וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המוות רודף": המשחק שמדמה את החיים ב"צוק איתן" ומעורר את מחאת ישראל

30.10.2016 / 10:22

השר ארדן פנה לגוגל ולאפל בדרישה להסיר את המשחק המשחק "ליילה וצללי המלחמה" , המציע לשחקנים להיכנס לנעליה של ילדה פלסטינית בעזה המופגזת, תוך אזכור אירועים שעליהם זכתה ישראל לגינויים במהלך המבצע. "המשחק שקרי ומכפיש"

עריכה: שניר דבוש

"היכנסו לנעליה של ליילה, ילדה פלסטינית בעזה המופגזת של קיץ 2014 המתחמקת מהפגזות, טילים ומל"טים בניסיון הירואי להביא את משפחתה לחוף מבטחים" - זוהי עלילת המשחק "ליילה וצללי המלחמה", שהושק לפני כחצי שנה וזכה עד כה ליותר ממאה אלף הורדות מהפלטפורמות של "אפל" ו"גוגל".

"כשאתה חי באזור מלחמה והמוות רודף את כולם, דברים נראים אחרת והבחירות נהיות קשות יותר", נכתב בהוראות למשתמשים, שנכנסים לדמותם של ליילה ואביה, הנעים בין חורבות ברחובות עזה ונדרשים לפתור חידות שונות על מנת להתקדם בשלבים. "הזמן פועל נגדך, המשפחה שלך בסכנה, ואין איפה להסתתר או מה לעשות חוץ מלצאת למסע גבורה ולהגיע למקום מבטחים".

עוד בוואלה! NEWS:
הקרב המדיני הבא של ישראל: מניעת הצטרפות הפלסטינים לאינטרפול
המכון הדמוקרטי לנתניהו: סגירת התאגיד - פגיעה בתקשורת החופשית
מימין ומשמאל: הכנסת קוראת לח"כ אורן חזן להשעות את עצמו

מאז הושק במאי האחרון, המשחק זכה לפופולריות ולתגובות חיוביות. בחודש שעבר שעבר פנה השר לעניינים אסטרטגיים, גלעד ארדן, להנהלת אפל וגוגל בדרישה להסיר את האפליקציה מ"גוגל פליי" ו"אפל סטור" באופן מידי, בטענה שהיא מפרה את מדיניות החברות על תוכן פוגעני. "המשחק מכיל תוכן שקרי, מכפיש ומטעה. מדובר באפליקציה תוקפנית ולא רגישה לעם הישראלי שעשויה גם לאיים על שלומם של אנשי מילואים ישראלים", כתב ארדן במכתב, שבינתיים לא קיבל מענה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הזמן פועל נגדך, המשפחה שלך בסכנה". מתוך "ליילה וצללי המלחמה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדברי ההסבר למשחק בחנויות האפליקציות אין שום אזכור לעזה או למבצע "צוק איתן", אך באתר האינטרנט של מפתח המשחק, הוא מצהיר כי הוא מבוסס על אירועים אמיתיים, ו"מספר את סיפורה של ילדה קטנה המתגוררת בעזה במהלך המלחמה ב-2014". המשחק אינו כולל דמויות ממשיות של חיילי צה"ל, אך מצייר עולם של הפגזות טילים ופצצות שהורגות חפים מפשע ללא סיבה, ומשחזר בריאליסטיות סצנות מ"צוק איתן" שעליהן זכתה ישראל לגינויים בינלאומיים, כמו הפצצות על מתקני אונר"א או ההתקפה על חוף הים בעזה שבה נהרגו ארבעה ילדים פלסטינים.

מפתח המשחק, רשיד אבו עיידה, תושב עזה, לא השיב לפניית וואלה! NEWS בנושא, אך מעולם לא הסתיר את העובדה שמדובר במשחק עם מסר פוליטי. "זה לא רק משחק, זו קריאה לעזרה", הוא מצהיר באתר המשחק, שם הוא מספר כי החליט לייצר את המשחק בתגובה לאירועי צוק איתן. "אני אב לשני ילדים. כשהמלחמה בעזה החלה וראיתי את התמונות של הילדים ההרוגים בידי הוריהם הייתי מזועזע, הייתה לי תחושה קשה – שילוב של עצב, חרדה, אמפתיה וכעס. כל מה שחשבתי זה מה אם זה היה קורה לי. בחרתי לשתף את התחושות האלה כדי להעביר מסר איך אנחנו הפלסטינים חיים במצב כזה".

כשהמשחק שוחרר לראשונה, הודיעה חברת "אפל" למפתח הפלסטיני כי האפליקציה שלו פסולה לשימוש בקטגוריית המשחקים משום שהיא נושאת מסר פוליטי, והציעה לו למקם אותה בקטגוריית החדשות. אבו עיידה פנה בתגובה לרשתות החברתיות והוביל מחאה רחבה שגרמה בסופו של דבר ל"אפל" לחזור בה מהודעתה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במשחק משוחזרים אירועים שהתרחשו במבצע. בתמונה: שחזור התקיפה בה נהרגו ארבעת ילדי משפחת בכר בעזה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אבא, כדאי שנתחבא בתוך בית הספר של אונר"א". מתוך המשחק/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני כחודשיים פרסם ארגון הימין "ישראל שלי" פוסט בעמוד הפייסבוק שלו שבו קרא למשתמשי אנדרואיד ואייפון להיכנס לחנויות האפליקציות, לדרג את המשחק בדירוג נמוך ולהתריע על תוכן לא ראוי. עם זאת, מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי מתוך 21,284 דירוגים בחנות של גוגל, 18,649 נתנו דירוג של חמישה כוכבים, ורק 1,428 את הדירוג הנמוך ביותר של כוכב אחד. בחנות של "אפל" קיבל המשחק בסך הכל 13 דירוגים בממוצע של 4.5 כוכבים, כך שנדמה שלא רבים נענו לקריאתה של ארגון הימין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המכתב ששלח ארדן ל"גוגל" ול"אפל" טרם נענה. מתוך המשחק/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully