וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא הפיליפינים מתנתק מארה"ב: "זה אנחנו, סין ורוסיה נגד העולם"

20.10.2016 / 19:23

רודריגו דוטרטה המבקר בסין הכריז כי "אמריקה הפסידה" לקול תשואות מאות אנשי עסקים. הנשיא זועם על אובמה בשל ביקורתו על מדיניותו: "אולי אדבר עם פוטין". שתי המדינות הבטיחו לפתור את הסכסוך הימי ביניהן. הבית הלבן: לא קיבלנו פנייה בנושא

צילום: רויטרס

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה הכריז היום (חמישי) על "היפרדות" מארצות הברית במהלך ביקורו בסין, שם הכריז כי וושינגטון "הפסידה" והבטיח לפתור את הסכסוך עם בייג'ינג סביב ים סין הדרומי דרך משא ומתן. בבית הלבן אמרו כי לא קיבלו כל פנייה רשמית בנושא.

דוטרטה מבקר בסין יחד עם משלחת עסקית של 200 איש, כדי לסלול לדבריו ברית מסחרית חדשה עם המדינה, בעוד יחסיו עם בעלת בריתה המסורתית של מנילה נמצאים בהידרדרות. שר המסחר שלו רמון לופז אמר כי במהלך הביקור ייחתמו הסכמים בסך 13.5 מיליארד דולר.

מאמציו של דוטרטה להתקרב לסין, חודשים לאחר פסיקת הטריבונל בהאג לטובת הפיליפינים בסוגיית ים סין הדרומי, מסמלים תפנית במדיניות החוץ של ארצו מאז נכנס לתפקידו ראש העיר לשעבר בן ה-71 ב-30 ביוני. "אמריקה הפסידה עתה", אמר הנשיא לאנשי עסקים מקומיים ופיליפינים במפגש בפרלמנט בבייג'ינג, שבו נכח סגן ראש הממשלה ג'אנג גאולי. "אני מתחבר מחדש לקו האידיאולוגי שלכם ואולי אלך לרוסיה ואדבר עם פוטין, ואגיד לו שזה שלושתנו נגד העולם – סין, הפיליפינים ורוסיה. זאת הדרך היחידה", הוסיף.

לקריאה נוספת בנושא
נשיא הפיליפינים התנצל: "לא התכוונתי לזלזל ברצח 6 מיליון יהודים"
עד חשף: נשיא הפיליפינים הורה לנו להרוג עבריינים ואת מתנגדיו

נשיא הפיליפינים רודירגו דוטרטה ונשיא סין שי ג'ינפינג בבייג'ינג, 20 באוקטובר 2016. רויטרס
לא רוצה לחזור לארה"ב. דוטרטה עם נשיא סין, היום/רויטרס

"לכן, באירוע זה, רבותיי, אני מכריז על היפרדותי מארצות הברית", אמר דוטרטה לקול מחיאות כפיים. "אני נפרד מהם. לכן, אני אהיה תלוי בכם כל הזמן. אבל אל תדאגו, גם אנחנו נעזור לכם". סין קיבלה את פניו של נשיא הפיליפינים בטקס מכובד, כולל תזמורת בטקס מחוץ למבנה הפרלמנט, שאליו לא מגיעים רוב המנהיגים הזרים המבקרים במדינה.

מוקדם יותר נפגש דוטרטה עם נשיא סין שי ג'ינפינג', שקרא לביקורו "ציון דרך" ביחסים בין שתי המדינות. שי אמר כי סין והפיליפינים הן "אחיות" וכי הן "יוכלו לטפל במחלוקות", על אף שלא הזכיר את ים סין הדרומי. סגן שר החוץ הסיני ליו דזה מין אמר כי "שני הצדדים הסכימו היום על מה שהם הסכימו לפני חמשים שנים, שזה חיפוש אחרי דו-שיח במטרה למצוא הסדר לסוגיית ים סין הדרומי".

המדינה הקומוניסטית תובעת שליטה על רוב האזור, שדרכו עוברת מדי שנה סחורה בשווי של חמישה טריליון דולר. המדינות השכנות ברוניי, מלזיה, הפיליפינים, טייוואן ווייטנאם מחזיקות בתביעות טריטוריאליות באזור אף הן. ב-2012 השתלטה סין על שרטון ששמו סקרבורו והיא מונעת מאז מדייגים פיליפינים לדוג באזור. סגן שר החוץ לא אמר אם הושג שינוי בנושא, אך הדגיש כי שתי המדינות הסכימו על שיתוף פעולה בתחום הביטחון הימי והדיג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אובמה נוחת בישראל לקראת הלויתו של שמעון פרס, ספטמבר 2016. רויטרס
מאבד בעלת ברית חשובה. אובמה נוחת בישראל בחודש שעבר/רויטרס

הטון הפייסני של דוטרטה כלפי סין מנוגד לזה שהוא מפגין כלפי ארצות הברית, שעליה הוא זועם בשל ביקורת שהעבירה על מלחמתו בסוחרי הסמים. הוא קרא לברק אובמה "בן זונה" וקרא לו "ללכת לעזאזל" בזמן שהבטיח לצמצם את היחסים עם מי ששלטה על ארצו. "לא אלך לאמריקה יותר, הם רק יעליבו אותנו שם", אמר אתמול הנשיא בפני קהל אוהד של מאות אזרחים פיליפינים הגרים בבייג'ינג. "אז הגיע הזמן לומר שלום". אתמול אף התאספו כאלף מפגינים מחוץ לשגרירות ארצות הברית במנילה, בדרישה להוצאת החיילים האמריקנים במדינה. כמה מפגינים נפצעו כשכלי רכב של המשטרה דרס אותם.

הערב הגיב הבית הלבן להצהרות האחרונות של דוטרטה ומסר כי לא התקבלו פניות רשמיות מצד השלטונות במנילה הנוגעות לניתוק היחסים הביטחוניים או הכלכליים". דובר הבית הלבן אריק שולץ אמר בתדרוך כי "לא קיבלנו כל בקשה רשמית מצד גורמים פיליפיניים לשינוי כלשהו בשורת התחומים שבהם אנו משתפים פעולה".

(עדכון ראשון: 15:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully