וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשמאל תומכים במנכ"ל "בצלם": "מי שגורם נזק לישראל זה נתניהו"

16.10.2016 / 13:26

חברי כנסת ממרצ ומהרשימה המשותפת וראשי ארגוני זכויות אדם אחרים התייצבו לצד חגי אל-עד שהותקף על נאומו באו"ם נגד הכיבוש. "זכותו של מנכ"ל 'בצלם' להופיע באו"ם אינה נופלת מזכותו של ראש הממשלה להופיע באו"ם", אמרה גלאון

עריכה: אביב אירגז

(בווידאו שגריר ישראל באו"ם דני דנון מגיב לדיון במועצת הביטחון)

"מי שעושה נזק למדינת ישראל ופוגע במעמדה הבינלאומי זה לא 'בצלם', אלא נתניהו שמוכן להקריב את הלגיטימציה הבינלאומית של ישראל לטובת ההתנחלויות והכיבוש" – כך אמרה היום (ראשון) יו"ר מרצ זהבה גלאון בתגובה למה שהיא כינתה השתלחות של ראש הממשלה בארגון, שהמנכ"ל שלו, חגי אל-עד, נאם שלשום באו"ם. גלאון היא האחרונה משורת אנשי שמאל שהתייצבו לימינו של אל-עד שנשא דברים נגד הכיבוש מול מועצת הביטחון.

"הניסיון לפגוע ב'בצלם' ולהצר את צעדיו, זה מה שפוגע בדמותה של מדינת ישראל בעולם כמדינה שמתיימרת להיות דמוקרטית", אמרה גלאון. "זכותו של 'בצלם' להופיע באו"ם אינה נופלת מזכותו של ראש הממשלה להופיע באו"ם ובפורומים בינלאומיים".

ביום שישי התכנסה מועצת הביטחון לדיון מיוחד בנושא "ההתנחלויות כמכשול לשלום ולפתרון שתי המדינות". מדובר היה בדיון לא רשמי שלא הניב החלטה מעשית. בדיון עלה לדוכן אל-עד וקרא לקהילה הבינלאומית לפעול כדי להביא לסיום "הכיבוש בגדה המערבית, שנמשך כבר 49 שנים". אל-עד אמר כי "בקרוב תעבור חצי מאה של כיבוש, ואני קורא לכם לפעול. כל דבר שהוא לא פעולה נחרצת לא ישיג כלום. הכיבוש בר-קיימא כי העולם מסרב לנקוט בצעדים אפקטיביים. יש לפעול ולשלוח לישראל מסר: אסור לכם לשלוט באנשים במשך חצי מאה ולקרוא לעצמכם דמוקרטיה".

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו תקף את "בצלם": ארגון הזוי שהעלה טענות שקריות באו"ם
מנכ"ל "בצלם" באו"ם: על מועצת הביטחון לפעול מיד נגד הכיבוש

חגי אל-עד מנכ"ל בצלם נואם מול מועצת הביטחון של האו"ם, 14 באוקטובר 2016. פייסבוק, צילום מסך
חגי אל-עד במועצת הביטחון/צילום מסך, פייסבוק

נאומו עורר תגובות קשות בישראל, שבראשן תגובתו של ראש הממשלה. "בדמוקרטיה הישראלית באים לידי ביטוי גם ארגונים קיקיוניים והזויים כמו 'בצלם', אבל רוב הציבור יודע את האמת", אמר נתניהו. "אנו נמשיך להגן על הצדק ועל המדינה שלנו מול כל הלחצים הבינלאומיים". נתניהו הודיע כי יפעל לשינוי חוק השירות הלאומי, כך שלא יהיה ניתן לבצע שירות לאומי, בשורות ארגון "בצלם". זאת אף שבימים אלה אין אף צעיר בשירות לאומי בארגון ובשבע השנים האחרונות היו רק שלושה משרתים בו.

חברת מפלגתה של גלאון, תמר זנדברג ממרצ, תקפה את מדיניות הממשלה וגם את המתקפה נגד "בצלם". "כשאתה נכשל בתור שר חוץ ובתור ראש ממשלה גם יחד בכל הקשור ליחסי החוץ, הכי קל לתקוף את מי שצועק שהמלך הוא עירום", אמרה. "המחשבה שאפשר להמשיך בכיבוש ולהסית נגד השליח היא ילדותית ומזיקה. להתנגד לכיבוש זה הכי פטריוטי והמשוואה שביבי מנסה לייצר כאילו לתמוך בישראל זה לתמוך בכיבוש היא פשוט שקרית. למעשה, ארגוני זכויות האדם מצילים את ישראל כשהם מציגים גם את פניה האחרות ומי שבאמת מדרדר אותה, כבר כל כך הרבה שנים, הוא ראש הממשלה נתניהו".

לדברי יריב אופנהיימר, חבר ההנהלה של עמותת "שלום עכשיו", "הימין שוב מחפש שעיר לעזאזל ומאשים את השמאל במצוקה המדינית". הוא הוסיף כי "חגי אלעד בסך הכול צייר את המדיניות המוצהרת של ממשלת ישראל הנוכחית, אין עם פלסטיני, לא תהיה מדינה פלסטינית ונמשיך לבנות בהתנחלויות ובמקום להתמודד עם ההשלכות של המדיניות הזו הם מנסים להסית נגד השמאל".

כנס שוברים שתיקה אוניברסיטת תל אביב, 17 בינואר 2016. ראובן קסטרו
"הניסיון לפגוע ב'בצלם' ולהצר את צעדיו, זה מה שפוגע בישראל". גלאון/ראובן קסטרו

גם ברשימה המשותפת גוננו על פעילות הארגון. חבר הכנסת דב חנין התבטא בעניין בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "'בצלם' מבטא את הפטריוטיות האמתית כי זוהי האמת: או שישראל תחסל את הכיבוש או שהכיבוש יחסל את ישראל".

בעוד חברי המחנה הציוני שמרו על שתיקה יחסית באשר לנאום מעורר המחלוקת, ח"כ קסניה סבטלובה אמרה כי "מדיניות ממשלת נתניהו גורמת לישראל להיתפס עם המכנסיים למטה". לדבריה, "ראינו את זה היום בדיון באו"ם, ואתמול בהחלטה של אונסק"ו. על ישראל ליזום פתרון מדיני, לפני שהעולם יכפה עלינו פתרון שבהכרח יהיה רע יותר. כל אלו שמתירים את דמם של 'בצלם' ו'שלום עכשיו' שכחו מה זה חופש ביטוי וערכים דמוקרטיים. ראוי שיפנו את מחאתם לאחראים האמתיים: ממשלת ישראל. נתניהו וממשלתו הם האשמים במצבה הבינלאומי העגום של ישראל. הם הבעיה, ולא חלק מהפתרון".

"טרור דיפלומטי זה ההיפך מדיפלומטיה"

רבים מהמגנים את נאומו של אל-עד טענו כי הוא לא היה צריך לפנות לבמה בינלאומית כדי לומר את דבריו, בגדר "לא לכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ". אלון ליאל, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר וחבר הוועד הציבורי של "בצלם", אמר כי הוא שלם עם המהלך שלהם. "אני חושב שבנקודה הזו שאנו כל כך סמוכים ל-50 שנה לכיבוש ומתחילים לראות את ההרס והנזק שהכיבוש גורם לעם היהודי ולמדינת ישראל מבחינת התדמית הבינלאומית וגם מבחינת האחדות הפנימית, זהו צעד אמיץ מצד ישראלים שמרגישים כך לבוא ולומר זאת בקול רם גם בארץ וגם בעולם".

ליאל תקף את המשתמשים במונח "טרור דיפלומטי" והסביר שמי שמשתמש בו לא מבין מהי דיפלומטיה. "טרור דיפלומטי זה ההיפך מדיפלומטיה כי תפקידה של הדיפלומטיה הוא למנוע טרור ואלימות וליישב סכסוכים. מי שמשתמש במונח הזה לא מבין מהי דיפלומטיה. בסופו של דבר שתי האג'נדות צריכות להישמע בארץ וגם בחו"ל".

רון גרליץ, מנהל שותף של עמותת סיכוי לקידום שוויון אזרחי, טען כי הפנייה של בצלם למועצת הביטחון נכונה. "הטענה הבסיסית של 'בצלם' על החובה של מועצת הביטחון להתערב היא טענה צודקת", כתב בעמוד הפייסבוק שלו. "שלילת זכויות פוליטיות ממיליוני פלסטינים במשך 50 שנים אינה עניין ישראלי פנימי". גרליץ התייחס גם לדבריו של נתניהו ואמר: "כן, בצלם זה ארגון כל כך קיקיוני עד כדי כך שראש הממשלה מיד בצאת השבת טרח לכתוב שני פוסטים נגדו בפייסבוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully