וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך עמודי החשמל החשופים מסכנים את העוף הדורס הגדול בישראל

20.10.2016 / 13:03

העיטם לבן הזנב, אחד מארבעה שתועדו בישראל, נמצא מת תחת עמוד חשמל בעמק המעיינות שבבית שאן. רק בחודש שעבר, הוא שוחרר רק במסגרת מאמצי השבת הזן לטבע: "כשנגיע למגן את עמודי החשמל, כבר לא נציל את הדורסים שהתחשמלו"

ציפור עיטם שהתחשמלה ומתה. טוביה קאהן, ספק 500
"כמו רולטה רוסית". העיטם שנמצא מת לפני עשרה ימים/ספק 500, טוביה קאהן

אוכלוסיית העופות הדורסים ספגה אבדה קשה לאחרונה כאשר אחד מארבעת העיטמים לבני הזנב החיים בישראל התחשמל למוות לפני כעשרה ימים. האירוע התרחש בעת שהעוף עמד על עמוד חשמל הממוקם בפינתן של בריכות לגידול דגים באחד מיישובי עמק המעיינות, לאחר ששוחרר במסגרת פרויקט להשבת עופות נדירים לטבע.

העיטם, שנמצא מת מתחת לעמוד החשמל, הוא הדורס הגדול בישראל פרט לדורסים אוכלי הפגרים. מוטת כנפיו מגיעה ל-240 סנטימטרים, אורכו 92 סנטימטרים ומשקל הנקבה מגיע לכמעט שבעה קילוגרמים. הוא בקע בשמורת חי-בר כרמל, שוחרר לטבע רק בחודש שעבר בשמורת החולה, משדר הוצמד אליו ונערך אחריו מעקב מתמיד. "מדובר ברולטה רוסית, זה מתסכל מאוד ומעמיד בספק גדול את סיכויי ההישרדות של האוכלוסייה המקומית של הדורסים. זה קורה פעמים רבות מדי לצערנו", הסביר אוהד הצופה, אקולוג העופות ברשות הטבע והגנים.

הצופה ציין כי אין בישראל חובה למגן עמודי חשמל, והמיגון הקיים מתבצע רק מרצון טוב. "כשנגיע למגן את כל עמודי החשמל שבהם יש סיכון גבוה לעופות, כבר לא נציל את העיטם שהתחשמל ועוד עופות רבים אחרים", אמר. "מדובר במאמצי השבה שנמשכים שנים רבות והכול יורד לטמיון".

עוד בוואלה! NEWS:
צלילות וקפיצות במים: צפו בלהקת הדולפינים השובבה מול חופי הארץ
שומרים על הטבע התת-ימי: כך נלחמים הפקחים במלכודות דיג אסורות
מעללי המין של הצב דייגו מאיי הגלפאגוס הצילו את מינו מהכחדה

עיטם לבן זנב צעיר צולם ליד תל יוסף 22.9. טוביה קאהן, ספק 500
אוכלוסייתם נכחדה לאחר ייבוש אגם החולה. העיטם שהתחשמל/ספק 500, טוביה קאהן

הצפר טוביה קאהן הבחין בעיטם בחודש ספטמבר כשהיה על עמוד חשמל והצליח לצלם אותו. "זה היה מראה מרשים. בתור מי שעוסק בצפרות, הדורסים הגדולים מרשימים ומרגשים", סיפר. לדבריו, איתור העיטם היה משמח במיוחד משום שהקשר עמו אבד זמן קצר לפני כן. "לאחר שנתקלתי בו, הוא הסתובב באזור עמק חרוד ועמק בית שאן ואז נודע לי שהוא התחשמל. נסעתי לראות אותו וזה היה מראה עצוב מאד. זה ממש כואב. כמה משאבים, זמן ואהבה הושקעו בו. זה תסכול עמוק", הוסיף.

עד לשנות ה-60 היו בארץ שני קינים של עיטמים לבני זנב, בעמק החולה ובדרום מזרח עמק חרוד. לאחר ייבוש אגם החולה ובעקבות הרעלות נכחדו העיטמים מזן זה, ובעקבות זאת החליט פרופ' היינריך מנדלסון לשמר ולהרבות את המין בישראל. הוא הביא לישראל כמה עיטמים ששוכנו בגן הזואולוגי של אוניברסיטת תל אביב, ובשנות ה-70 ביקש מעובדי רשות שמורות הטבע לסייע בהשבת המין לחיק הטבע.

העיטמים שבקעו וגדלו בשבי היו גרעין הרבייה ששימש להחזרת המין לטבע. לפי הנחיותיו של מנדלסון, אנשי הרשות הקימו כלוב ייחודי בשמורת החולה, שאליו הוכנסו בשנת 1978 זוג עיטמים שנולדו בארץ. לאחר ששוחררו כמה זוגות צעירים בהדרגה לכלוב, הם בנו כמה קינים אך לא התרבו. בתחילת שנות ה-90 המשיכו הרשות והחברה להגנת הטבע בניסיונות השבת העיטמים לטבע, אף הפגיעות בנשרים ובדורסים נמשכו. בשנת 2011 החלו שני זוגות עיטמים לקנן, אחד בעמק החולה ואחד בסביבת חדרה, אך הם נדבקו בטפיל והורעלו, בהתאמה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
עיטם לבן זנב צעיר צולם ליד תל יוסף 22.9. טוביה קאהן, ספק 500
"אמשיך לזכור את התמונה של העיט בחודש שעבר". העיטם שהתחשמל, בחודש שעבר/ספק 500, טוביה קאהן

בשנה האחרונה, לראשונה מסוף שנות ה-50, יצאו מהקינים שני עיטמים לבני זנב שהוריהם מקננים בשמורת החולה. עם זאת, אורבות להם סכנות רבות, ובהן התחשמלות, הרעלות, ציד, טורבינות ועוד. רק לפני חודשיים התחשמלו למוות שני נשרים ברמת הגולן, תקרית שאחריה אמר הצופה כי "עודף תשתיות והמשך הקמת קווי מתח, טורבינות רוח ומרכיבים נוספים פוגעים באוכלוסיית העופות - דבר המשתקף בעיקר במצב הנשרים בישראל". לדבריו, עמוד החשמל שלצדו נמצאו הנשרים המתים היה ממוגן נגד התחשמלות, לכן אם יתברר כי התחשמלו למוות יהיה זה המקרה הראשון מסוגו בישראל.

קאהן הוסיף לדבריו ואמר כי המצב בארץ בתחום זה גרוע מאוד, והדוגמה הבולטת לכך הוא מצב הנשרים. לדבריו, "אני עוד זוכר קבוצות של עשרות נשרים בשמים. זה מחזה שלא רואים יותר היום. ככל הנראה כבר בשנים הקרובות לא נראה עוד נשרים בישראל, פרט לפרטים שיחלפו כאן. אני גם אמשיך לזכור את התמונה של העיט שראיתי בחודש שעבר. הוא כאילו עמד וחיכה לי. זו הייתה חוויה בלתי רגילה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully