וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני הקרב הגדול במוסול: דאעש סיכל מרד בתוך שורות הארגון

14.10.2016 / 16:50

סוכנות הידיעות רויטרס חשפה כי קבוצת מורדים, ובראשם עוזרו של אבו בכר אל-בגדאדי, תכננו לסייע לכוחות העיראקים במבצע לכיבוש מחדש של מעוזו האחרון של דאעש בעיראק. הארגון הקיצוני הצליח להכשיל את ניסיונות המרד, והטביע למוות 58 ממתכנני המזימה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: ראש ממשלת עיראק: "נגיע גם למוסול")

ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) סיכל בשבוע שעבר ניסיון מרד בתוך שורות הארגון במוסול שבעיראק - כך מסרו היום (שישי) תושבים מקומיים וגורמים ביטחוניים בעיראק לסוכנות הידיעות "רויטרס". לדבריהם, מי שעמד מאחורי הניסיון הכושל הוא אחד המפקדים בארגון, שתכנן לבגוד בדאעש ולסייע לכוחות העיראקיים במבצעם לכיבוש העיר, הצפוי לצאת אל הפועל בקרוב.

בתגובה לניסיונות המרד, הוציאו פעילי דאעש להורג 58 בני אדם שלטענתם השתתפו במזימה. כמה מתושבי המקום סיפרו כי פעילי הארגון הטביעו את החשודים וקברו את גופותיהם בקבר אחים בפאתי העיר.

על פי הדיווחים מהעיר, מי שהוביל את המורדים היה לא אחר מאשר עוזרו המקומי של מנהיג הארגון אבו בכר אל-בגדאדי. העוזר היה בין העשרות שהוציא הארגון להורג, אך סוכנות הידיעות סירבה לחשוף את שמו בשל חשש לחיי בני משפחתו.

עוד באותו עניין:
פחות לוחמים וכסף, יותר אבידות: כך נחלש המותג "דאעש"
דוגמנית עירום לשעבר התגייסה לדאעש ותכננה לבצע פיגוע
שלושה תושבי טייבה מואשמים שנשבעו לדאעש ותכננו לחפור מנהרה לגדה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מוביל המרד היה עוזרו המקומי. אבו בכר אל-בגדאדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

הישאם אל-האשמי, מומחה לענייני דאעש ויועץ של ממשלת עיראק, אמר כי המורדים נתפסו לאחר שבמכשיר הטלפון הסלולרי של אחד מהם נמצאה הודעה שהתייחסה להעברת כלי נשק. לדברי אל-האשמי, במהלך חקירתו הוא הודה שהנשק הוחבא בשלושה בתים, כדי שניתן יהיה לעשות בהם שימוש במהלך המרד, שהיה אמור להתחיל ברגע שצבא עיראק יתקרב לעיר. אל-האשמי הוסיף כי אנשי דאעש פשטו לפני עשרה ימים על מקומות המסתור של כלי הנשק.

דובר היחידה ללוחמה בטרור בבגדאד, סבאח א-נומאני, אמר כי מדובר ב"חברי דאעש שפנו נגד הארגון במוסול". לדבריו, "זה סימן ברור לכך שארגון הטרור החל לאבד תמיכה לא רק בקרב האזרחים, אלא גם בקרב שורותיו". א-נומאני הוסיף כי היחידה ללוחמה בטרור הצליחה בחודשיים האחרונים לפתוח ערוצי תקשורת עם גורמים בתוך מוסול, כדי לאסוף מודיעין שסייע בביצוע מתקפות מהאוויר על מוקדי פיקוד ושליטה של הארגון.

לוחמי "דאעש" במצעד צבאי בעיר רקה בצפון-מזרח סוריה – יוני 2014. רויטרס
המרד תוכנן לתחילת הקרבות. לוחמי דאעש/רויטרס

תושבי העיר סיפרו כי כמה ממשפחות המוצאים להורג שלחו נשים קשישות כדי לברר היכן קבורות גופות יקיריהן, אך אנשי דאעש דחו את בקשתן והודיעו להן כי "אין קברים, אין גופות והמורדים האלה הם כופרים שאסור לקבור אותם בבתי קברות של מוסלמים". אחד התושבים ציין כי לאחר ניסיון המרד הארגון מינה גורם רשמי חדש בעיר, מוחסין עבדול כרים אורלו, מפקד יחידת צלפים בעל מוניטין קשוח. הוא הוצב בתפקידו כדי לסייע למושל העיר, אחמד א-ג'בורי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קברו את המתים בקבר אחים. צילום מסך מתוך סרטון הוצאה להורג של דאעש במוסול/מערכת וואלה!, צילום מסך

המורדים תכננו לפגוע במערך ההגנה של הארגון במהלך המתקפה על העיר, הצפויה להיות הקרב הגדול ביותר בעיראק מאז פלישת הקואליציה בהובלת ארצות הברית בשנת 2003. מוסול היא המעוז הגדול האחרון של ארגון המדינה האסלאמית בעיראק. לפני שהחלה המלחמה במדינה, היא מנתה כשני מיליון תושבים והיא העיר הגדולה ביותר, לפחות פי חמישה, מכל עיר אחרת שהארגון השתלט עליה.

גורמים רשמיים בעיראק אמרו כי ייתכן ומתקפה קרקעית גדולה תצא לפועל במהלך החודש הקרוב, בשיתוף עם כוחות כורדיים, מיליציות שיעיות וסוניות ובסיוע אווירי של ארצות הברית. כמו כן, גורמים רשמיים בטורקיה ובעיראק מסרו לסוכנות הידיעות "אנטוליה" כי המבצע לכיבוש מוסול צפוי להתחיל בתוך ימים אחדים. לפי הסוכנות, כוחות שאומנו בידי טורקיה צפויים להצטרף למבצע.

האו"ם מזהיר: המבצע במוסול עלול ליצור משבר הומניטרי חמור

אם המבצע יצליח, הוא צפוי להביא לקריסת הצד העיראקי של ה"מדינה" שהקים דאעש לאחר שכבש שטחים רבים במדינה השסועה לפני כשנתיים. עם זאת, האו"ם מזהיר כי המבצע עלול ליצור את המשבר ההומניטרי החמור בעולם, ועל פי התחזיות החמורות ביותר, כמיליון תושבים צפויים להיעקר מבתיהם.

לוחמי דאעש ערוכים להגן על העיר במערך הגנה חפור היטב. הם הציבו מטעני חבלה ברחובות, חפרו מנהרות וגייסו ילדים שישמשו כמרגלים וכתצפיתנים, כך שיתריעו על המתקפה הקרבה. בנוסף לכך, לוחמי הארגון השתמשו בקרבות שונים באזרחים מקומיים כמגן אנושי, דבר שצפוי להגביר את כמות האזרחים ההרוגים בקרב ולהקשות על הכוחות העיראקיים.

סדקים ראשונים בתוך הארגון התגלו במהלך השנה החולפת, אז איבד דאעש כחצי מהשטחים בהם שלט לפני כשנתיים בצפון ובמערב עיראק. כמה תושבי מוסול הביעו את מחאתם לחוקים הנוקשים של הארגון באמצעות ריסוס האות מ' בערבית על קירות ברחבי העיר - האות הראשונה של המילה "התנגדות". כמה מהם גם ריססו את המילה "מבוקש" על בתי פעילי הארגון. במידה ומישהו מהם נתפס בשל מעשי ההתנגדות האלה - דינו מוות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully