוא שהה בגולה 14 שנים והתפייס עם סוריה לאחר שהסיגה את כוחותיה מלבנון בעקבות רצח רפיק אל-חרירי. מאז הוא הפך למקורב מאוד לחיזבאללה.

מינויו של עאון לנשיא מסמן ניצחון משמעותי של הציר האיראני-שיעי בקרב הדתי-פוליטי עם סעודיה על עתיד לבנון. אל-חרירי וסיעתו נחשבו לבני ברית של סעודיה וניסו כל העת לעצור את הכוח השיעי העולה במדינה, אך ללא הצלחה יתרה. כניעת אל-חרירי מהווה מעין הכרה בעליונות האיראנית המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully